عصر بازار

کسری بودجه امسال عربستان امسال ۸۷ میلیارد دلار می‌شود

عصر اعتبار- خبرگزاری فرانسه اعلام کرد کسری بودجه عربستان امسال به ۸۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

کسری بودجه امسال عربستان امسال ۸۷ میلیارد دلار می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری فرانسه، بودجه سال 2015 عربستان سعودی با یک کسری 98 میلیارد دلاری روبرو بود و کسری بودجه امسال نیز 87 میلیارد دلار خواهد بود.

    بیش از 70 درصد کل درآمد دولت عربستان از طریق فروش نفت حاصل می‌شود. این کشور در ادامه‌ی سقوط بهای نفت، چند ماه پیش تصمیم گرفت بهای بنزین را را در داخل 80 درصد افزایش و یارانه‌های برق، آب و دیگر خدمات دولتی به شهروندان را کاهش دهد.

    امسال عربستان به دنبال فروش سهام شرکت نفتی خود«آرامکو» هم است، صندوق بین‌المللی پول اخیرا کسری بودجه این کشور را 140 میلیارد دلار گفته بود.

    به گفته بسیاری کارشناسان،‌کاهش قیمت نفت توطئه نفتی از سوی عربستان بود تا به ایران و روسیه درگیر تحریم فشار زیادی وارد کند، ایران را رقیب اصلی خود در منطقه می‌پنداشت و اقدام نظامی روسیه در سوریه را همسو با سیاست‌های خود نمی‌دانست.

    از سوی دیگر عربستان توطئه نفتی کاهش قیمت را با هدف کنار زدن تولید نفت شیل آمریکا انجام داد، نفت شیل قیمت تمام شده بالایی دارد(حدود 40 دلار در هر بشکه) و عربستان فکر می‌کرد با پایین آمدن قیمت نفت، تولید کنندگان نفت شیل کار خودرا متوقف می‌کنند.

    به هر روی با دو فرض بالا؛ با دو اقدام پمپاژ نفت در بازار و مخالفت با تصمیم‌هایی که می‌توانست قیمت را در بازارجهانی بالا ببرد، سعی کرد قیمت نفت در محدوده پایین باقی بماند.

    عربستان در اجلاس اخیر اوپک با تصمیم کاهش دادن سقف تولید اوپک مخالفت کرد چند روز پیش هم با توافق نشست دوحه که قرار بود تولید نفت در سقف ماه ژانویه باقی بماند مخالفت کرد.

    توطئه عربستان در پایین نگه داشتن قیمت نفت به ابزاری علیه خودش تبدیل شده و این کشور را با کسری بودجه شدیدی روبه رو کرده است به طوری که اخیرا مجبور شد قیمت سوخت و بنزین را در این کشور تا 50 درصد افزایش دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو