عصر بازار

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به تهران با پیامی برای پیونگ یانک

عصر اعتبار- در حالی که رئیس جمهوری کره جنوبی قرار است روز یکشنبه در سفری تاریخی و با هدف انعقاد میلیاردها دلار قرارداد به تهران سفر کند برخی تحلیلگران معتقدند یک روی پیام این سفر متوجه کره شمالی است.

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به تهران با پیامی برای پیونگ یانک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصراعتبار»  به نقل از وال استریت ژورنال، رئیس جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه در سفری تاریخی و با هدف انعقاد میلیاردها دلار قراردادهای اقتصادی و انرژی به ایران سفر می کند.

    به گفته سخنگوی ریاست جمهوری کره، پارک گئون هی به ایجاد یک «بنیاد همکاری ها» با ایران کمک خواهد کرد و اولین رئیس جمهور این کشور خواهد شد که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال 1962 به تهران سفر می کند.

    مقامات کره ای می گویند هدف اصلی این سفر اقتصادی است و شرکت های کره ای انتظار دارند قراردادهایی در زمینه های ساخت و ساز، خودرو و الکترونیک با همتایان ایرانی شان منعقد کنند. در این سفر 3 روزه، بزرگترین هیئت تجاری تاریخ کره جنوبی متشکل از بیش از 230 مدیر تجاری، خانم هی را همراهی خواهند کرد.

    کشورهای شرق آسیا در تلاش اند تا پس از لغو تحریم ها مبادلات اقتصادی خود را با ایران گسترش دهند. ژی جی پینگ، رئیس جمهوری چین نیز در ماه ژانویه به تهران سفر کرد و دولت ژاپن نیز یک ماه بعد اقدام به امضای یک پیمان سرمایه گذاری با تهران نمود.

    کره جنوبی تمایل دارد تا خرید نفت خود از ایران را افزایش دهد. قبل از تحریم ها، ایران 10 درصد نفت مورد نیاز سئول را تامین می کرد.

    برخی تحلیلگران معتقدند، مزایای اقتصادی ای که از توافق هسته ای ایران و غرب نصیب تهران می شود، می تواند در تلاش برای متقاعد کردن کره شمالی در بازنگری نسبت به برنامه هسته ای اش مفید باشد.

    میونگ هیون، کارشناس مسائل کره شمالی در انستیتوی مطالعات سیاستگذاری آسان در سئول گفت: «او (رئیس جمهوری کره جنوبی) قصد دارد این پیام را ارسال کند که اگر کره شمالی می خواهد ژست مثبتی در زمینه کنار گذاشتن برنامه هسته ای اش ایفا کند، در آن صورت کره جنوبی آماده گفت و گو خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی