عصر بازار

تصویر زن سیاهپوست روی ۲۰ دلاری آمریکا

عصر اعتبار- وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تصویر «هریت تابمن» زن سیاهپوست آمریکایی که زمانی در این کشور برده بود، روی اسکناس های ۲۰ دلاری ایالات متحده نقش می بندد.

تصویر زن سیاهپوست روی ۲۰ دلاری آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این زن به دلیل طرفداری از لغو برده داری شهرت یافت و اولین فرد آفریقایی - آمریکایی است که تصویرش روی پول آمریکا حک می شود.
    تصویر این زن قرار است جایگزین عکس «آندرو جکسون» از رئیسای جمهور سابق آمریکا بر روی اسکناس های 20 دلاری شود.
    «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا این تصمیم را حاصل یک سال لابی و نظرسنجی در این کشور برشمرد.
    نتایج یک نظرسنجی از بیش از 600 هزار آمریکایی نشان داد که اکثر مردم آمریکا طرفدار این زن هستند.
    وی به دلیل فرار از برده داری در مریلند در سال 1849 و کمک به راه اندازی شبکه ای از راه های مخفی که به فرار هزاران برده در سده 19 انجامید، از محبوبیت خاصی در آمریکا برخوردار است.
    «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ریاست جمهوری آمریکا ضمن استقبال از تصمیم چاپ تصویر این زن روی اسکناس های آمریکایی، در صفحه توئیتر خود نوشت: وی یک رهبر و مبارز آزادی خواه بود و به نظر من، بهترین گزینه برای حک شدن تصویرش روی 20 دلاری های آمریکا است.
    «برنی ساندرز» رقیب درون حزبی کلینتون نیز این زن سیاهپوست را شایسته ترین فرد برای کسب این افتخار دانست.
    به موجب تصمیم اتخاذ شده، تصویر آندرو جکسون به پشت اسکناس های 20 دلاری آمریکا منتقل می شود. جکسون یکی از برده داران جنوبی آمریکا و ژنرالی بود که از سال 1829 تا 1837 سکان ریاست جمهوری در این کشور را برعهده گرفت.
    هریت تابمن، فردی نوع دوست و طرفدار لغو برده داری بود که از کودکی به بردگی گمارده شد. وی در جوانی گریخت و ماموریت خود برای نجات بردگان را با استفاده از شبکه از فعالان ضد برده داری و ایجاد خانه های امن موسوم به راه آهن زیرزمینی آغاز کرد. ضربه سختی که در کودکی به سرش خورد، سردردهای شدیدی را برایش به همراه داشت.
    فعالیت های وی باعث خشم برده داران شد، تا جایی که برای بازداشت وی جایزه تعیین شد.با شروع جنگ داخلی در آمریکا، تابمن نخست به عنوان آشپز و پرستار و سپس به عنوان پیشاهنگ و جاسوس برای ارتش متحد خدمت کرد.وی پس از جنگ به نگهداری از خانواده خود پرداخت و همچنین در جنبش مبارزه برای حقوق زنان شرکت کرد. هریت در سال 1913 درگذشت و پس از مرگ، به نمادی از آزادی و شجاعت در آمریکا تبدیل شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی