عصر بازار

وزیر اقتصاد ترکیه خبر داد

توافق ایران و ترکیه برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد ترکیه گفت ایران و ترکیه علاقمند به استفاده از ارزهای ملی یکدیگر برای پرداخت های متقابل در مبادلات تجاری دو جانبه هستند و به توافقی در این زمینه دست یافته اند.

توافق ایران و ترکیه برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مصطفی الیتاس وزیر اقتصاد ترکیه معتقد است، ایران و ترکیه علاقمند به استفاده از ارزهای ملی یکدیگر برای پرداخت های متقابل در مبادلات تجاری دو جانبه هستند.
    وزیر اقتصاد ترکیه افزود، باید از وابستگی به نوسانات نرخ ارز خارجی امتناع ورزیم.
    وی گفت: «ایران و ترکیه در ماه آوریل توافق کردند که پرداخت های متقابل با استفاده از ارزهای ملی شان را توسعه دهند.» به گفته الیتاس، شرکت های ترک ترجیح می دهند از لیره در تجارت با ایران استفاده کنند.
    وی خاطر نشان کرد که در جریان گفت و گوها با همتای ایرانی اش، وی مکررا بر اهمیت استفاده از ارزهای ملی در پرداخت های متقابل بین دو کشور تاکید کرده است.
    «ما شاهد هستیم که طرف ایرانی هم خواهان استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری دو جانبه است.»
    الیتاس معتقد است که یکی از عوامل مهم برای دستیابی به این هدف توسعه تجارت ترجیحی بین دو کشور است. وی گفت، تهران و آنکارا همه تلاش خود را به این منظور به کار می گیرند.
    «مسئولان مربوطه دو طرف در حال گفت وگو به منظور توسعه فهرست کالاهای شامل تجارت ترجیحی هستند.»
    در اوایل ماه آوریل، کودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه گفته بود یک سوم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه به لیره و ریال انجام می گیرد.
    بر اساس گزارش انستیتوی آمار ترکیه، ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2015 به9.76 میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال 2014، 13.719 میلیارد دلار بود. اما تهران و آنکارا قصد دارند حجم مبادلات خود را به 30 میلیارد دلار افزایش دهند.
    کارشناسان معتقدند، نوسانات ارزش لیره در برابر دلار و یورو در پی تنش های سیاسی و اجتماعی در ترکیه، دو کشور را به سمت استفاده از ارزهای ملی سوق داده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو