عصر بازار

رونمایی از نقشه راه تا چند روز آینده

اقدامات کلینیکی تنگنای اعتباری بانک‌ها را حل نمی‌کند

عصر اعتبار- مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تدوین نقشه راه بین دستگاهی برای خروج از رکود خبر داد و گفت: این نقشه راه در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی ارزی (پنجم و ششم خرداد) ارائه خواهد شد.

اقدامات کلینیکی تنگنای اعتباری بانک‌ها را حل نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، سید علی مدنی‌زاده، بابیان اینکه، رشد اقتصادی ایران ظرف چند سال اخیر به دلیل مواجهه با رکود بسیار محدودشده است، اظهارداشت: اقتصاد ایران از 90  به بعد وارد دوران رکود شد به طوری که بیش از 20 درصد منقبض شده است.

    وی با تاکید بر اینکه منشأ کاهش حجم اقتصاد ایران افت تولید ناشی از بحث تأمین مالی در بنگاه‌ها است، افزود: هر چند نظام بانکی از مهم‌ترین ارکان تأمین مالی محسوب می‌شود اما طی این سال‌ها در بحث تأمین مالی از طریق شبکه بانکی دچار مشکل شده‌ایم به‌نحوی‌که از ابعاد مقدار، نرخ و تخصیص منابع با جیره‌بندی اعتبار و شکست بازار مواجهیم. البته این امر درگذشته نیز وجود داشته اما هم‌اکنون وارد تنگنای اعتباری شده‌ایم.

    مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به ابعاد مختلف توسعه مالی، گفت: شاخص‌های توسعه مالی کشور در مقایسه با کشورهای مشابه در حوزه منا، خاورمیانه و مابقی کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است و لازمه رفع این پدیده این است که باید اتفاق جدی برای اصلاح نظام مالی کشور انجام شود.

    این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف اظهار داشت: نتیجه مجموعه پژوهش‌های پژوهشکده پولی و بانکی در این زمینه این است که اقدامات کلینیکی نمی‌تواند منجر به بهبود این وضعیت شود و باید اصلاحات زیربنایی و زیرساختی برای بهبود اجرایی شود.

    وی اظهار داشت: البته برای اجرای این اصلاحات نیاز به اجماع حاکمیت است که خوشبختانه سال گذشته مجموعه سیاست‌گذاران کشور از جمله ریاست محترم جمهوری این امر را در قالب نامه‌ای ابلاغ کرد و پیرو آن مجموعه‌ای از پروژه‌های بین دستگاهی در داخل کشور شکل گرفت که پژوهشکده پولی و بانکی نیز بخشی از آن را انجام داد که نتایج آن در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی ارائه می‌شود.

    وی با بیان اینکه، به طورکلی برای یافتن مشکل و ارائه راه‌حل لازم است ابتدا تبیینی از وضع موجود داشته باشیم تا بتوانیم نقشه راه را تدوین کنیم، افزود: با توجه به یافته‌های کارشناسان پژوهشکده، در شرایط موجود ما به وضعیتی رسیده‌ایم که ممکن است اگر این اصلاحات اتفاق نیفتد نظام بانکی کارکردهای خود را از دست بدهد و البته به‌طور مشخص بحث تنگنای اعتباری و بحث پایداری مالی از مهم‌ترین این موارد است.

    عضو کمیته علمی همایش سیاست‌های پولی و ارزی، تصریح کرد: اگر به این نکته توجه نشود ممکن است درنهایت مهم‌ترین دستاورد دولت که همان کاهش نرخ تورم است از بین برود.

    بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی امسال 4 و 5 خردادماه در سالن اجلاس سران با حضور مدیران، کارشناسان اقتصادی و شبکه بانکی کشور برگزار می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی