عصر بازار

اقتصاد مالیاتی در کشور هنوز توسعه نیافته است

عصر اعتبار- اقتصاد مالیاتی فقط شامل دریافت مالیات و کسب درآمد برای دولت نیست بلکه رویکردی اجتماعی و توسعه ای و فرهنگی هم دارد.

اقتصاد مالیاتی در کشور هنوز توسعه نیافته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از صدا و سیما ، دکتر علی قاسمی استاد اقتصاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: نظام مالیاتی در کشور با سطح عالی توسعه یافتگی و نقش آفرینی در عرصه های اجتماعی و توسعه کسب و کار و همچنین کاهش فاصله طبقاتی و استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و سرزمینی فاصله دارد.

    وی افزود: در سالهای اخیر بدلیل کاهش قیمت نفت، دولت توجه زیادی به ساماندهی نظام مالیاتی داشته است و به نظر می رسد به تدریج سهم درآمدهای مالیاتی که بعنوان درآمدهای پاک در اقتصاد جهانی مطرح است در هزینه های دولت بیشتر می شود .

    قاسمی گفت: مالیات دامنه های زیادی دارد و باید به طور عادلانه از همه عوامل مالیاتی دریافت شود که شامل مالیات بر درآمد تا مالیات بر ثروت و خانه های خالی و همه درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم و مقطعی و دائمی می شود.

    وی تصریح کرد: درآمد پیش بینی شده مالیاتی در بودجه سال جاری که به صد هزار میلیارد تومان میرسد قابل تحقق است به شرط اینکه دولت پایه های مالیاتی را بطور کامل گسترش دهد و معافیتهای مالیاتی نیز ساماندهی شود.

    قاسمی گفت: اگر پدیده فرار مالیاتی را حذف کنیم درآمد مالیاتی تا چند برابر قابل افزایش است اما دولت نباید فقط به فکر افزایش مجموع درآمدهای مالیاتی باشد بلکه در زمینه هزینه این منابع و سیاستگذاری های مالیاتی توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی و آمایش سرزمینی در فرآیند توسعه هم برنامه ریزی شود تا بتوانیم به اقتصاد مالیاتی پیشرفته برسیم که در آنصورت فرهنگ مالیاتی هم در جامعه به خوبی تبیین و مستحکم خواهد شد.

    بنابراین گزارش فرار مالیاتی در کشور بیشتر از دیگر کشورهاست.

    کمبود اطلاعات کامل و جامع از مشکلات سازمان امور مالیاتی کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی است و حتی در کشورهای توسعه یافته نیز  10 تا 15 درصد فرار میالتی براورد می شود اما در ایران بیشتر است.

    نظام کارآمد و عادلانه مالیاتی در ایران به شفافیت اطلاعات و رفتارهای اقتصادی نیاز دارد

    قوانین محکم مالیاتی در کشورهای توسعه یافته سبب شده است حرف اول را بزند و اختیارات و استقلال زیادی وجود دارد.

    در ایران امکانات کافی برای کسب اطلاعات کامل از مودیان نداریم و اختیارات نیز محدود است و با اصلاح قانون مالیات امید است درامدهای مالیاتی عادلانه بیشتر شود.

    معمولا در کشورها 20 درصد تولید ناخالص داخلی زیر چتر مالیات نیست. تجربه نشان می دهد که این رقم در ایران بیشتر است و برخی کارشناسان معتقدند در ایران تا 50 درصد هم می رسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی