عصر بازار

طباطبایی نائینی:

خسارت حادثه دیدگان فاجعه منا از اموال عربستان در کشورهای دیگر پرداخت شود

عصر اعتبار- عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید خسارت حادثه دیدگان فاجعه منا را از اموال عربستان در کشورهای دیگر پرداخت شود. به نظر می رسد وزارت امور خارجه نیز موضوع را در مجامع بین المللی دنبال می کند.

خسارت حادثه دیدگان فاجعه منا از اموال عربستان در کشورهای دیگر پرداخت شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از خانه ملت ،سیدحمیدرضا طباطبایی نائینی با اشاره به طرح شکایت 185 نفر از خانواده شهدا و 11 مصدوم حادثه منا اظهار داشت: اینکه قوه قضاییه به موضوعحادثه منا ورود کرده است و در حال جمع آوری مستندات و تکمیل پرونده است امر خوبی است و باید گفت که بر اساس قوانین، دادگاه داخلی صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده هایی را دارد.

    نماینده مردم نائین در مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص صلاحیت دادگاه های داخلی اظهار داشت: از آنجا که حجاج ایرانی در منا جان خود را از داده اند و یا مصدوم شده اند، دادگاه های داخلی می تواند به شکایت خواهان ایرانی رسیدگی کند اما در این زمینه ضمانت اجرای احکام باید مد نظر قرار گرفته شود.

    وی ادامه داد: از آنجایی که متهم این پرونده ها دولت عربستان است و عموما کشورهایی که متهم شناخته می شوند دادگاه های خارج از سرزمین شان را نمی پذیرند و در آن شرکت نمی کنند. بنابراین در این پرونده باید حکم غیابی صادر شود و اجرای حکم غیابی پیگیری های قضایی سختی را به دنبال دارد.

    این نماینده در خصوص نحوه پیگیری و اجرای احکام غیابی علیه کشوری را توضیح داد و گفت: باید اموال عربستان در کشورهای دیگر شناسایی شود و در احکام صادر شده چنان دلایل قانع کننده ای وجود داشته باشد که کشور ثالث بپذیرد بر اساس حکم اموال کشور عربستان را به نفع خسارت دیدگان حادثه منا مصادره کند.

    نائینی با بیان اینکه این کار امر سخت و پیچیده ای است، اظهار داشت: با این حال کشورها به شناسایی اموال کشورهای غیر واقف هستند و تعاملات این چنینی دارند. ایران نیز در این عرصه همراهی کرده است و انتظار می رود که در این زمینه کشورهایی دیگر نیز همکاری لازم را داشته باشند. به طور مثال با فرانسه چنین تعامل وجود داشته است.

    وی با بیان اینکه انتظار می رود وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت حادثه منا را در محاکم بین المللی  دنبال کنند، تاکید کرد: اجرای احکام بین المللی قوری تر و شدیدتر خواهد بود. به نظر می رسد وزارت اقداماتی را انجام داده و پیگیر طرح شکایت در مجامع بین المللی هست.

    عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با این حال عنوان کرد: اینکه قوه قضاییه پرونده تشکیل داده امر خوبی است، چنانچه شکایت ایران از عربستان در مجامع بین الملل به جایی نرسد، با صدور احکام و آرای مناسب در دادگاه های داخلی می توان حقوق حادثه دیدگان فاجعه منا را استیفا کرد./

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی