عصر بازار

بازرسی نحوه پرداخت حقوق شرکت‌های فناوری

عصر اعتبار- شرکت‌های فناوری در صورت پرداخت حقوق به کارمندان خود از طریق سهام، تحت بازرسی دقیق‌تری قرار خواهند گرفت.

بازرسی نحوه پرداخت حقوق شرکت‌های فناوری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در چند سال گذشته لینکدین - شرکت ارتباطات مجازی حرفه‌ای - بخش بزرگی از حقوق کارمندان خود را با سهام پرداخت کرده است.

    لینکدین در سال 2014، 319 میلیون دلار از بدهی خود را به شکل سهام یا 14 درصد از عایدات به کارمندان خود پرداخت کرد. این میزان در سال 2015 به 510 میلیون دلار یا 17 درصد افزایش پیدا کرد. در آن زمان این مقادیر به میزان قابل توجهی در وال‌استریت کاهش پیدا کردند.

    حال ممکن است این روند تغییر کند. در حالی که لینکدین آماده می‌شود تا گزارش درآمد سه ماهه خود را ارایه دهد، وال‌استریت به شدت نظارت بر سهام‌های واگذارشده به کارمندان این شرکت را بالا برده است خصوصا حالا که این شرکت رشد اندکی نشان داده و ارزش سهام آن سقوط کرده است.

    مارک می - تحلیل‌گر اینترنتی - در بخشی از تحقیق خود آورده است: پرداخت حقوق به شکل سهام توسط شرکت‌های سیلیکون ولی، دلایل بیشتری برای نیاز به نظارت و احتیاط بیشتر روی لینکدین فراهم می‌کند.

    البته این مساله محدود به لینکدین نمی‌شود. حال که فصل وصول درآمدهای تکنولوژیک نزدیک است، توجه شرکت‌های فناوری زیادی به پرداخت حقوق به شکل سهام جلب شده است.

    پرداخت حقوق به کارمندان به شکل سهام، هنگامی که وضعیت ارزش سهام شرکت مناسب است اصلا مورد سوال قرار نمی‌گیرد زیرا این روند عملا موجب علاقه‌مند شدن کارمندان به عملکرد شرکت خواهد شد. این سیستم درواقع یک فرآیند حقوقی است اما در هنگام رشد ارزش سهام، وال‌استریت بیشتر روی نتایج عملکرد شرکت تمرکز می‌کند.

    اما امسال شرکت‌های فناوری وضعیت چالشی‌تری در بازار سهام داشته‌اند. این مساله موجب شده است که سرمایه‌گذاران نگاه دقیق‌تری به صحت نتایج مالی شرکت‌ها بیندازند. بازرسی سهام‌ها به این معنی است که در بررسی درآمدهای شرکت، این سهام‌های پرداخت‌شده به عنوان حقوق هم در نظر گرفته می‌شوند و بعضی معیارهای اندازه‌گیری مالی مثل درآمد و تفاوت‌ها، به شکل قابل توجهی بدتر به نظر خواهند رسید.

    شرکت‌های فناوری معمولا با سخاوت زیادی سهام‌های خود را به کارمندان می‌دهند و به همین دلیل هم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. طبق آمار شرکت Equilar در سال 2014 در حالی که 1500 شرکت عادی به طور میانگین 450198 سهم را به کارمندان خود اختصاص دادند، شرکت‌های فناوری 798000 سهم مختص کارمندان داشتند.

    در نتیجه طبق گفته مارک ماهانی - تحلیل‌گر بازار مرکزی RBC - تمرکز بیشتری روی میزان سهام‌های واگذار‌شده به عنوان حقوق در شرکت‌های اینترنتی شده است. ماهانی می‌گوید که این پرداخت‌ سهام به عنوان حقوق، می‌توانند موجب انحراف در نمود صحت میزان درآمد‌های یک شرکت شوند و آن را بیشتر از میزان واقعی نشان دهند.

    ماهانی اظهار می‌کند که توئیتر، لینکدین و یاهو از شرکت‌هایی هستند که به شکل قابل توجهی به پرداخت با سهام تکیه دارند. وی در گزارش خود می‌نویسد: پرداخت حقوق به شکل سهام شرکت توئیتر در دو سال اخیر، به طور میانگین 39 درصد عایدات شرکت بوده است که بیشترین میزان در میان شرکت‌های اینترنتی است.

    لینکدین که امسال ارش سهامش تا 48 درصد کاهش پیدا کرده است، از پاسخ به سوالات در این رابطه خودداری کرد. توئیتر که ارزش سهامش امسال تا 20 درصد کاهش یافته نیز به سوالات مربوط پاسخی نداد. شرکت فناوری دیگری که تحت بازرسی تحلیل‌گران وال‌استریت قرار گرفته، Workday است که نرم‌افزارهای منابع انسانی و مدیریت مالی می‌فروشد. انتظار می‌رود که این شرکت پرداخت‌های به شکل سهام خود را تا 48 درصد در سال 2017 بالا ببرد که طبق گفته سارا هیندلیان -تحلیل گر گروه مک‌کوایر- درواقع بیشتر از رشد درآمد آن خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو