عصر بازار

بانک‌های اروپایی همچنان از انعقاد قرارداد با ایران دوری می‌کنند

عصر اعتبار- در حالی که شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار ایران تمایل زیادی دارند ولی به نظر می‌رسد بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز تمایلی برای انعقاد قرارداد به تهران ندارند.

بانک‌های اروپایی همچنان از انعقاد قرارداد با ایران دوری می‌کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در حالی که دو سال از موافقت بانک بی ان پی پاریباس با پرداخت 9 میلیارد دلار جریمه به آمریکا به خاطر همکاری با ایران می گذرد، بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپا هنوز تمایلی برای مشارکت در فعالیت های مرتبط با ایران ندارند و نگران تحریمهای باقی مانده آمریکا علیه تهران هستند.

    این مساله موجب شده است تا مسیر لازم برای فعالیت بانک‌های چینی و موسسات مالی خلیج فارس و همین طور موسسات اروپایی مثل کی بی سی گروپ بلژیک فراهم شود.

    این عدم تمایل بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران، به دردسر بزرگی برای شرکت های مهم اروپایی مثل ایرباس و پژو تبدیل شده است. مساله تامین مالی به یک دیپلماسی مالی مشکل آفرین تبدیل شده است.

    در فرانسه دولت که نگران از دست دادن صادرات است، مذاکراتی را با وزارت خزانه داری آمریکا آغاز کرده است تا از واشنگتن تعهد بگیرد که بانک ها می توانند بدون نگرانی از تبعات حقوقی و قانونی با ایران همکاری کنند.

    یک کارشناس مالی در این باره گفت: بانک ها خواستار حداکثر تضمین و اطمینان هستند. بخش زیادی از این ریسک و خطر واقعا مربوط به موضع سیاسی آمریکا در بلندمدت است.

    بانک سوسایت جنرال فرانسه، دویچه بانک آلمان، گروه مالی کردیت سوییس و آی ان جی گروپ هلند و استاندارد چارترد انگلیس، از جمله بانک های اروپایی هستند که اعلام کرده اند هنوز برای فعالیت در ایران آماده نیستند.

    در حالی که قدرت های جهانی و ایران بر سر لغو تحریم‌های هسته‌ای در ازای محدود  شدن برنامه اتمی ایران به توافق رسیده‌اند ولی آمریکا هنوز تحریم‌های مرتبط با نقض حقوق بشر و فعالیت های موشک بالستیک و حمایت از تروریسم را علیه تهران حفظ کرده است.

    آمریکا هنوز حاضر به لغو ممنوعیت مبادلات با دلار با ایران نشده و این مساله بسیاری از بانک های اروپایی را از همکاری با ایران دور نگه می دارد.

    شرکت‌های فرانسوی از جمله فعال ترین شرکت‌های اروپایی برای دنبال کردن توافق هسته‌ای ایران هستند. ده ها مدیر ارشد فرانسوی ماه گذشته به تهران سفر کردند. این سفر همزمان با از سرگیری پروازهای ایرفرانس به ایران پس از 8 سال وقفه بود.

    در حالی که کسب و کارهای فرانسوی امسال قول داده‌اند تا 30 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند ولی هنوز مشخص نیست که توافقنامه های تجاری بین دو کشور چگونه تامین مالی خواهد شد.

    لغو این موانع از جمله موضوعات مهمی بود که در نشست اروپا- ایران که روز سه شنبه در شهر زوریخ آغاز به کار کرده، مد نظر قرار گرفته است.

    لارس ماکنیل مدیر ارشد مالی بی ان پی درباره طرح های این بانک برای تامین مالی پروژه های شرکت‌های فرانسوی که با ایران قرارداد امضا کرده‌اند، به بلومبرگ گفت: هنوز زود است که بخواهیم درباره این مساله موضع گیری کنیم. باید در خصوص شرایط تامین مالی مرتبط با کسب و کار در ایران شفاف سازی شود.

    بانک سوسایت جنرال فرانسه نیز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بانک طرحی برای از سرگیری فعالیت‌های خود در ایران ندارد، به خاطر نااطمینانی هایی که وجود دارد. اختلاف بین قوانین آمریکا و اروپا منجر به افزایش ریسک برای موسسات مالی شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو