عصر بازار

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح کرد:

پیش‌بینی وضعیت بازار طلا در روزهای آینده

عصر اعتبار- رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد که کاهش نرخ سود بانکی چه ارتباطی با بازار طلا دارد و در آینده وضعیت این بازار چه تغییراتی خواهد کرد.

پیش‌بینی وضعیت بازار طلا در روزهای آینده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد نیوز، احمد وفادار درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار طلا معتقد است: کاهش نرخ سود بانکی در اسفندماه سال گذشته سرمایه‌های خرد و سپرده‌های بانکی را به سمت بازار طلا و ارز سوق نداد که این موضوع تا حدودی جای خوشحالی دارد. باید تاکید شود که کاهش نرخ سود بانکی به میزان دو درصد و تعیین نرخ سود بانکی در محدوده 18 درصد برای جذاب‌ شدن سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها همچنان زیاد است.

    وی معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نرخ سود بانکی بهترین سوددهی از بانک‌ها دریافت می‌شود و با توجه به کاهش نرخ سود به این میزان پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌های سپرده‌شده در بانک‌ها تنها به سمت بازار مسکن سوق پیدا ‌کند و بازار طلا و سکه به واسطه تجربه ناخوشایند گذشته مردم آنچنان سودی از کاهش نرخ سود بانکی نخواهد داشت. از زمان کاهش نرخ سود بانکی در اسفندماه سال گذشته کسی در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری نداشته و خریدها تنها در راستای رفع نیازها انجام شده است. این نکته از آن سو بیان می‌شود که در سال‌های 1390 و 1391 به واسطه نوسانات شدید در نهایت اکثر افرادی که در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده بودند ضرر و زیان بسیاری را متحمل شدند.

    وفادار در پاسخ به این سوال که اگر نرخ سود بیش از اینها کاهش یابد چه آینده‌ای برای بازار طلا و سکه در سال جاری متصور خواهید بود؟ افزود: اگر نرخ سود بانکی به محدوده 12 درصد کاهش یابد احتمال داده می‌شود سرمایه‌های سپرده‌شده در بانک در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری شود، البته برخی از کارشناسان بر این باورند که به طور واقعی نرخ سود بانکی در سال 1395 کمتر از 15 درصد نخواهد بود.البته  در چند وقت آینده بورس طلا راه‌اندازی خواهد شد و این موضوع تاثیر بسزایی بر سرمایه‌گذاری بازار طلا و سکه خواهد داشت.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس طلا رونقی در بازار داخلی طلا و سکه خواهد داشت؟ عنوان کرد: بورس طلا نیاز این بازار است و خوشبختانه با پیگیری‌های چندساله این مهم عملی خواهد شد، احتمال داده می‌شود در ابتدای امر کار تا حدودی کند و طولانی پیش برود اما در آینده بورس طلا مسیر خود را پیدا خواهد کرد.

    رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: بورس طلا رونق بازار طلا را از بین نخواهد برد، اگر بورس طلا دایر شود به طور حتم سرمایه‌گذاران خارجی نیز به این بورس ورود می‌کنند و با خود سرمایه قابل قبولی به همراه دارند. طبق اطلاعات شخصی سرمایه‌گذاران حوزه خلیج فارس به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس طلا هستند.
    سرمایه‌گذاری در بازار سهام و در مجموع سرمایه‌گذاری در اقتصاد که نشانه‌ای از رونق در اقتصاد کشور است نشان از رونق بازار طلا در آینده نزدیک دارد، ضمن آنکه در صورتی که رونق در اقتصاد وجود داشته باشد ثبات نسبی در بازار ارز به ویژه دلار وجود دارد که در نهایت نوسان طلا را به همراه نخواهد داشت. روند یک سال اخیر بازار سهام و بورس تاییدی بر این ادعاست.

    وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، بازار طلا با رکود مواجه است و این موضوع به دلیل سیاست‌های اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم است و امید می‌رود از دی‌ماه سال جاری سرمایه‌گذاری خارجی رنگ و بوی خاصی به خود بگیرد تا بازار و اقتصاد را دگرگون کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی