عصر بازار

تاسیس بانک مشترک

امضای ۳ موافقتنامه بین ایران و آفریقای‌جنوبی

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد از امضای ۳ توافقنامه با آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: یکی از بانک های ایرانی به دنبال این است که یک بانک مشترک در آفریقای جنوبی تأسیس کند و موافقتنامه مربوطه امضا شده است .

امضای ۳ موافقتنامه بین ایران و آفریقای‌جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی طیب نیا پس از دیدار با وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی گفت: دو کشور بزرگترین و قدرتمندترین کشورها در خاورمیانه و جنوب آفریقا هستند و برغم اینکه قابلیت های زیادی برای مبادله و همکاری اقتصادی بین دو کشور وجود دارد و با وجود روابط سیاسی مثبت و سازنده بین دو کشور، متأسفانه حجم مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی بسیار پایین است.

    وی ادامه داد: امیدواریم سال های آینده بتوانیم همکاری های دو کشور را به بالای یک تا دو میلیارد دلار ارتقاء دهیم و طبیعی است که باید موانع موجود برطرف شود.

    طیب نیا افزود : یکی از مهم ترین لوازم و پیش نیازها برای گسترش روابط همکاری بین دو کشور برقراری روابط کارگزاری بانک ها و ایجاد بانک مشترک است.

    وی گفت: گفتگوهای سازنده ای داشتیم و قرار است وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی پیگیری های لازم را انجام دهد تا این روابط برقرار شود.

    وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که آیا حضور بانک های آفریقایی در ایران به صورت شعب مستقل یا بانک مشترک است ، افزود: در مذاکرات صورت گرفته و تفاهمنامه هایی که امضا شده یکی از بانک های ایرانی به دنبال این است که یک بانک مشترک در آفریقای جنوبی تأسیس کند.

    طیب نیا ادامه داد: موافقتنامه مربوطه امضا شده و قرار است بین بانک های ایرانی و آفریقای جنوبی روابط کارگزاری برقرار شود.

    وی در خصوص توافقنامه هایی که قرار است فردا امضا شود ، گفت: سه توافقنامه فردا امضا خواهد شد که یکی از آنها درباره کمیته مشترک و سرمایه گذاری بین دو کشور است.

    طیب نیا ادامه داد : آفریقای جنوبی از کشورهایی است که تجربه مثبت در زمینه سرمایه گذاری در ایران داشته و پروژه MTN و آریاسل را در ایران داشته و امیدواریم در آینده این همکاری ها گسترش بیشتری داشته باشد.

    *مهمترین برنامه دولت مدیریت بدهی هایش است

    وزیر اقتصاد در خصوص پرداخت بدهی های دولت گفت: یکی از برنامه هایی که دولت دنبال می کند مدیریت بدهی های خود است که در دو مرحله انجام می شود.

    طیب نیا ادامه داد: در مرحله اول محاسبه و برآورد بدهی های دولت بوده که این اقدام انجام شده و در حال حاضر در مرحله ای هستیم که می خواهیم بدهی های دولت را ساماندهی کنیم و یکی از راه های ساماندهی بدهی های دولت استفاده از اوراق و ایجاد بازار بدهی است.

    وی افزود: البته در این خصوص تبصره مهمی در قانون بودجه پیشنهاد داده بودیم که این تبصره در مجلس رد شد و قصد داریم با رایزنی با نمایندگان مجلس این تبصره را برگردانیم.

    وزیر اقتصاد گفت: حذف این تبصره آسیب فراوانی به برنامه های دولت برای ایجاد بازار بدهی و حل مشکل تنگناهای مالی و خروج از رکود می زند و امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس بتوانیم زمینه را برای اجرا کردن این سیاست فراهم کنیم.

    *وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی: سند همکاری با ایران امضا می شود

    وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی گفت: فردا سند همکاری بین ایران و آفریقای جنوبی امضا می شود.

    تراوین گرودهان پس از دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در جمع خبرنگاران افزود: این سند شامل یادداشت تفاهم همکاری های بیمه ای میان دو کشور خواهد بود.

    وی گفت: در ملاقات امروز با آقای طیب نیا توافق کردیم همکاری های دو کشور را در شرایط جدید توسعه و گسترش دهیم و همکاری های مالی خود را بیشتر کنیم.

    گرودهان افزود: به همین خاطر نیازمندیم بانک های دو کشور با یکدیگر تعامل بیشتری کنند و فضا برای سرمایه گذاری بیشتر میان دو کشور فراهم شود.

    وی با بیان اینکه چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در فضای جدید vh روشن تر می بینیم ، گفت: ایران و آفریقای جنوبی روابط تاریخی دارند که تداوم آن در جهت حفظ منافع دو
    کشور الزامی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی