عصر بازار

فایده کاهش دوباره نرخ سود بانکی

عصر اعتبار- یک اقتصاددان در واکنش به کاهش دوباره نرخ سود بانکی:کاهش نرخ سود بانکی یک حسن دارد. زمانی که نرخ ها پایین می آید پول یا سرمایه برای تولید کنندگان ارزان می شود بنابراین تویدکنندگان هزینه هایشان کاهش پیدا می کند و عرضه افزایش پیدا می کند.

فایده کاهش دوباره نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از خبر آنلاین ، در سال جاری نیز نرخ سود بانکی کاهش پیدا خواهد کرد. در این باره رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تک رقمی شدن نرخ تورم تا اوایل فصل پاییز امسال خبرداد و گفت: امسال نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم کاهش می‌یابد.

    علی دیواندری درباره روند کاهش تورم و نرخ سود بانکی متناسب با آن گفت: بررسی‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند نرخ تورم کاهنده است و به سمت هدفگذاری صورت گرفته در حرکت هستیم. بانک مرکزی نیز همه ابزارهای موردنیاز را برای تک رقمی کردن پایدار نرخ تورم به کار گرفته است.

    در همین خصوص مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته بر اقتصاد کشور را تحلیل کرد و گفت:« در واقع الان نمی توان به این سرعت درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد اظهار نظر کرد. چون هنوز دو الی سه ماه از کاهش نرخ سود بانکی گذشته است. ولی در حال حاضر آن چیزی که در اقتصاد مطرح است نرخ بهره واقعی و سود واقعی است. این نرخ بهره واقعی یا سود واقعی، نرخ سود اسمی منهای تورم است.»

    وی افزود:« زمان احمدی نژاد  نرخ سود بانکی 20 درصد و نرخ تور 40 درصد بود. نرخ بهره واقعی منهای20 درصد می شد. یعنی کسانی که پس انداز می کردند زیان می کردند و آن هایی که وام می گرفتند سود می بردند. هیچ جای دنیا همچین موضوعی وجود نداشت. در حال حاضر که تورم را روحانی پایین آورده است، به سپرده گذارها فعلا 18 درصد سود می دهد. این حدود 8 درصد نرخ بهره واقعی مثبت است. از طرفی از وام گیرنده ها فرض کنید 21 درصد الی 22 درصد بگیرد 3 درصد نیز به این می پردازند.»

    تقوی عنوان کرد:« اگر اروپا را نگاه کنید نرخ واقعی که به سپرده گذار ها می دهند 3 درصد است. همچنین نرخ سودی که از وام گیرنده ها می گیرند 4 درصد است. آن زمان به سود سپرده گذاران منفی می دادند ولی در حال حاضر روحانی سود مثبت می دهد و خود اینکار هنر است. چون مردم را تشویق می کند که سپرده گذاری کنند. از آن طرف نیز بانک ها سپرده گذارهای بیشتری گرفتند می توانند وام بیشتری را ارائه دهند. بنابراین این اقتصاد را حرکت می دهد. اما در آن دوره کم سپرده گذاری می کردند و نرخ واقعی بهره منفی بود، حالا سپرده گذاری نزد بانک ها افزایش پیدا می کند. »

    وی افزود:« دوره قبل را اگر نگاه کنید به وام هایی که مردم می گرفتند، وام از بازار غیر رسمی بود و از افرادی که نزول می دادند وام می گرفتند. نرخ های بهره ای که می گرفتند نیز وحشتناک بود و 28 الی 29 درصد نزول می گرفتند. اگر نرخ بهره واقعی که به تولید کننده می دهند 3 درصد الی 4 درصد شود برای تولید کنندگان صرف می کند که وام بگیرند و وقتی وام گرفتند سرمایه گذاری کردن در ماشین آلات راحت تر می شود.»

    تقوی با اشاره به موافقت در زمینه کاهش نرخ سود بانکی، گفت:« من  با کاهش دوباره کاهش نرخ سود بانکی موافقم. اگر به همه کشورهای اروپایی را توجه کنیم 3 درصد به سپرده گذار 4 درصد به وام گیرنده بگیرند. یک حسن دارد زمانی که نرخ ها پایین می آید پول یا سرمایه برای تولید کنندگان ارزان می شود بنابراین تویدکنندگان هزینه هایشان کاهش پیدا می کند و عرضه افزایش پیدا می کند. »

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو