عصر بازار

بزرگترین طرح خانه تکانی اقتصادی در عربستان امروز رونمایی می‌شود

عصر اعتبار- در حالی شاهزاده تندرو عربستان قرار است بزرگترین طرح خانه تکانی اقتصاد این کشور از زمان تاسیس نظام سعودی در سال ۱۹۳۲ را رونمایی کند که تحلیلگران معتقدند مانع اصلی پیش روی این برنامه، خشم و اعتراض مردمی است که به گشاده دستی حکومت عادت کرده اند.

بزرگترین طرح خانه تکانی اقتصادی در عربستان امروز رونمایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دولت عربستان برای اجرای طرح خود برای دوران پس از نفت، باید بر عادات شکل گرفته در طی دهه های متمادی که این کشور برای تامین رشد اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی و توسعه زیرساخت ها به درآمدهای نفتی وابسته بود، غلبه کند.
    تقریبا 8 دهه پس از آنکه نفت برای اولین بار در عربستان کشف شد، مقامات این کشور قرار است روز دوشنبه از طرح محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان با عنوان «چشم انداز پادشاهی عربستان سعودی» رونمایی کنند. هدف از این طرح، کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای حاصل از صدور نفت است. این طرح شامل برنامه های توسعه ای، اقتصادی، اجتماعی و برنامه های دیگر است.
    گرگوری گاوس، استاد دانشگاه ای اند ام تگزاس در این باره گفت: «تغییر رویکرد از اقتصاد مبتنی بر نفت به چیزی متفاوت بسیار دشوار است... سعودی ها دهه هاست دارند درباره آن بحث می کنند، اما آنها پیشرفت کمی در این باره داشته اند.»
    شاهزاده محمد بن سلمان رهبری بزرگترین خانه تکانی اقتصاد عربستان از زمان تاسیس عربستان سعودی در سال 1932 را بر عهده دارد و قرار است اقداماتی را انجام دهد که هدف از آنها تغییر رویکرد بنیادین در کشوری است که بر مبنای دلارهای نفتی ساخته شده است. به گفته تحلیلگران سیاسی،  مانع اصلی پیش روی این برنامه، خشم و اعتراض مردمی است که به گشاده دستی حکومت عادت کرده اند و همچنین حلقه های قدرتی هستند که از پیشرفت سریع فرزند 30 ساله ملک سلمان در ساختار قدرت شگفت زده شده اند.
    بر اساس بخشی از این طرح، کمتر از 5 درصد سهام شرکت سعودی آرامکو به فروش خواهد رسید و بزرگترین صندوق ثروت حاکمیتی جهان ایجاد خواهد شد.
    مقامات همچنین در حال بررسی اقدامات بیشتر به منظور اصلاح ساختار یارانه ها، برقراری سیستم مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات بر مصرف انرژی نوشیدنی های شکری و کالاهای لوکس هستند. برنامه تحول ملی که بعد از اعلام در روز دوشنبه، در مدت 45 روز اجرا خواهد شد، بر راه های افزایش رشد اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی، جذب سرمایه گذاری و جوان تر کردن مقامات دولتی متمرکز خواهد بود.
    بر اساس تحقیقی که سال 2014 توسط صندوق بین المللی پول انجام شد، کشورهای دیگر در گذشته تلاش کرده اند ساختار اقتصاد خود را اصلاح کنند و آنهایی که موفق شده اند این کار را قبل از افت قیمت نفت آغاز کرده اند. این نشان می دهد که تولید کنندگان عرب احتمالا بهترین فرصت برای عبور از اقتصاد نفتی را در زمانی که قیمت نفت بسیار بالا بود از دست داده اند.
    کاهش قیمت نفت خاندان های حاکم در کشورهای حاشیه خلیج فارس را ناگزیر کرده تا برای تامین هزینه های خود، شروع به استفاده از ذخایر ارزی ای کنند که از سال 2000 آنها را اندوخته بودند. خالص دارایی های حکومت عربستان در سال گذشته 115 میلیارد دلار کاهش یافت. کسری بودجه عربستان در سال گذشته به 15 درصد تولید اقتصادی این کشور رسید. دولت عربستان همچنین برای تامین هزینه های خود به بازار اوراق قرضه داخلی روی آورده و قصد دارد برای اولین بار اوراق قرضه دلاری بین المللی خود را به فروش برساند.
    دیگر کشورهای عربی منطقه نیز در حال برداشتن گام هایی برای کاهش هزینه ها هستند. امارات یارانه سوخت خودروها را کاهش داده است، پارلمان کویت با طرح دولت این کشور برای افزایش قیمت آب و برق برای خارجیان و بنگاه های اقتصادی موافقت کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو