عصر بازار

فقر واحدهای مسکونی ۷۵ متری

عصر اعتبار- براساس طرح جامع مسکن، الگوی مصرف واحد مسکونی در تهران و کلان‌شهرهای مشهد، اصفهان، ‌تبریز و... ۷۵ مترمربع و در سایر شهرها این متراژ به ۱۰۰متر می‌رسد.

فقر واحدهای مسکونی ۷۵ متری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از اقتصاد آنلاین ،اگرچه در طرح جامع مسکن، متراژ در نظر گرفته شده برای ساخت و ساز و دریافت تسهیلات خرید و فروش مربوط به واحدهای متوسط است اما مسوولان وزارت راه و شهرسازی به تغییر الگوی مصرف مسکن و تمایل متقاضیان خرید همچنین سازندگان به واحدهای کوچک متراژ سخن گفته و اعلام کرده‌اند که با توجه به تغییر ذائقه مردم باید به سمت ساخت واحدهای کوچک حرکت کرد. این درحالی است که کارشناسان معتقدند، تغییر الگوی مصرف مسکن و کاهش متراژ واحدهای مسکونی می‌تواند تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری در سال‌های آینده به همراه داشته باشد و با افزایش تراکم در بافت شهری و کمبود مجتمع‌های آموزشی، تفریحی، رفاهی و... مشکلات بسیاری دامنگیر جامعه شود.
    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، بر همین اساس و با توجه به اهمیت الگوی مصرف مسکن، روزنامه اقتصادی در دومین پرونده مسکن گروه راه و شهرسازی در سال 95 قیمت واحدهای مسکونی 75متری (مطابق با الگوی اعلام شده در طرح جامع مسکن برای کلان‌شهرهاست) در سایت رسمی ایران فایل را در 5 منطقه تهران یعنی شمال، مرکز، غرب، شرق و جنوب تهران مورد بررسی قرار داده است و به این نتیجه رسیده که فایل‌های ارائه شده برای واحدهای 75متری برای مناطق غربی و مرکزی بیش از سایر مناطق است و در جنوب تهران، فایل‌های بسیار کمتری برای این متراژ وجود دارد.

    شمال
    در مناطق شمالی تهران، بیشتر باید به دنبال واحدهای مسکونی بزرگ متراژ باشید اما با وجود این در برخی مناطق، واحدهای متوسط و کوچک نیز پیدا می‌شود به عنوان نمونه اگر در منطقه نیاوران تهران به دنبال خرید واحدی مسکونی با متراژ 75مترمربع هستید باید برای هر متر5.5 میلیون تومان پرداخت کنید که هزینه کل خرید یک واحد 412میلیون و 500 هزار تومان می‌شود.

    برای خرید یک واحد مسکونی 75متری با 20سال ساخت در اقدسیه باید 600 میلیون تومان در چنته داشته باشید و برای هر متر مربع 8 میلیون تومان هزینه کنید اگرچه در مورد ذکر شده، قیمت این ملک نسبت به عرف منطقه پایین است که این موضوع ناشی از سن بالای بنا دانست.

    در منطقه ولنجک تهران هر مترمربع واحد مسکونی حدود 13میلیون تومان است که بر این اساس هزینه یک واحد مسکونی 75متری حدود یک میلیارد تومان می‌شود.

    ملاصدرای تهران نیز منطقه خوبی برای سکونت است که در این منطقه برای اینکه صاحب یک واحد مسکونی 75متری نوساز شوید باید برای هر متر حدود 10میلیون تومان پرداخت کنید که برای خرید کل یک واحد مسکونی 750میلیون تومان می‌شود.

      غرب
    یافتن واحد مسکونی 75متری در غرب تهران نسبت به شمال آسان‌تر است اگرچه در برخی مناطق مانند شهرک غرب و سعادت آباد فایلی برای خرید واحد مسکونی 75متری مشاهده نشد اما در منطقه گیشا که قیمت هر متر مربع بین 6 تا 9میلیون تومان است برای خرید یک واحد مسکونی 75متری 6 سال ساخت با قیمت هر مترمربع 7میلیون و 300هزار تومان باید 547 میلیون تومان هزینه کنید.

    در منطقه صادقیه برای خرید یک واحد مسکونی 75متری با قیمت هرمتر مربع 3میلیون و 466هزار تومان باید 260میلیون تومان پرداخت کنید. اگر در مهرآباد قصد خرید یک خانه 75متری 15سال ساخت دارید، قیمت کل واحد 161میلیون و 250هزار تومان می‌شود که برای هر مترمربع باید 2میلیون و 150هزار تومان پرداخت کنید. برای خرید یک واحد مسکونی 75متری در منطقه شهران نیازمند 250میلیون تومان هستید که قیمت هر متر مربع حدود 3میلیون و 330هزار تومان می‌شود.

    شرق
    در شرق تهران جست‌وجوی واحد مسکونی 75متری شرایطی مشابه غرب را دارد و اگر شما قصد خرید واحدی مسکونی در منطقه هروی تهران را دارید باید برای هر متر مربع 7میلیون و 200هزار تومان پرداخت کنید که برای یک واحد مسکونی 75متری حدود 540 میلیون تومان می‌شود.

    برای خرید واحد مسکونی 75متری در منطقه جشنواره باید برای هر متر مربع 3میلیون و 100هزار تومان پرداخت کنید که قیمت کل یک واحد 232میلیون و 500 هزار تومان می‌شود.

    یک واحد مسکونی 75متری در منطقه نیروهوایی با قیمت هر مترمربع 4میلیون و 200هزار تومان ‌315میلیون تومان به فروش می‌رود. در منطقه دلاوران نیز قیمت هر متر مربع واحد مسکونی 3میلیون و 660 هزارتومان قیمت‌گذاری شده است که برای یک واحد مسکونی 75متری ‌275میلیون تومان می‌شود.

    مرکز
    در مرکز تهران، واحدهای مسکونی 75متری راحت است و در خیابان جمالزاده شمالی برای خرید یک واحد مسکونی 75متری باید برای هر متر 3میلیون و 500 هزار تومان و برای کل واحد 262.5میلیون تومان باید پرداخت کنید.

    در منطقه یوسف آباد تهران نیز یک واحد مسکونی 75متری 900میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که با یک حساب سرانگشتی قیمت هر مترمربع باید 12میلیون تومان می‌شود.

    قیمت یک واحد مسکونی 75متری در منطقه هفت تیر با قیمت هر متر مربع 4میلیون تومان 300میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

    شرایط در منطقه فاطمی هم نزدیک به سایر مناطق مرکزی است و قیمت هر متر مربع 6 میلیون و 500 هزار تومان است که بر همین اساس قیمت یک واحد مسکونی 75متری نوساز ‌487میلیون تومان می‌شود.

    جنوب
    جست‌وجو برای یافت واحدهای مسکونی 75متری در جنوب تهران، فایل‌های محدودی را در اختیار قرار داد. در واقع به ندرت می‌توان در مناطق جنوبی واحد 75متری جست‌وجو کرد ضمن اینکه به نظر می‌رسد در این مناطق، تفاوت متراژ ساختمان‌ها بسیار بیشتر از سایر مناطق است و در بسیاری از مناطق ازجمله خزانه نازی‌آباد، فلاح، آذری و... نمی‌توان یک واحد 75متری یافت. اما در شهرری برای خرید یک واحد مسکونی 75متری باید 185میلیون تومان پرداخت کنید زیرا قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه 2میلیون و 466هزار تومان است.

    خیابان خراسان نیز مکان مناسبی برای خرید واحد مسکونی است. در این منطقه برای هر متر مربع واحد مسکونی به طور متوسط باید 2میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنید که بر همین اساس یک واحد 75متری 187میلیون تومان به فروش می‌رسد. در خیابان شهدا نیز هر متر مربع واحد مسکونی 2میلیون و 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که برای یک واحد مسکونی 75متری هزینه‌یی حدود 210میلیون تومان می‌شود.

    خیابان خاوران تهران که ازجمله مناطق ارزان قیمت جنوب تهران است یک واحد مسکونی 75متری 175میلیون تومان به فروش می‌رود در واقع هر متر واحد مسکونی در این منطقه 2میلیون و 350هزار تومان می‌شود.

      واحدهای زیر 100 متر در شهرستان‌ها
    براساس طرح جامع مسکن برای دو شهر اصفهان و مشهد به عنوان کلان‌شهر، متراژ الگوی در نظر گرفته شده 75متر است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد واحدهای زیر 100متر در این شهرستان‌ها به ندرت مشاهده می‌شود بر همین اساس قیمت واحدهای زیر 100متر در این جدول‌ها ارائه شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی