عصر بازار

افزایش دو برابری قیمت دلار دولتی نسبت به دلار آزاد در سال ۹۴

عصر اعتبار- مقایسه شیب افزایش قیمت دولتی دلار با افزایش قیمت در بازار آزاد نشان می دهد، بانک مرکزی برای تحقق وعده ارز تک نرخی سیاست افزایش جهشی قیمت رسمی را در پیش گرفته است.

افزایش دو برابری قیمت دلار دولتی نسبت به دلار آزاد در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین در تازه ترین گزارشی که بانک مرکزی از روند و دامنه تغییرات نرخ دلار درسال 94 منتشر کرده، تصریح شده است" به رغم شرایط نامساعد متغیرهای بخش خارجی به ویژه کاهش قیمت نفت و نیز تقویت دلار در بازارهای جهان، بازار ارز در سال 1394 از ثبات مناسب برخوردار بود. متوسط نرخ اسمی دلار در سال 1394 در بازار آزاد 34501 ریال بود که نسبت به سال پیش از آن 5.2 درصد رشد داشت. هر دلار آمریکا در سال 1394 در بازار بین بانکی با نرخ متوسط 29580 ریال در اختیار متقاضیان قرارگرفت که در مقایسه با عملکرد سال 1393حدود 11.6 درصد افزایش نشان می دهد".

    این در حالی است که در سال 1394، نرخ دلار آمریکا در برابر ارزهای دیگر جهان روا به طور معناداری تقویت شد به گونه ای که متوسط نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو نسبت به سال 1393 ، حدود 15.7 درصد افزایش داشت.

    ضریب تغییرات نرخ برابری ارزهای جهان روا در مقابل ریال در بازار رسمی در سال 94 در دامنه 2.28 تا 3.97 درصد بود.  ضریب تغییرات در بازار آزاد نیز محدود و در فاصله 2.61 تا 5.11 درصد بود.

    در سال 94  قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار با کاهش همراه بود؛ در این سال میانگین قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید به 9331 هزار ریال رسید که در مقایسه با سال پیش از آن  3.3 درصد کاهش نشان می دهد. در سال 1394، میانگین قیمت ربع سکه بهار آزادی با 4.8 درصد کاهش، و میانگین قیمت نیم سکه بهار آزادی با 2.4 درصد کاهش به ترتیب بیشترین و کمترین کاهش قیمت را بین قطعات مختلف سکه در مقایسه با سال 93 به خود اختصاص دادند.

    کاهش قیمت طلا در بازارهای جهان یک از عوامل تأثیرگذار بر کاهش قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار داخل بوده است.

    پیمان قربانی معاون اقتصاد بانک مرکزی و سردبیر نشریه روند که سیاست های کلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آن به قلم او تبیین می شود در رابطه با برنامه این بان بانک برای ارز در سال 95 می گوید:" در حوزه ارزی، یکسان سازی نرخ ارز یک از برنامه های مهم بانک مرکزی در سال 94 بشمار می آید. دستیابی به یک نظام نرخ ارز واحد پایدار، متأثر از عوامل درون و بیرون اقتصاد و نیز اتخاذ مجموعه ای از سیاست های هماهنگ پولی، مالی، ارزی و تجاری است. به منظور اجرای مؤثر، کارا و پایدار راهبرد مزبور، لازم است سیاست های کلان اقتصادی، مورد حمایت قرار گیرد تا دوام و بقاء آن تضمین شود".

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو