عصر بازار

جزئیات تغییرات جدید حقوق و دستمزد

اختلاف درآمدها ۴.۳ برابر شد

عصر اعتبار- جدیدترین گزارش وزارت کار از اوضاع حقوق و دستمزد شاغلان بخش خصوصی نشان می‌دهد بین کمترین و بیشترین درآمد سالیانه خانوارهای شهری دستکم ۴.۳ برابر اختلاف وجود دارد.

جزئیات تغییرات جدید حقوق و دستمزد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بررسی جدیدترین گزارش وزارت کار درباره وضعیت هزینه و درآمد خانوارهای کارگری و شاغلین بخش خصوصی کشور نشان می دهد میزان دریافتی و هزینه افراد شاغل در دهک‌های مختلف متفاوت بوده و درآمدها دستکم 4.3 برابر تفاوت دارد.

    بر پایه این گزارش، درآمد سالیانه خانوارهای شهری دارای سرپرست مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی در کمترین میزان سالیانه 4 میلیون و 500 هزار تومان و حتی کمتر و در بیشترین میزان نیز سالیانه 19 میلیون و 500 هزار تومان و شاید بیشتر باشد. به بیان دیگر دستکم 22.35 درصد خانوارهای حقوق بگیر ساکن شهرها در بدترین حالت ماهیانه 375 هزار تومان هزینه دارند.

    این گروه از حقوق بگیران که در دهک اول طبقه بندی می شوند در واقع کم درآمدترین گروه های اجتماعی نیز هستند به نحوی که 7.32 درصد خانوارهای این گروه درآمدی ماهیانه تنها 375 هزار تومان درآمد دارند که احتمالا می توان گفت فرد شاغلی در این خانوارها وجود ندارد و رقم 375 هزار تومان نیز مربوط به یارانه نقدی و یا کمک سازمان حمایتی می شود.

    دهک دوم درآمدی از حقوق بگیران طبق بررسی ها و تحقیقات وزارت کار سالیانه 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان درآمد دارند. هرچند این گروه از دهک اول اوضاع اندکی بهتر دارد ولی 24.36 درصد خانوارهای این گروه درآمدی ماهیانه دستکم 375 هزار تومان تا 500 هزار تومان هزینه دارند و این مسئله باعث فشار معیشتی به آنها به دلیل پایین بودن درآمد می شود.

    این گروه درآمدی بیانگر آن است که برخی گروه های جامعه در ماه حتی درآمدی به اندازه حداقل مزد مصوب شورای عالی کار به میزان 812 هزار تومان در سال 95 را نیز ندارند. در عین حال، در دهک دوم حقوق بگیران بخش خصوصی کشور، 21.87 درصد خانوارها ماهیانه 375 هزار تومان تا نهایتا 500 هزار تومان درآمد دارند.

    در گروه سوم درآمدی نیز گروه قابل توجهی از سرپرستان خانوار سالیانه 6 تا 7 میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارند و طبق بررسی ها 31.26 درصد شاغلان این گروه درآمدی، ماهیانه نهایتا 625 هزار تومان درآمد دارند و 32 درصد خانوارها نیز به همین اندازه هزینه می کنند.

    گروه چهارم سالیانه 7.5 تا 9 میلیون تومان درآمد دارند و 33.87 درصد خانوارهای این گروه جامعه در چنین وضعیتی هستند. از سویی، 31.7 درصد خانوارهای دهک چهارم نیز ماهیانه 750 هزار تومان هزینه زندگی دارند. حدود 35 درصد از کل حقوق بگیرانی که در این گروه مزدی قرار می گیرند، ماهیانه درآمد و هزینه های متفاوتی دارند که می تواند بین 625 هزار تومان تا 750 هزار تومان در نوسان باشد.

    برای گروه پنجم درآمدی نیز درآمدی به میزان 9 تا 10 میلیون تومان در سال برآورد شده که نشان می دهد 43.29 درصد خانوارهای این دهک ماهیانه 750 تا 833 هزار تومان درآمد دارند که می توان در این گروه حداقل بگیران را جا داد. بنابراین می توان اینگونه گفت که بخش قابل توجهی از شاغلان فعلی بازار کار و دستکم آنهایی که در سال های اولیه اشتغال خود قرار دارند، حداقل بگیر هستند. در این گروه درآمدی، 36.41 درصد سرپرستان خانوار ماهیانه تا 833 هزار تومان هزینه دارند.

    اما در گروه ششم درآمدی از حقوق بگیران بخش خصوصی، افراد سالیانه 10 تا 12 میلیون تومان درآمد دارند. همچنین در این گروه، 41.18 درصد شاغلان ماهیانه 833 تا یک میلیون تومان هزینه دارند و 39.69 درصد افراد نیز به همین میزان در ماه درآمد کسب می کنند. بنابراین تا دهک ششم، قریب به اتفاق سرپرستان خانوار با درآمدهای پایین و کسری معیشتی مواجه هستند.

    درآمد سالیانه 12 تا 14 میلیون تومان برای گروه 7 درآمدی است که در این بخش نیز 37.64 درصد خانوارها ماهیانه یک تا یک میلیون و 166 هزار تومان هزینه دارند و 37.20 درصد افراد نیز به همین میزان درآمد کسب می کنند. هرچند گزارش وزارت کار بر اساس داده های سال 93 تنظیم شده، اما نگاهی به گزارشات معیشتی کارگران نشان می دهد که این ارقام با واقعیت های هزینه ای خانوار فاصله زیادی دارد و افراد دستکم 50 درصد کسری درآمدی را تجربه می کنند.

    در گروه 8 درآمدی جامعه حقوق بگیران بخش خصوصی، شاغلان سالیانه 14 تا 16 میلیون و 500 هزار تومان درآمد کسب می کنند. دستکم در این گروه درآمدی، 37.20 درصد افراد چنین وضعیتی را دارند و 36.50 درصد خانوارها نیز ماهیانه یک میلیون و 166 هزار تومان تا یک میلیون و 333 هزار تومان هزینه زندگی دارند. در عین حال، باید توجه داشت که هزینه و درآمد شاغلان در شهرهای مختلف کشور متفاوت بوده و در کلانشهرها قطعا ارقام مربوط به مخارج و درآمد خانوارها با موارد یادشده تفاوت هایی دارد.

    دهک 9 درآمدی سالیانه 16 میلیون و 500 هزار تومان تا 19 میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارند و این روند برای 38.28 درصد شاغلان این دهک صدق می کند. همچنین 30.96 درصد شاغلان در این گروه ماهیانه یک میلیون و 333 هزار تومان تا یک میلیون و 625 هزار تومان هزینه دارند.

    در دهک 10 درآمدی که شاغلان بخش خصوصی دارای بالاترین میزان حقوق و دستمزد قرار دارند، 23.04 درصد افراد در ماه دارای درآمدی بالاتر از یک میلیون و 625 هزار تومان هستند و در این بخش نیز 23.73 درصد سرپرستان خانوار ماهیانه به همین میزان و بیشتر مخارج دارند.

    هرچند می توان درآمدهای برآوردی وزارت کار را مطابق با وضعیت فعلی 10 دهک درآمدی حقوق بگیر بخش خصوصی دانست ولی در بخش هزینه ها به ویژه در کلانشهرها، نمایندگان کارگران معتقدند هزینه ماهیانه زندگی به 3 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. مراجعه به گزارش های مرکز آمار و بانک مرکزی نیز مُهر تاییدی به عبور هزینه های زندگی در شهرها به ویژه کلانشهرها از مرز 3 میلیون تومان در ماه است.

    صحبت هفته گذشته محمدباقر نوبخت؛ معاون رئیس جمهور که گفته بود دولت به فکر حذف یارانه افرادی که ماهیانه کمتر از 3 میلیون تومان درآمد دارند نیست چون با ارقام کمتر از آن نمی توان زندگی را اداره کرد هم گواه دیگری بر میلیونی بودن مخارج در شهرها و عدم مطابقت درآمدهای فعلی و همچنین حقوق و دستمزدهای مصوب شورای عالی کار با نیازهای واقعی شاغلان است.

    همچنین می توان به این موضوع اشاره کرد که دولت در طرح بانکی وام 160 میلیونی خرید مسکن که دارای اقساطی حدود 2 میلیون تومان در ماه است نیز اقشار حقوق بگیر متوسط را مدنظر قرار داده که از نظر دولت دستکم بالای 2 میلیون تومان در ماه حقوق دارند و جامعه هدف این وام هرگز گروه های با درآمد مصوب شورای عالی کار و 812 هزار تومان حداقل مزد و یا نهایتا یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزارتومان حقوق ماهیانه نیست و این مسئله در گفتار خود مسئولان نیز وجود دارد.

    اینها همه نشان از فاصله گرفتن دستمزدها از نرخ تورم در طول دستکم یک دهه اخیر و همچنین تاثیر تورم بر زندگی و معیشت خانوار است. وزیر کار می گوید بررسی ها نشان می دهد در طول 3 دهه اخیر دستمزدها از نرخ تورم 30.22 درصد فاصله گرفته؛ بنابراین قدرت خرید کارگران نیز به همین میزان کاهش یافته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی