عصر بازار

زمان حذف صفرها از پول ملی

عصر اعتبار- حالا که تورم روند کاهشی رو به تثبیتی دارد و تحریم های بین المللی برداشته شده،زمان برای اصلاح ساختار اقتصادی مهیا شده؛زمانی که نباید به هیچ عنوان از دست داد.

زمان حذف صفرها از پول ملی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، پول خرد کیمیاشده، چون معاملات ریالی دیگر در اقتصاد ایران مبنایی ندارد.با وجودی که این روزها حتی دستفروش های کنار اتوبان هم مجهز به دستگاه پُز یا همان کارت خوان هستند،اما صفرها هنوز دردسر سازند.اگریک دهه پیش درحجره های بازار تهران چرتکه می دیدید که فروشنده با فاکتور گرفتن صفرها حساب و کتاب می کند، حالا همه حجره ها-اگر باقی مانده باشند- همراه با دگرگونی که بانکداری الکترونیک در نظام بانکداری ایجاد کرده،تغییر کرده اند.با این حال هنوز یک مشکل بزرگ در معاملات کاغذی وجود دارد؛صفرهای پول.

    مهم نیست که روی پول های کاغذی چقدر صفر جا خوش کرده،چون پول درشت و چک پول توانسته مشکل حساب و کتاب در معاملات را تا حدودی حل کند.با این حال صفرها هنوز دردسر می سازند.در حساب و کتاب های بزرگ و در معاملات کوچک صفرها مثل بار اضافه هستند.باری که گاهی به زور حمل می شود.خیلی از مسئولان نظام بانکی می گویند باید برای این صفرها چاره اندیشی کرد،اما هیچ کس هم پیش قدم نشده که تکلیف صفرهای اضافی را روشن کند.

    هر بار که طرح اصلاح ساختار نظام بانکی و تحول در سیستم بانکی کشور مطرح شد،حرف از حذف صفرها از پول ملی هم به میان آمد،اما همه این خواسته ها روی کاغذ ماند.در دولت محمود احمدی نژاد حتی زمان حذف صفرها هم اعلام کردند،اما اتفاقی نیفتاد.حالا آخرین گزارش ها  از یک تریلیون تومان حجم نقدینگی در اقتصاد خبر می دهد.عددی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی را هم نگران کرده است.بعضی ها کمی نگران تر،هشدار می دهند که اگر این حجم بزرگ از نقدینگی مدیریت نشود،مثل سیل می تواند برای اقتصاد ایران ویرانگر باشد.

    هدیه های حذف صفر

    مرکز آمار  در آخرین گزارش خود،نرخ تورم فروردین ماه امسال را 10.8 درصد اعلام کرد. رییس جمهور هم وعده داده که نرخ تورم طی ماههای آینده تک رقمی خواهد شد.شاید حالا بهترین زمان برای حذف سه صفر از پول ملی باشد.چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی حذف صفرها از پول ملی می تواند به کاهش روند نزولی نرخ تورم هم کمک کند و در کنار آن هزینه چاپ اسکناس هم کم خواهد شد.هزینه چاپ هر قطعه اسکناس رقمی بین 80 تا 100 تومان است.

    از سویی حذف صفرها مانع نفوذ بیش از اندازه ارزهای خارجی در اقتصاد کشور شده و با توجه به فرصت پیش آمده در توافق برچام و رفع تحریم های بین المللی، حذف صفر ها سرمایه گذاری‌های خارجی را در کشور تسهیل می کند.برای بانکها هم حذف صفرها موهبتی است. و از هزینه های آنها می کاهد.

    تجربه ای توصیه شده

    حذف صفر از واحد پولی کشورها،تجربه جدیدی نیست؛کافی است که در یکی از موتورهای جستجو در اینترنت گزینه حذف صفر را وارد کنید،حجم زیادی از اطلاعات دریافت خواهید کرد که در آن از تجربه کشورها در حذف صفرها بارها و بارها گفته شده است.  از حذف صفرها در اقتصاد آلمان پس از جنگ جهانی دوم گرفته تا همسایه مان ترکیه که این طرح را همین 10 سال پیش به سرانجام رسید.کمال درویش وزیر اقتصاد وقت ترکیه این برنامه را با کمک صندوق بین المللی پول به منظور تغییر ساختار اقتصادی ترکیه انجام داد.

    تغییراتی که شامل شناور کردن نرخ ارز، اصلاحات نهادی با هدف افزایش نقش بازار در اقتصاد، بازسازی ساختار بانک های دولتی، کاهش بار بخش عمومی در اقتصاد و استقلال بانک مرکزی بود.اگرچه این تصمیم ترکیه به دنبال تورم بالای این کشور صورت گرفت اما همراه با هدف گذاری کاهش تورم، اصلاح ساختار اقتصادی هم به همراه داشت.

    از سال 1960 تاکنون، در 71 مورد دولتهای در حال توسعه مجبور شده اند، به حذف صفر ها از پول ملی خود اقدام کنند.

    فرصتی برای چابک سازی

    بهترین زمان برای حذف صفرها از پول ملی چه زمانی است؟این سئوالی که کارشناسان اقتصادی هرکدام نسخه مخصوص به خود را توصیه می کنند.اما قریب به اتفاق آنها می گویند با حجم نقدینگی که در اقتصاد وجود دارد و رو به افزایش است،بهترین زمان برای حذف صفرها،سال جاری است.چه آنکه اکنون تمام  شرایط برای این کار وجود دارد.تورم روند کاهشی داشته و اقتصاد از تحریم های بین المللی خارج شده است.حذف صفرها می تواند،اقتصاد ایران را چابک تر کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو