عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

برابری تعداد بانک‌های ایران با کره‌ای که اقتصادی ۵ برابر بزرگتر دارد

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از نظر نظام بانکی در مقایسه با دیگر کشورها در کشور ما با حدود ۲۰۰ میلیارد دلار جی دی پی، ۳۱ بانک داریم اما کره جنوبی با هزار و ۱۵ میلیارد دلار جی دی پی، ۳۰ بانک دارد .

برابری تعداد بانک‌های ایران با کره‌ای که اقتصادی ۵ برابر بزرگتر دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: بانک های ما ظرفیت لازم برای تامین مالی فعالان و بنگاه های اقتصادی را ندارند. تامین نقدینگی ، بهره بانکی ، موسسات غیر مجاز بانکی و تعداد زیاد بانک ها از جمله مشکلات فعالان بانکی و اقتصادی است.

    محسن جلال پور افزود : متاسفانه از معدود کشورهایی هستیم که تنها تامین کننده مالی فعالان اقتصادی و بنگاه های ما، نظام بانکی است در حالی که در جهان بسیاری دیگر از روش های تامین مالی دیگر وجود دارد .

    جلال پور افزود: تولید ما آنقدر سودآور نیست و فضای کسب و کار در کشور ما تولید محور نیست .

    وی ادامه داد: در بسیاری از معاملات واسطه گری و سفته بازی و زمین درآمدهای کلان وجود دارد و در عمل ، تولید نمی تواند با آن رقابت کند.

    جلال پور افزود : بنگاه های ما سودآوری لازم را ندارند تا بتوانند سودهای بانکی را بپردازند بنابراین نظام بانکی ما هم نمی تواند به آن ها وام دهد و اعتماد لازم را ندارد.

    وی گفت : در طول سال های 1386 تا حدود سال 1391 بخش صنعت کمتر از 20 درصد و بخش کشاورزی کمتر از 10 درصد تسهیلات بانک ها را توانستند استفاده کنند.

    در ادامه کوروش پرویزیان نماینده نظام بانکی در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به قانون بانکداری بدون ربا و قانون پولی و بانکی کشور گفت : بانک ها بر اساس این قوانین فعالیت می کنند.

    وی با اشاره به انواع بانک های دولتی و خصوصی کشور افزود : در شرایط اقتصادی خاصی هستیم و به ویژه با تحریم های ظالمانه برخی از بانک ها وارد فعالیت های بین المللی بانکی شدند.

    پرویزیان گفت : ابتدا بانک ها سهمیه بندی و اجبار در پرداخت تسهیلات به بخش های اقتصادی و کشاورزی داشتند و بعدا این روند تغییر کرد.

    وی افزود : این تصور که بانک ها از نظر سودآوری به سمت بخش مولد حرکت نمی کنند و منابع را  برای کسب سود بیشتر به بخش غیرمولد می دهند، تصور درستی نیست.

    در ادامه جلال پور گفت : آمارها نشان می دهد که از سال 1354 تا سال 1394 در طول این 40 سال همواره خرید زمین بیشترین سودآوری را داشته  و این نشانه بیماری اقتصادی است بنابراین بیشتر پول ها در بخش های غیر مولد سرمایه گذاری شده است.

    پرویزیان نماینده بانکی هم گفت : در سال های مختلف بزرگترین بازار ، بازار سرمایه ، سپس بازار مسکن ، رتبه دوم و بازار پول هم حدود 17 درصد سهم بازار را داشته است.

    وی افزود: بازار اوراق و بدهی ، 7 دهم درصد و بورس کالا یک و چهار دهم و بازار ارز و طلا هم حدود 7 درصد سهم بازار را دارند.

    پرویزیان ادامه داد : از 17 درصد بازار پول 3 و نیم درصد، سهم بازار غیر متشکل است و 13 درصد سهم بازار متشکل است.

    وی گفت: حدود 6 هزار واحد سازمانی اعم از صندوق و تعاونی اعتبار داریم که به صورت غیرمجازند و تحت کنترل ناظر پولی نیستند و نقش جدی بازی می کنند و بازار متشکل را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

    پرویزیان افزود : حدود 63 درصد تسهیلات نظام بانکی به بنگاه ها و واحدهای کوچک و متوسط پرداخته است .

    در ادامه جلال پور گفت : آنچه که به بخش خصوصی واقعی کشور در بخش صنعت تسهیلات بانکی اعطا شده کمتر از 20 درصد است.

    وی افزود : بقیه تسهیلات به بنگاه ها و مجموعه هایی مربوط است که بخش خصوصی محسوب نمی شوند از جمله شرکت های بزرگ خصولتی و نیمه دولتی است .

    عضو شورای پول و اعتبار افزود : بیشتر شغل ها را واحدهای کوچک  ایجاد می کنند بنابراین باید از این واحدها حمایت و به آنها پول تزریق کرد تا رشد کنند.

    پرویزیان در ادامه با بیان اینکه نظام تامین مالی پیشرفته تری باید برای واحدهای کوچک و متوسط اعمال شود گفت : باید با کمک بخش خصوصی و نظام بانکی زمینه مشخصی برای تامین مالی این بخش ها به وجود بیاید.

    وی افزود : در دوره ای طرح بنگاه های زود بازده مطرح و منابع مالی خوبی تخصیص داده شد اما چون در زنجیره کلی صنعت قرار نداشتند برخی ها از بین رفت و انحراف 30 تا 40 درصد در استفاده از تسهیلات هم بوجود آمد .

    پرویزیان اضافه کرد: واحدهای شهرک صنعتی هم به علت نبود امکان تامین مالی مجدد بانکی به مشکل برخوردند و برخی ها هم به علت واردات کالاهای ارزان خارجی دچار مشکل شدند.
    در ادامه جلال پور گفت : نبود تامین نقدینگی مهمترین مشکل واحدها و پس از آن مالیات ها و قیمت تمام شده است .

    وی افزود : اقتصاد امروز رقابتی نیست و سیستم های تامین مالی ما مناسب نیست .

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از نظر نظام بانکی در مقایسه با دیگر کشورها  در کشور ما با حدود 200 میلیارد دلار جی دی پی، 31  بانک داریم اما کره جنوبی با هزار و 15 میلیارد دلار جی دی پی، 30 بانک دارد .

    جلال پور افزود: نسبت بانک ها باید به نسبت جی دی پی باشد نه به نسبت جمعیت.

    وی ادامه داد: همچنین رشد موسسات مالی غیر مجاز شرایطی را پیش آورده است که عده زیادی درگیر آن هستند و الان جمع آوری آنها مشکل جدی برای بانک مرکزی ، شورای پول و اعتبار و امنیت کشور شده است.

    جلال پور افزود: اکنون بیشتر از 20 درصد نقدینگی در اختیار این موسسات است و هیچ کنترل و نظارتی بر آنها وجود ندارد و در بانک مرکزی هم سپرده ای ندارد و بیشتر فعالیت آنها در دلالی و واسطه گری است و موجب افزایش نرخ سود بانکی می شوند.

    وی ادامه داد : باید هرچه زودتر همه مسئولان از جمله بانک مرکزی و دستگاه قضایی با این مشکل برخورد و آن را حل کنند .

    پرویزیان در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در برخورد با موسسات مالی غیرمجاز انجام شده است گفت : ساماندهی این موسسات ابلاغ و شورای امنیت کشور هم در این خصوص وارد شد ومصوبات خوبی را تصویب کرد .

    وی با بیان اینکه جلوی رشد قارچ گونه این موسسات گرفته شد افزود :  شاید حدود 100 هزار میلیارد تومان از نقدینگی این موسسات حالت غیرنظارت شده به سمت بازار متشکل و در حال نظارت سوق داده شده است .

    در ادامه جلال پور گفت : همه کشور برای ریشه کن کردن موسسات مالی غیر مجاز باید باهم همراه شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو