عصر بازار

نتایج طرح پژوهشی بازنگری شرایط عمومی بیمه اتومبیل و ارائه پیشنهادهای اصلاحی اعلام شد

عصر اعتبار- پژوهشکده بیمه با ارائه نتایج طرح پژوهشی "بازنگری شرایط عمومی بیمه اتومبیل (بیمه بدنه) و ارائه پیشنهادهای اصلاحی" که با رویکردی کاربردی تهیه شده است، آمادگی خود را برای همکاری در مطالعات سفارشی برای شرکت‌های بیمه که خواهان تنظیم شرایط عمومی بیمه بدنه با پوشش‌های اضافی خاص باشند اعلام کرد.

نتایج طرح پژوهشی بازنگری شرایط عمومی بیمه اتومبیل و ارائه پیشنهادهای اصلاحی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این طرح پژوهشی که از سوی بیمه مرکزی ج.ا.ا تفویض و در گروه پژوهشی بیمه های اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه انجام شده است، به بررسی قوانین و مقررات کشور، ضوابط تدوین شرایط عمومی و تجارب جهانی و تجارب موجود در ایران با رویکرد تدوین قواعد محور شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل می‌پردازد.
    در این پژوهش تلاش شده است با بررسی و تحلیل شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل در سایر کشورها و تجربه صنعت بیمه در ایران، راهکارهایی جهت استفاده بیمه‌گران بدنه اتومبیل پیشنهاد گردد و در این زمینه شرایط عمومی بیمه اتومبیل 8 شرکت معتبر منتخب از کشورهای مختلف براساس روش تحلیل محتوا مطالعه و نکات قابل توجه آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    این گزارش می‌افزاید، موضوعات قابل بررسی در بخش مطالعات خارجی با توجه به مباحث و موضوعات مطروحه در کارگروه بیمه بدنه اتومبیل انتخاب شده‌اند.
    این موضوعات شامل: قلمرو جغرافیایی، تعریف راننده وسیله‌نقلیه، مازاد راننده جوان ویا بی‌تجربه، حفاظت و انتقال وسیله‌نقلیه بعد از حادثه، داوری، استثنائات، فسخ، تعدد بیمه، اجازه تعمیر وسیله‌نقلیه آسیب‌دیده، اعلام خسارت، خسارت‌های تحت پوشش، وضعیت بیمه‌نامه پس از فوت بیمه‌شده، تغییر در مشخصات بیمه‌گذار و یا وسیله‌نقلیه، تعلیق پوشش، پرداخت خسارت خودروهای اقساطی و لیزینگی، پوشش‌های اضافی، جایگزینی وسیله‌نقلیه جدید، استفاده از قطعات یدکی غیراصلی برای تعمیر وسیله‌نقلیه، ارائه اطلاعات به بیمه‌گر، ادعاهای متقلبانه، روش‌های تأمین غرامت، حق بازیافت خسارت از بیمه‌گذار، ملاک خسارت کلی و تخفیف عدم خسارت می‌باشند.
    بنا بر این گزارش، طرح پژوهشی حاضر در 4 بخش تنظیم شده است:
    در بخش اول، مقدمه و مراحل انجام پژوهش شرح داده شده است. در بخش دوم، شرایط بیمه بدنه اتومبیل در سایر کشورها بررسی شده‌اند. نتایج و یافته‌های این فصل نشان می‌دهد که در اکثر کشورها ویژگی‌های فردی راننده (منظور از راننده شخصی است که به طور معمول اتومبیل را می‌راند نه بیمه‌گذار) یکی از عوامل مؤثر بر حق‌بیمه اتومبیل است. بیمه‌گذار موظف است در فرم پیشنهاد، نام و مشخصات راننده یا رانندگانی را که حق رانندگی با وسیله‌نقلیه بیمه شده دارند و همچنین سابقه خسارتی آن‌ها را تکمیل نماید و بیمه‌گر تمامی خسارت‌های وارده به راننده (رانندگان) مشخص شده در بیمه‌نامه را مطابق بیمه‌نامه پرداخت می‌نماید. زمانی که درخواست پوشش براساس «هر راننده‌ای» باشد، معمولاً شرکت بیمه برای حفظ منافعش مبلغی به حق‌بیمه (بابت سن و یا تجربه کمتر) می‌افزاید و یا این که رانندگان کمتر از سن معین را از لیست رانندگان مجاز در بیمه‌نامه حذف می‌کند. دیگر نکات قابل توجه در این بخش عبارتند از:
    - در نظر گرفتن مازاد برای رانندگان جوان/ بی‌تجربه، به منظور رعایت احتیاط‌های بیشتر در رانندگی.
    - کسر کردن هزینه بیمه‌گری علاوه بر حق‌بیمه دوره تحت پوشش در صورت فسخ بیمه‌نامه از سوی بیمه‌گذار.
    - اعلام خسارت از سوی بیمه‌گذار بلافاصله پس از وقوع حادثه.
    - عدم جبران خسارت وارده به لاستیک‌ها مگر آن‌که همزمان به قسمت‌های دیگر خودرو آسیب وارد شده باشد.
    در بخش سوم، با نگاهی اجمالی به ساختار شرایط عمومی بیمه بدنه وسیله‌نقلیه زمینی (آیین‌نامه شماره 53) پیشنهاداتی جهت بهره‌برداری تصمیم‌گیران این عرصه ارائه گردیده است. در نهایت متن پیشنهادی برای شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل در قالب شش فصل شامل کلیات، وظایف و تعهدات بیمه‌گذار، وظایف و تعهدات بیمه‌گر، فسخ و انفساخ بیمه‌نامه، نحوه تعیین و پرداخت خسارت و سایر مقررات سازماندهی شده و به همراه دلایل توجیهی و توضیحات مربوطه ارائه گردیده است.
    در بخش چهارم به مقایسه شرایط عمومی بیمه بدنه مصوب شورای عالی بیمه (آیین‌نامه شماره 53) و متن چارچوب پیشنهادی پژوهشکده بیمه پرداخته شده است.
    گفتنی است نتیجه طرح حاضر را می‌توان به طور خلاصه، ارائه متن پیشنهادی شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل و توجیه نکات مندرج در مواد مختلف متن یاد شده دانست. تغییرات محتوایی پیشنهادی در این چارچوب با هدف رفع کاستی‌های موجود در شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل و تصریح حمایت از حقوق قانونی بیمه‌گذاران انجام شده و تغییرات شکلی پیشنهادی با هدف تسهیل جستجوی خواننده در جزئیات متن شرایط عمومی، رعایت جنبه زیباشناختی در عبارت‌پردازی متن صورت گرفته است.
    علاقه‌مندان برای دسترسی به متن کامل گزارش می توانند به منوی گزارش طرح‌های پژوهشی در وب سایت پژوهشکده بیمه مراجعه فرمایند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو