عصر بازار

جهانگیری:

دولت ایران از تمام ابزارهای قانونی برای بازپس گیری پول خود از دولت آمریکا استفاده می کند

عصر اعتبار- معاون اول رییس جمهوری با اشاره به حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر توقیف دو میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران در آمریکا گفت : دولت ایران از تمام ابزارهای قانونی برای بازپس گیری پول خود از دولت آمریکا استفاده می کند.

دولت ایران از تمام ابزارهای قانونی برای بازپس گیری پول خود از دولت آمریکا استفاده می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اسحق جهانگیری عصر شنبه در سومین نشست مدیران عامل بانک های خصوصی و دولتی با بیان اینکه در دوران تحریم بیشترین فشار و آسیب متوجه نظام بانکی و نفت بود، افزود: بر اساس پیش بینی هایی مبنی بر حصول توافق هسته ای، در بخش نفت طراحی هایی را برای افزایش تولید و فروش انجام دادیم تا دیگر معطل دوره جدیدی نشویم و حتی منابع ارزی که نیاز داشتیم با تدابیری که اندیشیده شد و با مجوزی که از رهبر انقلاب گرفتیم، منابع را تامین کردیم و بخش نفت بلافاصله از دستاوردهای برجام استفاده کرد.
    وی با بیان اینکه میزان صادرات نفت خام کشور ، پس از برجام افزایش قابل توجهی پیدا کرد گفت: در اسفندماه سال گذشته نفت و میعانات گازی را تا روزی دو میلیون و 200 هزار بشکه صادر کردیم که البته بیش از 300 هزار بشکه از این مقدار، میعانات است که حتما باید این مقدار صادرات نفت و میعانات افزایش پیدا کند و به میزان قبل از تحریم ها برگردد.
    جهانگیری یادآور شد: این آماده سازی که در بخش نفت اتفاق افتاد، در نظام بانکی هم باید اتفاق می افتاد و شرایطی باید به وجود می آورد که از ابزارها و فرصت های پس از برجام در ارتباط با استفاده از منابع خارجی استفاده کند.
    وی ادامه داد: نظام بانکی بیش از بخش نفت در تحریم ها آسیب دید ؛ به همین دلیل، این بخش هم نیازمند آماده سازی برای ورود به دوره پسابرجام بود.
    وی در ادامه به حکم دادگاهی در آمریکا در باره مصادره کردن اموال ایران اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها در نهایت قلدری این کار را راجع به منابع ما انجام دادند و به تعبیر درست، دستبرد زدند به منابعی که غالبا بانک مرکزی در یک بانک اروپایی داشته است.
    جهانگیری یادآور شد: آمریکا کار بسیار بدی کرده است و به بهانه واهی که می داند به هیچ وجه به دامن جمهوری اسلامی ایران نمی چسبد، این اتفاقی که چند 10 سال قبل در لبنان افتاده و ایران هیچ کجای آن نبوده ، دادگاه های آنجا علیه ایران آن را بهانه کرده اند ، آمریکایی هایی که خود پرونده سیاهی از این اتفاق ها مانند کودتای 28 مرداد و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرباس پیش ملت ایران دارند.
    وی ادامه داد: همه این پرونده ها واقعی است و وجود دارد و باید در دادگاه های ایران به آنها رسیدگی شود.
    آمریکایی ها برای یک اتفاق واهی که در لبنان افتاده که می گویند ایران از آنها حمایت کرده ، می آیند اینگونه به پول ما دستبرد می زنند در صورتی که هیچ جای این حادثه به این دولت ارتباطی نداشته است.
    جهانگیری با بیان اینکه بعضی ها فکر می کنند که این دولت یک جای آن نقش داشته است ، گفت : اولا این اتفاقات مربوط به چند 10 سال قبل است ، علی رغم اینکه ما می دانستیم که حتی آمریکایی ها به دلیل این حرفها و عدم پای بندی شان به خیلی از مقررات ، امکانی از جمهوری اسلامی در آمریکا ببینند می روند و مصادره می کنند و می گویند دادگاه های ما حکم داده اند.
    وی با بیان اینکه در دولت گذشته یک بی تدبیری انجام گرفت، ادامه داد: در یک دوره ای تصمیم گرفتند بخشی از منابع بانک مرکزی با یک اوراقی در اروپا مدیریت شود که متاسفانه با بی تدبیری کامل (دولت قبل) ، دو میلیارد اوراق آمریکایی خریدند و این باعث شد آنها بتوانند به راحتی این دو میلیارد را مسدود کنند و بعد بگویند ما آن را مصادره کردیم.
    معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد : دولت ایران حتما از تمام ابزارهای قانونی و حقوقی خود استفاده می کند که پول و سودش را از آمریکایی ها پس بگیرد و آمریکایی ها می دانند که دولت ایران می تواند این کار را انجام دهد.
    وی در ادامه حل مشکلات اقتصادی را از اولویت کشور عنوان کرد و گفت: بر سر سیاست‌ها و نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی همه اتفاق نظر دارند. کشور ما در چند دهه اخیر مشکلاتی از قبیل تورم و بیکاری داشته است که باید برای حل مشکلات برنامه‌های بلند مدت در نظر گرفته شود اما نباید به خاطر مسائل بلند مدت، از مسائل جاری کشور غفلت کرد.
    جهانگیری با بیان اینکه حل مسایل اقتصادی زمانبر است ادامه داد: تصمیم های دارازمدتی برای اقتصاد گرفته شده است و تیم دولت در این زمینه دنبال آن است که بیماری های اقتصاد کشور را مورد هدف قرار دهد.
    معاون اول رئیس جمهور با بیان این که مردم معیشت و اقتصاد کشور را دائما رصد می کنند گفت: مردم می‌توانند تشخیص دهند که آیا بهبودی در وضعیت معیشت و زندگی و اقتصاد آن‌ها افتاده است یا خیر. دولت دنبال اصلاح ساختارهای اقتصادی است اما نباید از مسائل کوتاه مدت هم غافل شد بنابراین همه کارشناسان اقتصادی و مسوولین اجرایی کشور بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند چرا که تنها راه برون رفت از چالشها و تنگناهای اقتصادی پیش روی کشور اجرای دقیق و عملی اقتصاد مقاومتی است.
    وی در ادامه به اولویت های برنامه های دولت در سال 95 اشاره کرد و گفت: در سال 95 رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بر اجرای اقتصاد مقاومتی، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال تاکید دارند و از مدیران انتظار می رود که در این مسیر حرکت کنند.
    جهانگیری با بیان این که نقش نظام بانکی در پویایی اقتصاد کشور مهم است گفت: از مدیران بانک‌ها انتظار داریم که برای به حرکت درآوردن اقتصاد کشور حرکت کنند.
    معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: رونق تولید، توسعه صادرات و واگذاری طرح های نیمه تمام و راکد از دیگر اولویت های دولت در سال 95است و نظام بانکی هم در این مسیر باید اقدام کند.
    وی در ادامه با بیان این که واحد‌های تولیدی مثل مسکن و خودرو در اقتصاد نقش پیشرو دارند باید بیشتر فعال شوند، به نقش صنایع کوچک در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: صنایع کوچک و متوسط هم منشا ایجاد اشتغال هستند بنابراین باید به این واحدها هم توجه ویژه شود. با تجربه ای که از قبل دارم مطمئنم بسیاری از این واحدها با کمی حمایت به حرکت در می‌آیند بنابراین باید آن‌ها در اولویت قرار گیرند.
    جهانگیری با بیان این که اتفاقاتی مانند مه‌آفرید به روحیه مدیران بانکی ما آسیب زد گفت: ولی چنین اتفاقاتی دلیل نمی‌شود که جسارت تصمیم‌گیری را از مدیران ما بگیرد. مدیران باید جسارت و شجاعت تصمیم گیری داشته باشند و نباید به خاطر حل مشکلات بخش خصوصی هراس داشته یا نگران باشند. اگر مدیری نتواند تصمیم بگیرد به طور قطع به درد نمی خورد، البته نباید خلاف قانون عمل شود و ما هم طرفدار خلاف نیستیم، اما ریسک و جسارت مدیران هم لازم است.
    معاون اول رئیس جمهور یادآورشد: شما مدیران بانک‌ها به واحدهایی که متعهد به افزایش تولید و پس دادن تعهدات خود هستند کمک کنید. خرید 'دین' هم باید آغاز شود. ال سی داخلی در دوره وزارت من واحدهای تولیدی را نجات داد بنابراین ال سی داخلی موضوع مهمی است و مدیران شجاعت کنند آن را فعال کنند.
    وی در ادامه یادآور شد: دولت نمی خواهد پول به واحدهایی داده شود که نتوانند بدهی خود را پس دهند اما از بانک ها انتظار دارد واحدهای تولیدی که شرایط مساعدی دارند را فعال کنند.
    جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه و افزایش صادرات اشاره کرد و گفت: کشورهای هدف صادرات ما مشخص هستند. ما باید شرایط منطقه را در نظر بگیریم. بازار صادرات ما عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و ‌آفریقا است.
    معاون اول رئیس جمهوری افزود: ما باید شرایطی را که در منطقه داریم در نظر بگیریم و نباید ژست کشورهای پیشرفته را بگیریم. دولت هم باید مشوق‌های صادراتی بیشتری در نظر بگیرد و با قاچاق مبارزه جدی‌تری شود.
    وی در ادامه واگذاری طرح های نیمه تمام را از دیگر اولویت های دولت در سال 95 اعلام کرد و گفت: بخش خصوصی در این زمینه لازم نیست که پولی بپردازد و فقط این طرح‌ها را تکمیل کرده و از آن بهره می‌برد و پس از چند سال آن را به دولت واگذار می‌کند.
    جهانگیری گفت: این طرح های نیمه تمام به معنای فروش به بخش خصوصی نیست. ما در این حوزه از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم. پیش ‌بینی شده در سال 95 دو هزار و 500 پروژه نیمه تمام با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به بخش خصوصی واگذار شود.
    معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که مدیران باید اولویت های کشور را در درجه اول قرار دهند گفت: من از مدیران بانک‌ها می‌خواهم گزارش فعالیت‌های خود را درباره اولویت‌های کشور برای من ارسال کنند.
    وی در ادامه به اصلاح نظام بانکی که پیش نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی است اشاره کرد و گفت: من تاکید کرده‌ام که طرح اصلاح نظام بانکی باید تا پانزده اردیبهشت تکمیل شود و تبصره 19 و 20 جزو پیش‌نیازهای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی است بنابراین حتما باید اصلاح شود. ما اگر توانستیم از طریق مجلس نهم مشکلات بانکی را حل کنیم که حل شده است و هر وقت نتوانستیم از راه اداری حل کنیم از روش های دیگری که در قانون اساسی پیش‌بینی شده استفاده کنیم.
    جهانگیری در ادامه با بیان اینکه شفاف‌سازی اقتصاد یک مساله جدی و جزو سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت:‌ ما حتما از اتفاقات منفی و فسادی که حول نظام بانکی کشور اتفاق افتاد ناراحت هستیم و همه شما ناراحت هستید و امیدواریم با سامانه‌های نظارتی خوبی که در بانک مرکزی مستقر شده و با نظارت قدرت مدنی که بانک مرکزی باید اعمال کند و نظارت دقیقی که مدیریت بانکی در بانک های خودشان بکنند از این اتفاقات ناگوار گذشته رخ ندهد و پیشگیری شود.

    ** دردوران تحریم از 150 میلیون یورو ارزی که قرار بود داخل کشور بیاورند 30 میلیون یورو را تحویل نداده اند
    معاون اول رئیس جمهور یاد آور شد: چقدر دردآور است که بشنویم در دوران تحریم رفتند از کشوری 150 میلیون یورو ارز داخل کشور بیاورند وقتی که به بانک مرکزی تحویل دادند، از 150 میلیون یورو 30 میلیون یورو نبوده و 120 میلیون یورو تحویل داند.
    وی ادامه داد: یا به فردی پولی داده شده که در خارج از کشور کاری انجام بدهد اما کار را انجام نداده و می گوییم که کاری که انجام ندادی پول را پس بدهد، پول را پس نمی‌دهد و امروز و فردا می‌کند. این اتفاقات تلخ بود که به بهانه تحریم رخ داد. نباید اجازه داد در دوران پساتحریم چنین اتفاقاتی رخ دهد.
    جهانگیری در پایان ابراز امیدواریم که به کمک همه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم و اقتصاد کشور را به جلو حرکت دهیم چرا که اقتصاد کشور مانند ماشینی است که با گاز دادن الکی در گل فرو رفته و امروز نیاز به یک هل دادن دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی