عصر بازار

رئیس جمهور:

روابط بانکی؛ پیشران توسعه مناسبات ایران و آفریقای جنوبی

عصر اعتبار- رئیس جمهور درنشست خبری باهمتای افریقای جنوبی خود،بر افزایش مناسبات تهران - پرتوریا تأکید کرد.

روابط بانکی؛ پیشران توسعه مناسبات ایران و آفریقای جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از صداوسیما، آقای روحانی با تاکید بر ضرورت برقراری حمل و نقل دریایی بین  ایران و افریقای جنوبی افزود: افریقای جنوبی دروازه ورود به ا فریقا محسوب می‌شود و باید خط  حمل و نقل با این کشور ایجاد شود.

    * روابط بانکی؛ پیشران توسعه مناسبات ایران و افریقای جنوبی
    رئیس جمهور با تاکید بر اینکه روابط بانکی بین ایران و افریقای جنوبی می تواند در شرایط فعلی پیشران توسعه روابط میان دو کشور باشد تاکید کرد: در مذاکرات خصوصی و عمومی امروز درباره به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کردیم.
    آقای روحانی افزود: روابط همچنین در زمینه های صنعت، معدن، انرژی و فعالیت فنی و مهندسی ایران در افریقای جنوبی و شرکت هایی که می توانند از افریقای جنوبی در ایران فعالیت کنند توسعه خواهد یافت.
    رئیس جمهور گفت: موضوع حمل و نقل یکی از موارد مهم دیگر مورد تایید دو طرف بود، با جایگاهی که افریقای جنوبی دارد می تواند مرکز اتصال ایران به قاره افریقا باشد و بندرهای جنوبی ایران نیز به عنوان راهگذر جنوب به شمال، جنوب ایران را به آسیای مرکزی و قفقاز و دیگر کشورها مانند روسیه و اروپای شرقی متصل می کند .
    آقای روحانی افزود: موضوع روابط علمی و روابط نزدیک‌تر دانشگاه‌ها و مراکز فناوری از دیگر مباحث بود زیرا با پیشرفت های ایران در فناوری های نو و همچنین جایگاه ممتاز افریقای جنوبی توسعه این همکاری ها می تواند به ارتقای علمی و فناوری دو کشور در جهان کمک کند.
    رئیس جمهور موضوع توسعه روابط در زمینه گردشگری را از دیگر مباحث مطرح در این مذاکرات بیان کرد و گفت :‌ روابط دو کشور از لحاظ مردم و بازدید مردم دو کشور از دو کشوری که هر کدام جاذبه خاص گردشگری دارند و برنامه ریزی برای برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور از مباحث دیگر امروز بود.
    آقای روحانی افزود:‌ به خاطر اهمیت مسئله مبارزه با تروریسم و خشونت و خطری که این مسئله برای منطقه و جهان دارد و مشکلاتی که هم منطقه ما و هم منطقه  افریقا با پدیده تروریسم دارد، همکاری های ما در زمینه های اطلاعاتی و سیاسی می تواند در مقابله با تروریسم بسیار کمک کند  و اثرگذار در این زمینه باشد که در جلسات خصوصی و عمومی در این زمینه بحث کردیم.
    رئیس جمهور گفت: درباره مسائل منطقه از جمله تحولات یمن، عراق و سوریه در این دیدار مشورت  و گفتگو کردیم و هر دو معتقد هستیم این مسائل از طریق سیاسی قابل حل است و مذاکره یمنی - یمنی می تواند راه حل بحران یمن و راه حل سیاسی می تواند مسیری برای بازگشت ثبات به سوریه باشد و کمک به دولت عراق در مبارزه با تروریسم می تواند مایه ثبات در این کشور شود.
    وی افزود : همچنین دو کشور مثل گذشته در مسائل بین المللی همکاری جدی تری خواهد کرد به‌ویژه در خصوص آینده سازمان ملل متحد و همچنین اصلاحاتی که شورای امنیت باید داشته باشد تا کشورها بتوانند از منافع خود در سازمان ملل و شورای امنیت دفاع کنند .
    رئیس جمهور در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور افریقای جنوبی و هیئت عالیرتبه این کشور به خاطر سفر سه روزه به ایران گفت :  در این سفر روابط دو کشور بسیار مهم، ایران مهم در منطقه حساس خاورمیانه و افریقای جنوبی به عنوان کشور مهم در قاره افریقا برای دو کشور و استحکام روابط به عنوان هدف سفر مورد نظر است.
    آقای روحانی  ادامه داد: مردم ایران در دوران مبارزه مردم افریقای جنوبی در برابر آپارتاید همواره در کنار مردم افریقای جنوبی و حامی آنها بودند.
    رئیس جمهور افزود: از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) صادرات نفت به رژیم آپارتاید قطع و همکاری های اقتصادی ایران با آن رژیم متوقف شد .
    وی اضافه کرد : زمانی که فعالیت دولت پساآپارتاید در افریقای جنوبی آغاز شد و کنگره ملی افریقای جنوبی قدرت را در دست گرفت، ایران همواره روابط صمیمی ونزدیکی با جمهوری  افریقای جنوبی داشته است .
    آقای روحانی  گفت: ما در اینجا یاد می کنیم از مرحوم نسلون ماندلا به عنوان شخصیتی که در دوران مبارزه به عنوان یکی از رهبران بزرگ این کشور مورد احترام مردم افریقای جنوبی و مردم ایران بود.

    دانلود گزارش
    رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز دقایقی پیش در نشست خبری مشترک با آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از امضای 8 سند همکاری، از جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند منطقه‌ای یاد کرد و خواستار تعمیق و گسترش روابط تهران و کیپ تاون شد.
    آقای جاکوب زوما  با اشاره به رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران و همچنین پیروزی در مذاکرات هسته‌ای گفت: رفع تحریم ها باعث شد ایران روابط اقتصادی و تجاری خود را با جهان گسترش دهد و ما هم از این موضوع بسیار خرسندیم.

    وی همچنین گفتگوهای خود با آقای روحانی را مثبت خواند و با اشاره به امضای 8 سند همکاری در بخش‌های مختلف آن را زمینه ساز ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی دانست.

    آقای زوما همچنین با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی و همبستگی ایران با آنان در مبارزه با آپارتاید گفت: انقلاب اسلامی ایران به ما نشان داد که علی رغم تمامی مشکلات رهایی امکانپذیر است.

    وی همچنین افزود: همراه من یک هیات بزرگ اقتصادی به ایران سفر کرده و این هیات در دیدار با مقامات مختلف اقتصادی تجاری ایران گفتگوهای بسیار سازنده و مثبتی داشت و این نشان دهنده میل و علاقه تجار دو کشور برای همکاری هاست.

    رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد: مطمئنیم امروز پایه محکمی برای گسترش روابط دو دولت و دو ملت ایران و آفریقای جنوبی بنا نهادیم.
    آقای زوما همچنین در پایان این نشست مشترک خبری از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به آفریقای جنوبی دعوت کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی