عصر بازار

سیف در گفت‌وگو با سی ان بی سی خبر داد:

جزئیات تلاش ایران برای پذیرش در سیستم بانکی جهانی

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی از مذاکرات دولت ایران با مسئولان گروه کاری اقدام مالی خبر داد و ابراز اطمینان کرد که بانک های ایرانی از لیست سیاه این گروه خارج شوند، اما وی نگفت که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

جزئیات تلاش ایران برای پذیرش در سیستم بانکی جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ولی الله سیف به سی ان بی سی گفت: نمایندگان FATF از اقداماتی که توسط بانکها و موسسات مالی ایران انجام گرفته است متعجب شدند و از تغییراتی که ما در بخش بانکی خود صورت داده ایم مطلع نبودند.

    این شبکه آمریکایی در گزارش خود تمایل ایران برای خارج شدن از این لیست سیاه را به مشکلاتی که برای دسترسی به پولهای حسابهای خارجی خود دارد مربوط دانست.

    اگر چه ایران اکنون مجاز است به این حسابها دسترسی داشته باشد اما سایر تحریمهایی که به بهانه حمایت از تروریسم علیه تهران حفظ شده‌اند، باعث شده بانک‌های اروپایی تمایلی به تبدیل این حسابها به دلار که شیوه مرسوم برای نقل و انتقال پول در سراسر جهان است نداشته باشند.

    سیف ابراز اطمینان کرد که بانکهای ایرانی از این لیست سیاه حذف خواهند شد اما زمان آن را مشخص نکرد.

    گروه FATF چنین دیداری را تایید کرد اما حاضر به ارایه توضیحات نشد و تنها اعلام کرد که این سازمان فرآیندی را مدیریت می‌کند تا اطمینان حاصل کند کشورهای سراسر جهان استانداردهای بین المللی ضد پولشویی و ضد فاینانس تروریسم را رعایت می‌کنند. فرآیند مذکور یک فرآیند دقیق، غیرسیاسی، بسیار فنی و اغلب طولانی است و بازبینی وضعیت ایران به شکل بی‌طرفانه مشابه بازبینی‌هایی که برای کشورهای دیگر انجام گرفته است انجام خواهد شد.

    با این همه این گزارش احتمال تغییر موضع FATF را بسیار بعید دانسته است. این موسسه در فوریه بیانیه‌ای را منتشر کرده و نسبت به کوتاهی ایران در رسیدگی به ریسک فاینانس تروریسم و تهدیدهایی که متوجه یکپارچگی سیستم مالی جهانی می‌کند ابراز نگرانی کرده بود.

    رئیس کل بانک مرکزی ایران قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را غیرمنصفانه و برخلاف حقایق و تغییرات صورت گرفته دانست. وی به یک قانون ضدپولشویی که سه سال پیش در کشور اجرا شد و همچنین قانون مقابله با تروریسم که ماه گذشته در مجلس ایران تصویب شد، اشاره کرد.

    بر اساس این گزارش، هر دو گروه مخالفان و موافقان رابطه آمریکا با ایران اظهار می‌کنند خروج ایران از لیست سیاه FATF، یک فرآیند طولانی و دشوار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو