عصر بازار

سیف در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی خبر داد

نمایندگان ایران بعد از هشت سال با «کارگروه اقدام مالی» دیدار کردند

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی گفت: نمایندگان دولت ایران و کارگروه اقدام مالی هفته گذشته در پاریس دیدار کرده‌اند.

نمایندگان ایران بعد از هشت سال با «کارگروه اقدام مالی» دیدار کردند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران از دیدار نمایندگان تهران و سازمان بین‌المللی موسوم به «کارگروه اقدام مالی» خبر داد.

    این کارگروه که وضعیت اقتصادی کشورها را مورد بررسی قرار داده و توصیه‌ها و هشدارهای لازم را در خصوص نحوه مراوده تجاری با آ‌ن‌ها ارائه می‌کند، تنها ایران و کره شمالی را در فهرست کشورهای مساله‌دار در زمینه پولشویی و حمایت از تروریسم، قرار داده است.

    با وجود توافق هسته‌ای که سال گذشته میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، این کارگروه در بیانیه‌ای مدعی شد که سیستم مالی ایران «تهدیدی» برای اقتصاد بین‌الملل است.

    سیف که با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت نمایندگان ایران و این کارگروه هفته گذشته در پاریس دیدار کرده‌اند. این اولین دیدار طرفین بعد از هشت سال بود.

    سی‌ان‌بی‌سی نوشته است که این دیدار و اعلام آمادگی ایران برای انجام آن نشان می‌دهد که ایران به آن مقدار منافع اقتصادی که تصور می‌کرده با رفع تحریم‌های هسته‌ای از آن بهره‌مند می‌شود، نرسیده است.

    رئیس کل بانک مرکزی در مورد محتوای این نشست گفت: «آن‌ها از گام‌های برداشته شده توسط بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی، متعجب شدند... آن‌ها از تغییراتی که ما در بخش بانکی خود ایجاد کرده‌ایم، مطلع نبودند.»

    سیف ابراز اطمینان کرده است که نام ایران از فهرست سیاه این کارگروه خارج شود، اما زمان مشخصی را در این رابطه اعلام نکرده است.

    کارگروه اقدام مالی انجام این دیدار را تائید کرده، اما از جزئیات آن را منتشر نکرده است. این کارگروه وعده داده است که وضعیت ایران را مانند دیگر کشورها، به نحوی «بی‌طرفانه» مورد بررسی قرار دهد.

    با این حال، سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به موضع این کارگروه بعد از اعلام توافق هسته‌ای، نوشته است که بعید است این سازمان تغییر فوری در موضع خود در قبال ایران انجام دهد.

    سیف به انتفاد از وجود نام ایران در فهرست سیاه این کارگروه پرداخته و گفت که این اقدام «غیرمنصفانه» و «بر خلاف واقعیات میدانی و تغییراتی است که ما انجام داده‌ایم.»

    به نوشته سی‌ان‌بی‌سی وجود نام ایران در فهرست کارگروه اقدام مالی و همچنین پابرجا بودن تحریم‌های غیرهسته‌ای، دسترسی ایران به منابع خارجی‌اش را با دشواری مواجه کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی