عصر بازار

اخذ مالیات از درآمد «کلش آو کلنز» در ایران قانونی شد

عصر اعتبار- در جریان بازی کلش آو کلنز توسط ایرانی‌ها ۳۰ درصد درآمد شرکت سوپرسل به شرکت‌های آمریکایی می‌رسید که اکنون با قرارداد مستقیم طرف ایرانی با سوپرسل علاوه بر اخذ مالیات از درآمد کلش در ایران، سهم ۳۰ درصدی آمریکایی‌ها نیز داخل کشور می‌ماند.

اخذ مالیات از درآمد «کلش آو کلنز» در ایران قانونی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بازی «نبرد قبایل» (Clash of Clans) که بین ایرانی ها فراگیر شده، پس از آمریکا و هند، بیشترین بازدید و بیشترین گیمرها را در ایران دارد.

    علاوه بر مسائل مبتلا به اجتماعی و کلاهبرداری از طرفداران این بازی، در دید کلان خروج ارز از کشور از جمله معایب این بازی بوده است.

    مانند بسیاری از بازی های دیگر، در جریان بازی Clash of Clans نیز گیمرها اقدام به خرید «جم» می کنند که این خرید ارزی و با واسطه مستعد بروز سوء استفاده ها است. همچنان که طبق یکی از موارد اعلامی پلیس فتا وسوسه هزار جم رایگان، 200 بازیکن کلش را به دردسر انداخته است.

    اخیرا خرید ریالی در بازی کلش آو کلنز با کارت های شتاب ممکن شده که از طریق یک بازار فروشگاه برنامه های اندرویدی ایرانی امکان پذیر شده است که به نظر می رسد با این اقدام پرونده کلاهبرداری ها مختومه شود.

    درباره راهکار مقابله با مشکل خروج ارز در جریان این بازی ها، 3 سال پیش تجربه مشابه ای در ایران رخ داد که به مسدود شدن بازی تراوین انجامید. خروج مبالغ چشمگیری ارز از کشور بدون کسر مالیات و عوارض از جمله دلایل مخالفت با این بازی بود.

    سازندگان بازی‌های رایانه‌ای ایرانی معترض شدند که میلیاردها تومان پولی که بازی‌های آنلاین خارجی در 5 سال از ایران خارج کرده‌اند چندین برابر بودجه‌ بازی سازی در ایران طی 10 سال گذشته است.

    اکنون این سوال مطرح است که از طریق همکاری یک مارکت ایرانی با توسعه دهندگان این بازی، آیا ابهامات خروج بی ضابطه ارز از کشور برطرف شده است؟

    در این باره حسام آرمندهی مدیرعامل این مارکت برنامه های اندرویدی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس اظهارداشت: قرارداد بین طرف ایرانی و خارجی در این باره مانند تمام توسعه دهندگان دیگر است. در این قرارداد واسطه‌ای نیست و تنها به دلیل شرایط 2 کشور تفاوت هایی در شکل قرارداد وجود دارد.

    وی در پاسخ به این سوال که در این قرارداد آیا اخذ مالیات و عوارض از درآمد این بازی در ایران دیده شده است، گفت: این شرکت‌ نیز مانند سایر توسعه دهندگان مالیات پرداخت می‌کنند و به اپلیکیشن‌های آنها ارزش افزوده اضافه می‌شود. هزینه‌های اضافی نقل و انتقال و پرداخت ها را خودشان پرداخت می‌کنند. تمامی مالیات و عوارض از مبلغی که باید به شرکت سوپرسل بپردازیم کسر می‌شود که معادل 9 درصد مالیات مصرف کنندگان اپلیکیشن‌ها است که در حال حاضر به صورت جدی کسر می‌شود.

    آرمندهی اضافه کرد: تفاوت ایجاد شده این است که در گذشته گیمرها در بازار سیاه جم می‌خریدند و اکنون به صورت شفاف و با اطلاع مراکز مالیاتی و طبق قوانین ایران این معاملات انجام می‌شود.

    مدیرعامل این مارکت برنامه های اندرویدی ایرانی با بیان اینکه سوپرسل یک کمپانی فنلاندی است و طرف قرارداد ما کمپانی سوپرسل است، تصریح کرد: در گذشته 30 درصد درآمد سوپرسل به شرکت‌های امریکایی می‌رسید که اکنون ما جایگزین شرکت‌های آمریکایی شده‌ایم و نقش آنها را ایفا می‌کنیم و سهم 30 درصدی نیز داخل کشور می‌ماند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی