عصر بازار

عقبایی خبر داد

رشد ۶ درصدی معاملات مسکن در تهران

عصر اعتبار- افزایش ۶.۳ درصدی معاملات شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌تواند نخستین قدم لرزان مسکن به سوی پیش‌رونق باشد که رییس اتحادیه املاک تهران آن را نشانه‌ای برای رقم خوردن فاز خروج از رکود در خردادماه می‌داند.

رشد ۶ درصدی معاملات مسکن در تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از ایسنا ،حسام عقبایی خبر داد: در فروردین ماه 1395 شاهد ثبت 6 هزار و 390 قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.3 درصد رشد داشت؛ چرا که در فروردین ماه 1394 تعداد قراردادهای خرید و فروش شهر تهران 5 هزار و 989 مورد بود.

    او البته گفت که بازار معاملات کل کشور در فروردین چنگی به دل نزد و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. در فروردین ماه 1395 در کل کشور 34 هزار و 92 قرارداد خرید و فروش امضا شد؛ حال آن‌که در فروردین 1394 این رقم 52 هزار و 540 مورد بود که نشان از کاهش 35 درصدی معاملات کشور در فروردین 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

    با این وجود رییس اتحادیه امیدوار است در شش ماهه دوم سال جاری شاهد رونق به مفهوم واقعی در بخش مسکن باشیم و مبنای این ادعا را گزارشات میدانی از افزایش حجم مراجعات به دفاتر مشاور املاک تهران و نیز کل کشور می‌داند.

    آمار اجاره شهر تهران نیز حاکی از آن است که تهرانی‌ها عجله بیشتری برای تحرک بخشیدن به بازار مسکن نسبت به کل کشور دارند. عقبایی می‌گوید: در فروردین 1395 در شهر تهران شاهد 8 هزار و 199 قرارداد اجاره بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد بیشتر شده است. در کل کشور نیز 29 هزار و 985 قرارداد اجاره داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت همراه بود.

    وقتی آمار اسفندماه 94 کشور را در کنار فروردین 95 قرار دادیم به کاهش 40 درصدی معاملات مسکن رسیدیم؛ چرا که در اسفندماه سال قبل 57 هزار و 94 مورد قرارداد خرید و فروش در کل کشور به ثبت رسید و در فروردین ماه شاهد 34 هزار و 92 قرارداد بودیم. اما عقبایی نسبت به این مساله نگران نیست و می‌گوید: نیمه اول فروردین تعطیل است، در نیمه دوم نیز معاملات کمی رقم می‌خورد و بیشتر شاهد مراجعه کنندگانی هستیم که برای یافتن کیس متناسب با نیاز خود مراجعه می‌کنند تا در اردیبهشت و خرداد اقدام به خرید کنند. لذا اگر رقم 34 هزار مورد را ضربدر 2 کنیم به رقمی حدود 68 هزار مورد می‌رسیم که امیدوارکننده است.

    او معتقد است: از آن‌جا که بخش مسکن بیش از 3 سال در رکود بسیار سنگین به سر می‌برد لذا طولانی شدن این مدت ما را به این پیش‌بینی می‌رساند که در شش ماه اول سال 95 شاهد افزایش حجم معاملات باشیم و در شش ماهه دوم خروج از رکود مسکن رقم بخورد.

    از رییس اتحادیه مشاوران املاک پرسیدیم آیا نگران جهش یکباره قیمت مسکن در سال جاری نیست؟ که او پاسخ داد: من برعکس خیلی‌ها که اقتصاد مسکن را به فنر جمع شده‌ای تعبیر می‌کنند و فکر می‌کنند اتفاقات سال‌های 68، 86 و 91 در مورد جهش قیمت مسکن ممکن است تکرار شود چنین اعتقادی ندارم؛ چرا که ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن پروسه‌ای زمان‌بر است و با بازارهایی مثل طلا و ارز بسیار تفاوت دارد. لذا این آرامش را به مردم عزیز می‌دهم که تا پایان شش ماه اول سال 95 مسکن به هیچ عنوان افزایش قیمت نخواهد داشت و در شش ماهه دوم سال 95 که امید داریم رونق به بازار مسکن برگردد اگر افزایش قیمت صورت بگیرد – که به نظر من چنین نخواهد شد - این رقم کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو