عصر بازار

در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران

نخست وزیر بلاروس خواستار جهش در روابط اقتصادی تهران و مینسک شد

عصر اعتبار- اندره کوبیاکوف نخست وزیر بلاروس در دیدار محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر لزوم ایجاد جهش در روابط اقتصادی برای همسطح شدن با روابط خوب سیاسی دو کشور، گفت: با توجه به توانایی های بسیار ایران و بلاروس در عرصه های مختلف، سطح روابط کنونی دو کشور در عرصه اقتصادی مناسب نیست.

نخست وزیر بلاروس خواستار جهش در روابط اقتصادی تهران و مینسک شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در این دیدار که دیروز (چهارشنبه) در حاشیه سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مینسک انجام شد، نخست وزیر بلاروس شرایط رفع تحریم ها علیه دو کشور را بهترین فرصت افزایش همکاری های اقتصادی دانست.
    کوبیاکوف با بیان اینکه شرکت های بلاروسی با حجم سرمایه گذاری 700 میلیون دلار در ایران فعالیت گسترده ای دارند، افزایش همکاری ها در این زمینه را به نفع دو کشور خواند.
    وی برای افزایش سطح روابط اقتصادی از سالانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار براساس نقشه راه توسعه روابط دو کشور که توسط نعمت زاده و ویتالی واووک وزیر صنایع بلاروس امضا شد گفت: همکاری های دوجانبه آینده روشن و بدون محدودیتی دارد و ما حاضر به همکاری، تولید و بازرگانی در عرصه های مختلف از جمله صنعتی، علمی و فناوری، بانکی، کشاورزی، سرمایه گذاری متقابل، ساخت تجهیزات و ماشین آلات باری، راهسازی و معدنی هستیم.
    نعمت زاده نیز در این دیدار با ارزشمند خواندن نتیجه مذاکرات هیات های ایرانی و بلاروسی در نهایی شدن نقشه راه توسعه روابط دو کشور تا سال 2017 با هدف گذاری رساندن ارزش روابط اقتصادی به 250 میلیون دلار در هر سال، گفت: نگاه راهبردی به انجام همکاری ها و سرمایه گذاری مشترک می تواند یاری کننده بخش های مختلف دست اندرکار افزایش روابط تهران و مینسک باشد.
    وی اظهار کرد: در صورت امضا شدن قرار داد تعرفه ترجیحی بین ایران و اورآسیا، سطح روابط دو کشور افزایش خواهد یافت و می تواند افق های بهتری پیش رو داشته باشد.
    وزیر صنعت و معدن همچنین در دیدار با کالتوویچ وزیر بازرگانی بلاروس در باره همکاری های دو کشور در این حوزه گفت وگو و مذاکره کرد.
    نعمت زاده امروز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در حاشیه نشست مینسک گفت که دو کشور توافق کرده اند، خط تولیدمشترک اتوبوس و کامیون دیزلی و گازی ماز را در تبریز راه اندازی کنند.
    وی با اشاره به نقشه راه توسعه روابط دو کشور که امروز (چهارشنبه) در مذاکرات هیات 50 نفری ایران با همتایان بلاروسی در مینسک امضا شد، گفت: راه اندازی خط مونتاژ کامیون و اتوبوس ماز در تبریز نهایی شده که زمان بهره برداری از آن شهریور سال جاری در نظر گرفته شده است و شرکت بلاروسی امکان فروش محصولات را با قیمت ویژه و در صورت افزایش میزان خرید، عرضه اقساطی را نیز در دستور کار دارد.
    وی همچنین به برنامه تولید سمند در بلاروس به عنوان یکی از طرح های مشترک بین دو کشور اشاره و اظهار کرد: در مذاکرات انجام شده زمینه های مختلف سرمایه گذاری متقابل بررسی شد.
    نعمت زاده در ادامه طرح تولید ماشین آلات سنگین معدنی در ایران با همکاری بلاروس را از دیگر موارد توافق بر شمرد که می تواند ابعاد جدیدی به گسترش همکاری های تهران و مینسک بدهد.
    نعمت زاده همچنین با اشاره به برنامه سفر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مینسک در آینده ای نزدیک، از برنامه ارتقای همکاری های دو کشور در این حوزه و همچنین کمیته علمی و فناوری خبر داد.
    تکمیل چند پروژه نیمه تمام توسط شرکت های ایرانی، همکاری بورس های کالایی، سرمایه گذاری، فناوری پیشرفته،برگزاری نمایشگاه، صادرات خشکبار و محصولات غذایی از ایران، همکاری سازمان استاندارد با دو موسسه مرتبط بلاروسی، تولید بیوسنسور برمبنای نانو و میکرو پرسسورهای صنایع پزشکی، ساخت مشترک تراکتور، پتروشیمی، شیلات و کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، مالی و بانکی، گردشگری، آموزش و آموزش عالی، علمی و فناوری، ورزشی،حقوقی، گمرکی همکاری های بین استانی از جمله طرح های مورد توافق در نقشه راه امضا شده است.
    اجلاس قبلی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس اسفند ماه 1393 به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و وزیر صنایع بلاروس برای این منظور به ایران سفر کرده بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو