عصر بازار

قائم مقام بانک مرکزی:

همکاری بانکی و اقتصادی ایران و آلمان توسعه می یابد

عصر اعتبار- قائم مقام بانک مرکزی در دیدار هیاتی از خانه اقتصاد و صنعت ایالت «باواریا»ی آلمان، خواستار همکاری بیشتر اقتصادی و بانکی بین دو کشور شد.

همکاری بانکی و اقتصادی ایران و آلمان توسعه می یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اکبر کمیجانی در این دیدار با استقبال از همکاری های متقابل ایران و آلمان افزود: تحریم ها موجب متضرر شدن شرکای اروپایی در مبادلات بانکی با ایران شده و برقراری روابط بانکی لازمه برقراری روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.
    این مقام مسئول با اشاره به موفقیت های بانک مرکزی پس از اجرایی شدن برجام، خاطرنشان کرد: مذاکره با شرکت های بیمه ای «ساچه» ایتالیا، «اوکابه» اتریش و «کوفاس» فرانسه و تسویه تعهداتی که به دلیل تحریم ها بوجود آمده بود، از جمله این موفقیت هاست.
    وی با بیان اینکه حمایت دولت های اتریش، فرانسه و ایتالیا در دستیابی به توافقات ایران با این شرکت موثر بوده است، گفت: اینک مذاکره با شرکت بیمه «هرمس» آلمان در جریان است که امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.
    «هرمس» یک شرکت سهامی بیمه ای است و از طرف دولت آلمان ماموریت دارد تا وام هایی را که شرکت های آلمانی برای ‏صادرات به کشورهای خارجی دریافت می کنند، ضمانت کند. «هرمس» در ازای دریافت مبالغی از شرکت های آلمانی طرف ‏قرارداد، وام های دریافتی آنها برای صادرات خارجی را تضمین می کند. حدود 84 درصد کل ضمانت های هرمس در رابطه با صادرات شرکت های آلمانی به کشورهای در حال توسعه و دارای ریسک است.
    بنا به اعلام برخی منابع بدهی ایران به شرکت بیمه هرمس حدود 450 میلیون یورو است.
    کمیجانی، خواستار حمایت دولت آلمان در زمینه مراودات بانکی شد و ادامه داد: ایران در 36 سال اخیر در شرایط سخت مالی، هیچ گونه دیرکردی در پرداخت تعهدات خود نداشته و حتی مبالغی بیش از تعهدات کنونی را با تفاهم و در یک برنامه زمان بندی تسویه کرده است.
    وی، مقاومت شرکت های بیمه ای اروپایی در همکاری با ایران را فراتر از انتظار توصیف کرد و افزود: کشورهای 1+5 از پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق اظهار رضایت می‌کنند، اما چنین احساسی در ایران از پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود وجود ندارد.
    قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: نقش و جایگاه خانه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا در اقتصاد آلمان تاثیرگذار است، بنابراین بانک مرکزی ایران خواستار مذاکرات و تفاهمات بیشتر بانک های ایرانی از جمله بانک خاورمیانه با هیات آلمانی است.

    ** نگرانی بانک های آلمانی از جریمه آمریکا
    «پروسارت» رئیس خانه اقتصاد و صنعت ایالت باواریای آلمان نیز در این دیدار گفت: اکنون مساله اصلی تحریم نیست، بلکه جلوگیری از خسارت به بانک های آلمانی به دلیل اعمال جریمه آمریکایی هاست.
    وی تاکید کرد: حل مشکلات زمان بر است و بر این اساس، در شرایط کنونی همکاری با بانک های کوچک و متوسط آلمانی در اولویت است.
    به گزارش ایرنا، تا پیش از تحریم ها، کشور آلمان برای چندین دهه شریک اول تجاری ایران بود اما در سال های اخیر، شرکت های چینی، کره ای و خاورمیانه ای جای آنها را پر کرده اند.
    اکنون اتاق صنایع و بازرگانی آلمان (DIHK) قصد دارد صادرات به ایران را در سال های آینده با دو برابر افزایش، به 5.5 میلیارد دلار برساند و در درازمدت، همین رقم را نیز مضاعف کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو