عصر بازار

دستورالعمل مالزی برای توسعه مناسبات اقتصادی باایران در دوره پساتحریم

عصر اعتبار- وزارت صنعت و تجارت خارجی مالزی روز شنبه برای نخستین بار پس از اجرای برجام و لغو تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشورمان، دستورالعملی را برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران ارائه کرد.

دستورالعمل مالزی برای توسعه مناسبات اقتصادی باایران در دوره پساتحریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این دستورالعمل برای توسعه همکاری و تجارت شرکت های مالزیایی با ایران روز شنبه در تارنمای سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) قرار گرفت و در آن تاکید شد، لغو تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران از ماه ژانویه سال جاری درهای اقتصاد ایران را برای کسب و کار و تجارت و تعامل مجدد با این کشور باز کرده است.
    این دستورالعمل به فرصت های مالزی برای تجارت با ایران و چالش های کسب و کار در ایران می پردازد و در آن تاکید شده است براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که از 16 ژانویه سال 2016 (26 دی ماه 94) اجرایی شده تحریم های مالی، بانکداری و بیمه، نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل، کشتی سازی، تجارت در بخش طلا و سایر فلزات گرانبها و بسیاری از تحریم ها لغو شده است.
    وزارت صنعت و تجارت خارجی مالزی در ادامه با تاکید بر فرصت شرکت های این کشور برای امکان استفاده از این موقعیت به منظور توسعه و ایجاد ارتباط تجاری با ایران، شاخص های کلیدی ایران را برای توسعه مناسبات تشریح کرد.
    بزرگترین اقتصاد در خاورمیانه و شمال آفریقا، داشتن بزرگترین ذخایر گاز در جهان و یکی از بزرگترین ذخایر نفتی، دارای بیشترین جمعیت در خاورمیانه و شمال آفریقا پس از مصر و نیروی کار جوان و تحصیلکرده از ویژگی های ایران است که وزارت صنعت و تجارت خارجی مالزی با توجه به این شاخص ها به شرکت های این کشور توصیه کرده است با ایران به توسعه مناسبات تجاری بپردازند.
    نفت و گاز، مواد اولیه و محصولات نیمه ساخته صنعتی، خودرو و قطعات خودرو، مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی و محصولات غذایی، خدمات مربوط به بخش نفت و گاز، هوا – فضا، دریانوردی و خدمات فرودگاه ها و راه آهن از محورهایی است که وزارت صنعت و تجارت خارجی مالزی برای توسعه همکاری با ایران به بازرگانان، تجار و سرمایه گذاران این کشور پیشنهاد کرده است.
    مالزی در این دستورالعمل برخی محدودیت های همکاری اقتصادی با ایران را نیز براساس محدودیت های آمریکا و اروپا اعلام کرده است.
    'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی اخیرا در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه لغو تحریم ها علیه ایران، توسعه مناسبات تجاری را در پی خواهد داشت، گفت: شاید برخی نگرانی ها از سوی بخش مالی وجود داشته باشد، اما مانعی در مسیر توسعه روابط تجاری بین مالزی و ایران وجود ندارد.
    وی به افزایش روابط تجاری بین مالزی و ایران در ماه های نخست سال جاری میلادی اشاره کرد و گفت که در ماه های ژانویه و فوریه امسال حجم تجارت مالزی با ایران به 407 میلیون و 100 هزار رینگیت (حدود 101 میلیون دلار) رسید که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که میزان آن 318 میلیون و 60 هزار رینگیت بود (حدود 76 میلیون دلار)، 27.8 درصد افزایش داشته است.
    بیش از نیمی از حجم تجارت مالزی با ایران در سال جاری مربوط به ماه فوریه است که در این ماه ارزش مبادلات تجاری با ایران به 218 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 54 میلیون دلار) رسید که در مقایسه با رقم 141 میلیون و 100 هزار رینگیت (حدود 38 میلیون دلار) دوره مشابه سال پیش از آن 53.6 درصد افزایش داشته اشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی