عصر بازار

موانع خانه‌دار شدن پیش روی متقاضیان مسکن

عصر اعتبار- در چندسال گذشته متقاضیان واقعی بازار مسکن که توان مالی کمی دارند، از رونق کاذب و رکود پس از آن، ضربه خوردند و سیاست خاصی برای توانمندسازی این قشر به اجرا نرسید.

موانع خانه‌دار شدن پیش روی متقاضیان مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از مهر، باوجودی که برخی فعالان بازار مسکن از افزایش بیشتر مراجعان به بنگاه های املاک خبر می دهند، همچنان مالکانی که از مدت‌ها پیش واحدهای خود را برای فروش گذاشته‌اند، در انتظار فروش واحد مسکونی خود هستند و تغییر محسوسی در بازار مشاهده نمی شود.

    براین اساس، ممکن است در بنگاه‌های املاک تعداد زیادی از متقاضیان فروش و خرید مسکن مراجعه کنند اما خروجی معاملات تغییر چندانی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهد و نمی‌توان گفت که بازار مسکن از وضعیت قبلی خود فاصله زیادی گرفته و یا شرایط بهتری را به دست آورده است.

    هرچند که سیاست‌هایی مانند افزایش سقف وام مسکن و اختصاص وام به زوج های جوان برای افزایش معاملات مسکن و توان اقتصادی خانواده ها از سوی دولت به اجرا رسیده اما تاثیر چندانی را بر بازار مسکن نداشته است و همچنان مردم توانایی حضور فعال در این بازار را ندارند. از سوی دیگر برخی کارشناسان اعلام میکنند که در گذشته هم حضور دلالان و سفته بازان بوده که بازار مسکن را با افزایش حجم معاملات مواجه می کرد.

    یکی از موانع موجود بر سر راه متقاضیان خرید مسکن، قیمت بالای خرید امتیاز اوراق در فرابورس است بطوریکه در حال حاضر برای خرید این وام، متقاضیان باید حدود 8 میلیون تومان را برای خرید 90 برگ از این اوراق بپردازند که رقم بسیار بالایی محسوب می شود و در واقع از وام 45 میلیون تومانی مسکن مبلغ 36 میلیون تومان باقی می ماند ضمن آنکه خریداران باید مبلغ قابل توجهی را هم در زمان ثبت سند به دفترخانه ها بابت وام، بپردازند.

    بنابراین الان که سقف وام مسکن افزایش پیدا کرده است بازهم رقم خرید وام بالاتر رفته و متقاضی باید برگ سهام بیشتری را خریداری کند که این موضوع تاثیر زیادی را بر قدرت خرید آنها میگذارد ضمن آنکه باید بین 10 تا 12 سال این رقم را به سودی تقریبا دو برابر به بانک برگردانند.

    بنابراین تمامی این موانع به همراه محدویت پس انداز متقاضیان موجب شده که همچنان بازار مسکن بی رونق باشد و خانه‌ها بر روی دست مالکان باقی بماند ضمن آنکه در سال‌های اخیر تنها راه رونق کاذب بازار، حضور دلالان و سفته بازان بوده است که با هجوم به بخش مسکن موجب گرانی چند برابری قیمت ها شده اند و پس از آن، بازار در رکود فرو رفت. در واقع در سال های اخیر دولت‌ها نتوانسته اند راهکاری برای خانه دار شدن متقاضیان واقعی داشته باشند و همواره در هر شرایطی، این گونه متقاضیان بودند که از رکود یا رونق کاذب بازار، ضربه خوردند.

    نرخ واحدها در برخی محله‌های تهران

    براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، در خیابان تیرانداز واحدی 64 متری و یکخوابه بازسازی شده 200 میلیون تومان به فروش می رسد و در لویزان واحدی 65 متری و یکخوابه، نوساز فقط 325 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

    همچنین واحدی 63 متری در پونک - 22بهمن 1 خوابه با عمر 7ساله طبقه 3 با پارکینگ و انباری متری 3 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شود. در میدان هروی - ضابطی آپارتمان 63 متری و یکخوابه طبقه4 با عمر 15 ساله 295 میلیون تومان به فروش می رسد.

    در خیابان رودکی - خیابان امام خمینی واحدی 62 متری و یکخوابه با پارکینگ و انباری 215 میلیون تومان قیمت گذاری شده است و در محله خوش واحدی 64 متری و دوخوابه با عمر 7 ساله 290 میلیون تومان به فروش می رسد.

    براین اساس، در خیابان خزانه بخارائی واحدی 65 متری و دوخوابه با 120 میلیون تومان فروخته می شود. همچنین در ولیعصر - مختاری واحدی  62 متری و دوخوابه با پارکینگ و انباری طبقه چهارم 140 میلیون تومان به فروش می رسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی