عصر بازار

رشد فراتر از انتظار اقتصاد اروپا در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۶

عصر اعتبار- تازه‌ترین آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که به لطف حضور پناهجویان در قاره اروپا، اقتصاد منطقه یورو در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به مسیر رشد برگشته است.

رشد فراتر از انتظار اقتصاد اروپا در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن،‌ با رشدی 0.6 درصدی مواجه شده که فراتر از آمریکا و بریتانیا بوده است.

    رشد اقتصادی منطقه یورو با سرعتی دوبرابر نسبت به شش ماه‌گذشته افزایش یافته است و این سرعت فراتر از انتظارها بوده است. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند توسعه اقتصاد اروپا در حدود 0.4 درصد در سه‌ماهه نخست رشد خواهد داشت.

    اسپانیا و فرانسه نیز نسبت به انتظارات بیشترین رشد را داشته‌اند و نرخ بیکاری در منطقه یورو به 10.2 درصد در ماه مارس سقوط کرده که کمترین میزان از سال 2011 بوده است.

    اروپا از پول بسیار ارزان و قیمت‌های پایین انرژی فاصله گرفته و هزینه‌های مصرف‌کنندگان در این منطقه مجددا افزایش یافته است. ورود بیش از یک میلیون پناهجو باعث فشار به سیستم مرزهای باز اروپا شده ولی اقتصاد این قاره را تقویت کرده است.

    هاوارد آرچر، اقتصاددان ارشد اروپایی در IHS اعلام کرد: «پناهجویان باعث رشد هزینه‌های دولت شده که به رشد کمک می‌کند همچنین این موضوع روی هزینه‌های مصرف‌کننده نیز تاثیر کوچکی گذاشته است.»

    قیمت‌های پایین انرژی به معنای بازگشت به روند کاهش تورم در ماه جاری است. اما همچنین نشان از صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان دارد. هزینه‌های خانوار و میزان خرده‌فروشی، در سه‌ماهه نخست عقب‌نشینی کرده است. هر دوی این معیارها بعد از حملات تروریستی اواخر سال گذشته در پاریس تحت فشار قرار گرفته است.

    اما اقتصاددانان اعلام کردند که رشد سریع پایدار نخواهد بود. رکود جهانی، افت اعتماد مصرف‌کنندگان و عدم اطمینان در خصوص آینده بریتانیا در اتحادیه اروپا روی رشد سه ماهه دوم تاثیرگذار خواهد بود.

    هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد برنبرگ اعلام کرد: «ارقام اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور از روند نزولی آغاز سال جاری فاصله گرفته و در سه‌ماهه دوم قوی‌تر خواهد شد.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی