عصر بازار

طیب نیا:

ارز نیمه دوم امسال تک نرخی می شود

عصر اعتبار- علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی از آماده کردن شرایط برای تک نرخی کردن ارز در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: اکنون فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و مبادله ای بسیار کاهش یافته و فاصله زیادی با تک نرخی کردن ارز نداریم.

ارز نیمه دوم امسال تک نرخی می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طیب نیا روز سه شنبه در حاشیه هشتمین کنفرانس بین المللی بازار سرمایه انسانی در جمع خبرنگاران درباره تک نرخی کردن ارز گفت: از مدت ها قبل، بحث درباره تک نرخی کردن ارز را شروع کردیم و بانک مرکزی مشغول این کار بوده و مسائل مربوط به آن در ستاد اقتصادی دولت بررسی می شود.
    وی با ابرازامیدواری نسبت به اینکه هر چه سریع تر به سوی فراهم کردن شرایط پیش برویم ، ادامه داد: اکنون بخش عمده ای از کالاها براساس نرخ ارز آزاد مصاحبه می شود و فاصله ارز در بازار آزاد و ارز مبادله ای کاهش زیادی داشته است.

    **بازار سرمایه اسلامی
    طیب نیا درباره بازار سرمایه اسلامی نیز گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که تمام بازارهای مالی از جمله بازار پول و بازار سرمایه را براساس عقود اسلامی تنظیم کرده ایم.
    وی با بیان این که در بحران مالی جهانی سال 2008 کشورهایی که از ابزارهای مالی اسلامی استفاده می کردند با کمترین بحران مواجه شدند، اضافه کرد: سال گذشته برای نخستین بار اسناد خزانه اسلامی به ارزش 500 هزار میلیارد ریال و همچنین اوراق صکوک اجاره دولتی به ارزش پنج هزار میلیارد ریال منتشر شد.
    وی اضافه کرد: قصد داریم امسال بازار سرمایه را توسعه داده و بدهی های دولت را به اوراق تبدیل کنیم.
    طیب نیا با بیان اینکه برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در پساتحریم به توسعه بازار سرمایه نیاز است، درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس افزود: در ماه های اخیر شاهد افزایش حضور خارجی ها در بورس هستیم که به صورت روزانه اقدام به خرید و فروش می کنند.
    وی به دستاوردهای مثبت رشد ابزارهای جدید مالی اشاره کرد و گفت: نقش بازار سرمایه در تامین مالی در سال 1393 به میزان 300هزار میلیارد ریال( 30 هزار میلیارد تومان) بود که در سال 1394 به یک هزار تریلیون ریال(100 هزار میلیارد تومان) افزایش یافت که نشان دهنده رشد سه برابری است.
    وی با تاکید بر این که در نظر داریم بانک محوری را در بازارهای مالی کشور از بین ببریم گفت: تامین مالی بلندمدت باید از طریق بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه مدت و تامین مالی بنگاه های کوچک از طریق نظام بانکی انجام شود.
    به گزارش ایرنا، هشتمین کنفرانس بین المللی بازار سرمایه اسلامی با عنوان «بررسی نهادهای مالی - اسلامی، عملکرد گذشته و چشم‌انداز آینده» با حضور 40 مهمان خارجی از کشورهایی مانند آلمان، روسیه، فرانسه، سوئیس، مالزی، کره جنوبی، چین، هند و یونان در هتل پارسیان آزادی برگزار شده است.
    این نشست در روزهای 14 و 15 اردیبهشت ماه با حضور اندیشمندان و صاحبنظران کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی در تهران برپاست.
    هدف این همایش، شناساندن ابعاد اسلامی بازار سرمایه ایران و ظرفیت‌های بازار سرمایه اسلامی به جهان و همچنین معرفی ابزارهای نوین اسلامی در بازار سرمایه است.
    ساختار و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی، ریسک‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌های اسلامی، حاکمیت شرعی در نهادهای مالی اسلامی، نظام‌های قانون‌گذاری در حوزه صندوق‌های اسلامی و بانک‌های سرمایه‌گذاری و خدمات آنها در چارچوب منطبق با شریعت از مهم‌ترین‌ محورهای این همایش است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی