عصر بازار

با دستبرد جدید آمریکا به پول های ایران چه باید کرد؟

عصر اعتبار- حمید بعیدی نژاد در یادداشتی به موضوع حکم دادگاه آمریکا درباره برداشت از پول های بلوکه شده ایران پرداخته است.

با دستبرد جدید آمریکا به پول های ایران چه باید کرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، در خصوص دستبرد جدید اموال در آمریکا توجه به چند نکته ضروری است.
    ١- اصولا اقدام سرمایه گذاری توسط مسؤولین وقت بانک مرکزی ایران  که به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا بعنوان یک کشور متخاصم انجامید با سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نبوده است، به ویژه که در همان زمان پرونده هایی در آمریکا علیه ایران مطرح بود و اصلاحیه قانون جدید مصونیت دولتها در آمریکا، امکان ضبط اموال دولتها برای پرداخت به قربانیان آمریکایی را مجاز شناخته بود.

    ٢- خارج نکردن این اموال با شروع روند تحریمهای شدید مالی و بانکی آمریکا از سال 2006 میلادی که کاملا متصور بود به تحریم بانک مرکزی میانجامید،  یک بی احتیاطی روشن بوده است.

    ٣- خارج نکردن این اموال از آمریکا از سوی مسؤولین وقت قبل از سال 1387 با توجه به تلاش بیشمار "اصحاب پرونده پدرسون "که بشدت دنبال یافتن منابع مالی ایران در آمریکا برای توقیف بودند یک بی خبری و بی احتیاطی دیگر محسوب میشود.

    ٤- دخالت و رأی دیوان عالی آمریکا بعنوان عالیترین مرجع قضایی آمریکا بعد از رای رادگاه اولیه و بدنبال اعتراض بانک مرکزی ایران در سال 1391 صورت گرفت و عملا هر گونه انتخابی را از دست دولت ایران و امکان دخالت سیاسی از بین برد. این اتفاق بیش از یکسال قبل از شروع حتی مذاکرات تفاهم ژنو بود.

    ٥- ایران این اقدام آمریکا را به یهچ وجه به رسمیت نمیشناسد و حق خود را برای بازگرداندن این اموال از هر طریق قانونی و بین المللی محفوظ می داند.

    حمید بعیدی نژاد

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی