عصر بازار

سیف:

محدودیتی در فعالیت بانکی بین‌المللی نداریم

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در دیدار با وزیر دارایی آفریقای جنوبی گفت: در توافق ایران و کشورهای ۱+۵ تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده اما تحریم‌های اولیه باقی مانده است که ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

محدودیتی در فعالیت بانکی بین‌المللی نداریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی‌اله سیف با اشاره به روابط مثبت بانکی بین ایران و آفریقای جنوبی قبل از برقراری تحریم‌ها، گفت: در شرایط تحریم، وقفه‌ای در روابط بین دو کشور ایجاد شد که پس از رفع تحریم‌ها باید برای بهبود بیشتر روابط تلاش کنیم.

    رییس‌کل بانک‌مرکزی ظرفیت های همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: پیش‌نیاز تحقق این امر، برقراری روابط بانکی و فراهم کردن تسهیلات برای فعالیت‌های اقتصادی متقابل است؛ بنابراین برای ایجاد این شرایط آمادگی داریم و در این راستا از بانک‌مرکزی و بانک‌های آفریقای جنوبی برای برقراری روابط بانکی و باز کردن حساب های متقابل دعوت می‌کنیم.
    سیف افزود: ما آفریقای جنوبی را مرکزیت قاره آفریقا می‌شناسیم که می‌تواند دروازه برقراری روابط بانکی ما با کل قاره باشد.

    رییس شورای پول و اعتبار ضمن ابراز امیدواری از برقراری مجدد روابط اقتصادی و بانکی در سطح گسترده بین دو کشور، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در گذشته بین ایران و آفریقای جنوبی از جمله شرکت MTN وجود داشته و در حال حاضر نیز زمینه چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ایجاد شده است؛ ما نیز باید تلاش کنیم این موضوعات از حمایت کامل بانکی دو کشور برخوردار شود.
    رییس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های کوچک و متوسط در برقراری ارتباط با بانک‌های ایران مشکلی ندارند، افزود: بانک‌های بزرگ به دلیل جریمه‌هایی که از طرف آمریکایی‌ها اعمال شد از برقراری روابط بانکی با ایران، هراس و تردید دارند و این موضوع باعث کُندی در عادی سازی روابط بانکی شده است.

    سیف درخصوص مباحث اخیر بین ایران و آمریکا گفت: موضوعات مورد بحث بین دو کشور در نهایت منجر به تاکید آقای کری، وزیر خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی برای همکاری با بانک های ایران شد و اعلام کرد هر بانکی در این زمینه تردید دارد می‌تواند با واشنگتن تماس گیرد.

    رییس شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اظهار کرد: گام‌های بسیار مثبتی در این مسیر برداشته شده است.

    وی افزود: در این مورد، همکاران ما در پاریس و رم در خصوص دانش و تخصص نظام بانکی کشور و اقدامات انجام گرفته در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ارائه داشتند که مورد توجه قرار گرفت؛ همچنین در ملاقاتم با آقای جک لو وزیر خزانه‌داری امریکا، ایشان تایید کردند که وضعیت ایران بسیار مناسب است منتها باید قدم‌های دیگری نیز برداشته شود.

    سیف، اقدام دیگر در این خصوص را تقویت ساختار مالی و ترازنامه بانک‌های ایرانی عنوان کرد و افزود: تقویت ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و همچنین افزایش سرمایه در بانک‌ها مدنظر ماست که به سرعت در حال انجام است.

    پراوین گوردهان، وزیر دارایی آفریقای جنوبی، نیز در این جلسه ضمن تبریک به ایران درخصوص توافق با کشورهای 1+5، گفت: امیدوارم روابط اقتصادی بین دو کشور به وضعیت عادی بازگردد و سرمایه‌گذاری‌ها فعال‌تر شوند.

    وزیر دارایی آفریقای جنوبی افزود: ایران در مرکز این منطقه قرار دارد و این موضوع به کشور ما فرصت‌های زیادی می‌دهد.

    پراوین گوردهان ضمن موافقت با برقراری کانال‌های مناسب بانکی بین دو کشور، خاطرنشان کرد: کشور آفریقای جنوبی، انجمنی به نام «انجمن بانکداری» دارد که نماینده کل بانک‌هاست؛ من با این انجمن صحبت می‌کنم تا نمایندگان خود را به ایران بفرستند و روابط مستقیم برقرار کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو