عصر بازار

احتمال عرضه بنزین دونرخی تا مهر

عصر اعتبار- معاون وزیر نفت از احتمال اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی برای عرضه بنزین دونرخی تا مهرماه امسال خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای افزایش دوباره قیمت بنزین در دولت وجود ندارد.

احتمال عرضه بنزین دونرخی تا مهر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 95 به پیشنهادی رای دادند که بر اساس آن، کارت سوخت حفظ و بنزین دونرخی می شود.
    براساس این مصوبه، قیمت بنزین برای مصارف بالاتر از سهمیه یا با استفاده از کارت جایگاه‌ داران از سوی دولت به قیمت فوب خلیج فارس (قیمت روی عرشه کشتی) و با احتساب هزینه‌های حمل و توزیع، مشخص می شود.
    هر چند دولت و وزارت نفت با دونرخی کردن بنزین مخالفند اما با توجه به مصوبه مجلس، این طرح باید با طی مراحل قانونی اجرا شود. البته این امر در گرو ابلاغ مصوبه از سوی دولت است.
    در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران از اجرای بنزین دونرخی تا مهرماه امسال خبر داد.
    به گزارش وزارت نفت، «عباس کاظمی» گفت: همچنان بر این باوریم که بهترین گزینه برای عرضه بنزین، به طور تک نرخی است و پیشنهادی برای دونرخی شدن ارائه نکردیم و در کمیسیون ها و هیات دولت از این موضع دفاع خواهیم کرد.
    وی یادآوری کرد در صورت ابلاغ مصوبه از سوی دولت، بنزین دونرخی عرضه خواهد شد.
    کاظمی در مورد میزان استقبال از بنزین دونرخی گفت: بر اساس تجربه، مردم به استفاده از بنزین نرخ دوم رغبت ندارند و کمتر از دو درصد مردم، مصرف‌کننده این شیوه ارائه بنزین خواهند بود.
    وی درباره آثار دونرخی شدن بنزین افزود: آثار منفی این طرح را در بخش حمل و نقل شاهد خواهیم بود، چون متاسفانه محاسبات حمل و نقل براساس نرخ دوم صورت می‌گیرد.
    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد قیمت بنزین افزایش نمی یابد و گفت: با وجود کاهش قیمت جهانی نفت، همچنان برای بنزین یارانه پرداخت می کنیم.
    وی اعلام کرد بنزین برپایه قیمت فوب خلیج فارس 11 هزار و 800 ریال خریداری می شود و باید به این قیمت، ٢٣ درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک هزار ریال عوارض گمرکی هر لیتر بنزین و هزینه خطوط انتقال و توزیع در جایگاه ها را اضافه کرد که طبق این محاسبه، همچنان ایران برای بنزین یارانه می پردازد.
    دولت از بهار پارسال طرح سهمیه بندی بنزین را متوقف کرد و بر این اساس، بنزین تک نرخی (هر لیتر بنزین معمولی 10 هزار ریال) شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی