عصر بازار

ثروتمندترین کارآفرین زن را بشناسید

عصر اعتبار- ژانگ به‌عنوان یکی از مشهورترین کارآفرینان زن در چین در شبکه اجتماعی Sina Weibo چین که چیزی مشابه توییتر است، بیش از ۸ میلیون دنبال‌کننده دارد.

ثروتمندترین کارآفرین زن را بشناسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز، ژانگ ژین یک بانوی صاحب کسب‌ وکار چینی است که 24 آگوست سال 1965 در چین متولد شد. او مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت SOHO China است. ثروت خالص او در مه ‌سال 2015 مبلغ 3/6 میلیون دلار آمریکا برآورد شد. ژانگ دو فرزند دارد. او یکی از افراد متنفذ چینی است و شرکتش بزرگ‌ترین شرکت تجاری در بخش املاک و مستغلات است. از سال 2014 او در فهرست قدرتمندترین زنان جهان که مجله Forbes آن را منتشر می‌کند، رده 62 را در اختیار دارد.

    ژانگ به‌عنوان یکی از مشهورترین کارآفرینان زن در چین در شبکه اجتماعی Sina Weibo چین که چیزی مشابه توییتر است، بیش از 8 میلیون دنبال‌کننده دارد. ژانگ ژین و همسرش پن شی‌یی، در سال 2005 بنیاد SOHO China را تاسیس کردند که یک سازمان خیریه است. هدف از تشکیل این بنیاد مشارکت در فعالیت‌های آموزشی برای کاهش فقر است. در جولای سال 2014، بنیادSOHO China  بورسیه‌ تحصیلی 100 میلیون دلاری را با همین نام معرفی کرد که با هدف کمک به دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و پیشرو جهان شکل گرفت.

    در جولای 2014 این بنیاد به‌صورت رسمی سند کمک 15 میلیون دلاری به دانشگاه هاروارد و در اکتبر 2014 سند کمک 10 میلیون دلاری به دانشگاه ییل را امضا کرد. اصالت پدر و مادر ژانگ به برمه برمی‌گردد. آنها در دهه 1950 قنادی خود را در این کشور رها کرده و به چین مهاجرت و در آنجا به‌عنوان مترجم زبان‌های خارجی شروع به کار کردند. آنها در زمان انقلاب فرهنگی در چین از هم جدا شدند.

    ژانگ 14 ساله بود که همراه مادرش به هنگ‌کنگ مهاجرت کرد. آنها در اتاقی ساکن شدند که تنها جای دو تخت تاشو داشت. او برای اینکه بتواند تحصیل خود را ادامه دهد، پنج سال در کارخانه‌های کوچک پوشاک و لوازم برقی کار کرد. آنطور که خود ژانگ توضیح می‌دهد، شرایط آنجا درست مثل شرایط حال حاضر چین بود.

    او در 19 سالگی توانست پول کافی برای خرید بلیت هواپیما به مقصد لندن و تحصیل در مدرسه منشی‌گری را به‌دست آورد. او بعدها در دانشگاه ساسکس اقتصاد خواند. در سال 1992، از دانشگاه کمبریج در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شد و در سال 2003 دکترای افتخاری را از دانشگاه ساسکس دریافت کرد.

    او به‌محض فارغ‌التحصیلی در شرکتی در هنگ‌کنگ استخدام شد. پس از آن خیلی زود به Goldman Sachs رفت و کار خود را در این بانک نیویورکی آغاز کرد. در سال 1994، او پیش از بازگشت به وطنش یعنی پکن بهTravelers Group  رفت. او سپس شرکت Hongshi  به‌معنای سنگ قرمز را تاسیس کرد که در سال 1995 و با همکاری همسرش آن را به SOHO China  تبدیل کرد. روزنامه تایمز لندن این زوج را «نمایان‌ترین و پرزرق‌وبرق‌ترین غول‌های املاک» معرفی کرد.

    شرکت ژانگ و همسرش بزرگ‌ترین دفتر توسعه املاک در پکن را دارند. مساحت دفتر آنها 5/5 میلیون مترمربع است. این شرکت به‌شدت به‌خاطر معماری ساختمان‌هایش که به‌دست معماران بین‌المللی طراحی می‌شود، مورد تحسین قرار می‌گیرد.

    ژانگ ژین جایزه‌های بین‌المللی زیادی به پاس حمایت از معماری‌های رویایی و کارآفرین نوآور بودن گرفته است. او در سال 2004 برنده «جایزه ستارگان آسیا» از سوی مجله BusinessWeek شد و در هشتمین دوره جایزه یک مجموعه خصوصی معماران به‌نام Commune by the Great Wall، جایزه ویژه را دریافت کرد. او همچنین در سال 2004، جایزه Montblanc Arts Patronage  را دریافت کرد.

    در سال 2007 ژانگ به‌عنوان یکی از «10 زن دیده‌بان در آسیا» از سوی وال‌استریت‌ژورنال انتخاب شد. ژانگ در سال 2008 در فهرست «10 زن میلیاردری که ما از آنها تقدیر می‌کنیم» مجله Forbes قرار گرفت. او در همین سال در میان «50 زن برتر دنیای کسب‌وکار» فایننشیال تایمز نیز قرار گرفت. در سال 2011 مجله Fortune خانم ژانگ را در فهرست «50 قدرت بین‌المللی» از میان «زنان قدرتمند جهان» قرار داد. او در همین سال باز هم از سوی مجله Forbes به‌عنوان یکی از «قدرتمندترین زنان جهان» انتخاب شد.

    ژانگ ژین یکی از اعضا و رهبر جوان انجمن اقتصاد جهانی در داووس، عضو شورای کسب‌وکار آسیا، عضو هیات‌مدیره شورای روابط خارجی و عضو هیات مدیره شورای مشورتی جهانی هاروارد است. او از سال 2005 تا 2010 به‌عنوان متولیChina Instit در آمریکا خدمت کرد و از سوی همین موسسه در سال 2010 شایسته دریافت جایزه Blue Cloud شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی