عصر بازار

پایان نافرجام دلارهای نفتی برای عربستان

عصر اعتبار- در حالی که سعودی‌ها از دلارهای نفتی برای اداره کشور ناامید شده‌اند، برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کنند، وزیر نفت عربستان به سودان رفته است تا قراردادهایی در زمینه معادن با این کشور منعقد کند.

پایان نافرجام دلارهای نفتی برای عربستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، عربستان سعودی که دیگر دلارهای نفتی را برای تأمین کشور کافی نمی‌بیند برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کند تا شاید این کسری‌های بودجه بی‌سابقه این کشور تا حدودی ترمیم شود.

    مسئولان این کشور پیش‌تر از کسری بودجه 98 میلیارد دلاری در این کشور خبر داده بودند و برای امسال هم گفته‌اند کسری بودجه به 76 میلیارد دلار خواهد رسید البته صندوق بین‌المللی پول رقم اعلامی از سوی مقامات سعودی را رد کرده و رقم واقعی را 1.5 برابر اعلام کرده است.

    به هر روی سعودی‌ها که دیگر از اتکای به دلارهای نفتی ناامید شده‌اند راههای دیگری را برای تأمین نیازهای کشور جستجو می‌کنند آنها حتی به دنبال فروش بزرگترین شرکت دولتی این دولت«آرامکو» هستند. سعودی‌ها می‌خواهند با فروش 5 درصد از سهام این کشور که گفته می‌شود 2 تریلیون دلار می‌ارزد و با سرمایه‌گذاری در صندوق دولتی این کشور و حتی با استخدام مدیران خارجی بتوانند تا حدودی وابستگی به نفت را کمتر کنن، اما آیا خواهند توانست؟

    وزیر نفت و منابع معدنی این کشور در ادامه این تقلا به سودان سفر کرد تا درباره همکاری‌های معدنی مذاکره کند این دیدار بخشی از سیاست‌های برنامه سعودی‌ها برای پیدا کردن درآمدهای دیگر جایگزین نفت است.

    محمد صدیق الکاروری وزیر نفت و معدن سودان به خبرنگاران گفت:‌ این گفت‌وگوها بر روی پروژه 2 آتلانتیک که درباره کشف معادن مشترک در حوزه دریای سرخ است متمرکز خواهد شد. پروژه آتلانتیک 2 به سال 1970 برمی‌گردد اما این دو کشور به دلیل نداشتن تکنولوژی‌های اکتشافی مناسب در آن زمان موفق نشدند.

    النعیمی وزیر نفت عربستان  در بخش دیگری از صحبت‌‌ها گفت: دیدارش از سودان برای پیگیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک غیر نفتی به ویژه درباره معادن است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی