عصر بازار

لیلاز:

قصور دولت دهم در خرید اوراق خزانه امریکا غیرقابل انکار است

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصاد سیاسی، قصور دولت دهم در خرید اوراق خزانه آمریکا را غیرقابل انکار دانست و گفت: وقتی در اندیشه مبارزه ضدامپریالیستی و مقابله با نظم بین المللی موجودیم و طرف ما آمریکاست، باید مقدماتی را رعایت کنیم.

قصور دولت دهم در خرید اوراق خزانه امریکا غیرقابل انکار است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، دیوان عالی آمریکا اول اردیبهشت ماه ایران را با ادعای دست داشتن در انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در لبنان در سال 1983، به پرداخت نزدیک دو میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان این انفجار محکوم کرد.

    در این رابطه «سعید لیلاز» کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: رعایت مواردی برای ضربه ناپذیری، جزء لوازم مبارزه با دشمنان است؛ نه اینکه پول را به دشمن بسپاریم و بعد توقع داشته باشیم مانع تراشی نکند.

    لیلاز افزود: وقتی با آمریکا درگیریم و بارها شاهد بدعهدی این کشور بوده ایم، نباید اوراق قرضه این کشور را خریداری می کردیم.

    وی اضافه کرد: برای انجام هر کاری باید برنامه داشته باشیم و همه عوامل را در نظر بگیریم. باید بدانیم ممکن است تحریم کنند، نفت به فروش نرسد، سپرده های ما را بلوکه کنند و...؛ فقط بحث دو میلیارد دلار نیست. وقتی شعله سماور را بیشتر کنیم، آب زودتر به نقطه جوش می رسد.

    این تحلیلگر اقتصادی گفت: در افتادن با نظم جهانی کنونی بزرگ ترین تصمیمی است که یک ملت می تواند اتخاذ کند اما به مقدمه سازی نیاز دارد. اگر می خواهیم با آمریکا مقابله کنیم باید مقدمات کار را آماده کنیم؛ نه اینکه اقتصاد به واردات وابسته شود.

    این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: دولت پیشین ایران نه فقط مقدمات را آماده نکرد بلکه به اقدام های وارونه دست زد؛ یعنی در هشت سال دولت نهم و دهم، واردات ایران از 35 میلیارد به 100 میلیارد دلار رسید، وابستگی ما به وارات گندم از صفر به سالیانه هفت میلیون تن افزایش یافت، یارانه سوخت از پنج درصد جی.بی.تی به 26 درصد رسید.

    لیلاز ادامه داد: اگر دولت دهم می خواست با غرب در بیفتد، چرا شرایط را بدتر کرد و اکنون که آقای روحانی با برگشت به عقب می خواهد مشکلات را کم کند و اوضاع را بهبود ببخشد، با مخالفت روبرو می شود.

    وی افزود: مشکل ما همین دو میلیارد دلار نیست؛ چرا باید واردات بنزین تا سال 1389 سه برابر شود و ضریب خودکفایی امنیتی ایران را کاهش داد و بعد از آغاز تحریم مجبور شدیم از پتروشیمی ها بنزین استخراج کنیم؛ آن هم با هزینه 10 برابری و 10 برابر آلودگی بیشتر.

    لیلاز گفت: وقتی می خواستیم برای دعوا آماده شویم، باید اوراق و دارایی ها را کم کم بیرون می کشیدیم.

    قیمت بنزین را اصلاح می کردیم و مصرف را پایین می آوردیم تا اکنون گرفتار دعاوی بین المللی نشویم.

    هیات وزیران کارگروهی را مامور بررسی حکم توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا و پیگیری استیفای این حقوق کرد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی مسئولیت این کارگروه را برعهده دارد و وزیران امورخارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی عضو آنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی