عصر بازار

اسکناس‌ های جدید آمریکا با تصویر زنان

عصر اعتبار- جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا ۱۰ روز پیش اعلام کرد که به‌زودی در پشت اسکناس‌های ۲۰ دلاری تصویری از هریت تابمن، بانوی مبارز آمریکایی حک خواهد شد.

اسکناس‌ های جدید آمریکا با تصویر زنان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز، هریت تابمن، بانوی مبارز علیه برده‌داری و یکی از موفق‌ترین مدیران راه‌آهن سری در آمریکا بود. او در زمان حیاتش به 300 برده آمریکایی کمک کرد تا از طریق راه‌آهن سری به ایالت‌هایی فرار کنند که برده‌داری در آنها منسوخ شده بود.

    طبق اعلام وزیر خزانه‌داری آمریکا اسکناس‌های 5 دلاری و 10 دلاری نیز در این کشور بازطراحی می‌شوند. در پشت این دو اسکناس نیز تصویر زنان دیگری چاپ خواهد شد. اکنون روی اسکناس 10 دلاری در آمریکا تصویر الکساندر همیلتون، نخستین وزیر خزانه‌داری آمریکا و روی اسکناس پنج دلاری تصویر آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا نقش بسته است.

    طبق اعلام مقامات آمریکایی در روی این دو اسکناس این تصاویر حفظ خواهد شد اما پشت اسکناس‌ها تصویر دو زن دیگر نقش خواهد بست.

    به‌گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا، هنوز تاریخ دقیقی برای طراحی مجدد و معرفی اسکناس‌های جدید 20 دلاری مشخص نشده است، اما مجموعه اسکناس‌هایی که قرار است طراحی مجدد شوند تا سال 2030، همزمان با یکصدمین سالگرد دادن حق رأی به زنان رونمایی می‌شوند.

    به‌نظر می‌رسد بازطراحی اسکناس در آمریکا چندان هم کار ساده‌ای برای مقامات این کشور نباشد چون آخرین بار سال 1929 این کار انجام شده و تصویر اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا جایگزین گروور کلیولند، دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شده بود.

    اکنون اسکناس‌های 20 دلاری در آمریکا پس از اسکناس‌های یک دلاری و 100 دلاری سومین اسکناس در آمریکا است که بیشترین گردش را در بازارهای این کشور دارد. براساس اعلام مقامات آمریکایی، اسکناس 20 دلاری 23 درصد چرخه اسکناس را سال گذشته میلادی در این کشور در اختیار داشت. اسکناس‌های یک دلاری که بیشترین چرخه را در این بازار دارند، 30 درصد و اسکناس‌های 100 دلاری که رتبه دوم را دارند، 28 درصد کل اسکناس‌ها را تشکیل می‌دهند.

    همچنین طبق آمار، اسکناس‌های 10 دلاری 5 درصد چرخه مالی را در آمریکا در اختیار دارند و 5 دلاری‌ها با کمی اختلاف نسبت به 10 دلاری، 4/2 درصد از اسکناس‌های در چرخش آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهند.

    براساس تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی آمریکا منتشر کرده، در سال 2015 هزینه چاپ هر یک اسکناس 20 دلاری 10/6 سنت بود. هر اسکناس 10 دلاری 9/9 سنت هزینه برمی‌دارد و هر اسکناس 5 دلاری هزینه‌ای برابر با 10/9 سنت  دربردارد.

    به این ترتیب دولت آمریکا بودجه زیادی باید برای جایگزین کردن اسکناس‌های بازطراحی شده با اسکناس‌های قدیمی بپردازد.

    به‌گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار است اسکناس‌های 20 و 5 دلاری زودتر از اسکناس 10 دلاری بازطراحی و تولید شوند، اما برای اسکناس 10 دلاری به‌ظاهر زمان بیشتری لازم است. تصمیم نهایی درباره زمان دقیق چاپ و عرضه این اسکناس‌ها با دولت است.

    تلاش برای تغییر چهره اسکناس‌ها در آمریکا از سال 2013 آغاز شد. نخستین درخواست این کمپین‌ها تغییر طرح اسکناس 10 دلاری بود. طرح اولیه نیز که ماه ژوئن سال گذشته مطرح شد این بود که طراحی روی اسکناس‌های 10 دلاری تغییر کند اما حالا طرح نهایی برای تغییر روی اسکناس 20 دلاری است.

    باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از این طرح در همان ابتدا استقبال کرد. این طرح اگرچه برای دولت هزینه‌بر خواهد بود اما برای کمپین‌هایی که مدت‌ها تلاش کردند تا این طرح عملیاتی شود، یک پیروزی بزرگ است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو