عصر بازار

پیوند با زیرساخت های صنعتی و فناوری شرط لازم برای توسعه همکاری ایران با کشورها

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: روابط اقتصادی ایران در آینده با کشورهایی گسترش و تحکیم می یابد که با زیر ساخت های صنعتی و فناورانه ما پیوند خورده باشد.

پیوند با زیرساخت های صنعتی و فناوری شرط لازم برای توسعه همکاری ایران با کشورها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از صدا و سیما، مسعود خوانساری در همایش اقتصادی ایران و هند افزود: سرمایه گذاری در طرح های مشترک فنی، صنعتی، تولیدی چه در داخل دو کشور و چه در کشورهای ثالث یکی از راههای ضامن بقاء و دوام روابط تجاری و اقتصادی دراز مدت است و هجوم بی سابقه هیات های مختلف تجاری و اقتصادی از سراسر دنیا به ایران در ماه های اخیر نشان دهنده علاقه و اشتیاق جهان برای همکاریهای بلند مدت با ایران است.

    وی اضافه کرد: خوشبختانه هند یکی از کشورهایی است که حتی قبل از برداشته شدن تحریم ها و با توجه به توانایی ها و ظرفیت های اقتصادی قابل توجه در این جهت گام هایی برداشته و همکاریهای خود را با ایران شروع کرده و ادامه داده است که نمونه های بارز آن همکاری هند در میدان های گازی، سرمایه گذاری در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی، همکاری در مناطق آزاد کشور به ویژه چابهار، خطوط ریلی و همکاری های بندری و دریایی است.

    خوانساری گفت: جمهوری اسلامی ایران با 80 میلیون جمعیت اکثراً جوان و تحصیل کرده، همسایگی با 15 کشور منطقه با جمعیتی بیش از 400 میلیون نفر، موقعیت راهبردی ، ذخایر عظیم طبیعی و معدنی، برخورداری از ثبات و امنیت در منطقه ای حساس، دسترسی سریع و آسان به راههای ترانزیت شرق به غرب و شمال به جنوب و بسیاری دیگر از فرصتها و مزایای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یکی از کشورهای مهم و قدرتمند منطقه و جهان است.

    وی با بیان اینکه بدون اغراق روابط ایران و هند از الگوهای خوب روابط بین المللی است افزود: کشور هند در حال تبدیل شدن به عنوان یکی از قدرتهای نوظهور در منطقه و جهان است که نقش مهمی در معادلات اقتصادی و سیاسی جهان ایفا خواهد کرد که در نظر گرفتن همه این عوامل و اینکه اقتصاد دو کشور ایران و هند در بسیاری از زمینه ها مکمل یکدیگرند، زمینه همکاریها و پیوندهای فیمابین را هرچه بیشتر به یکدیگر گره زده است .

    خوانساری ادامه داد: با این وجود سطح روابط اقتصادی دو کشور در سالیان گذشته از حجم 15 میلیارد دلار فراتر نرفته است در حالیکه ظرفیت های موجود حجم زیادتری از روابط اقتصادی و تجاری را طلب می کند که به آسانی قابل دسترسی است.

    وی گفت: در دوران تحریم هند جزو کشورهایی بود که روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران قطع نکرد و همچنان در کنار ایران ایستاد اما سایه تحریم های ناعادلانه تا اندازه ای بر روابط دو کشور سنگینی کرد و موجب شد که این رابطه به سطح دلخواه نرسد.

    خوانساری با بیان اینکه دوران جدیدی که پس از رفع تحریم ها آغاز شده زمینه را بیش از پیش برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور فراهم ساخته است گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعاً در تنظیم مناسبات تجاری – اقتصادی خود با کشورهای جهان توجه ویژه ای به آن دسته از کشورها از جمله هند خواهد داشت که در دوران سخت در کنار ایران قرار داشتند. در عین حال برای توسعه و تحکیم روابط، باید از چهارچوب هایی که در گذشته وجود داشته است فراتر رفت و نباید فقط به تجارت کوتاه مدت و مبادله کالا بسنده کرد.

    وی افزود: کنفدراسیون صنایع هند که یکی از مهمترین، قدرتمندترین و بانفوذترین تشکل های اقتصادی و صنعتی کشور هندوستان است، با توجه به عضویت تعداد زیادی شرکتها و هلدینگ های بزرگ هند در این کنفدراسیون قادر است که نقش برجسته و مهمی را در روابط تجاری و اقصادی دو کشور ایفاء کند همچنان که تاکنون این کار را کرده است از این رو امیدواریم شاهد جهش مناسبی در روابط تجاری، صنعتی، سرمایه گذاری و همکاریهای مشترک ایران و هند باشیم.

    خوانساری گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور دارای بیش از 15 هزار عضو فعال از شرکتهای بزرگ و متوسط است که نقش مهم و عمده ای در اقتصاد کشور ایفا می کنند و بسیاری از آنان با کشور هند دارای مبادلات تجاری، اقتصادی، صنعتی و فنی می باشند که می توانند بعنوان یکی از اهرم های مهم در توسعه روابط عمل کنند.

    رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین از آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران برای کمک و همکاری در همه زمینه ها و گسترش روابط تجاری، اقتصادی و صنعتی ایران و هند خبر داد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو