عصر بازار

زیمبابوه پول ملی خود را دوباره به جریان می‌اندازد

عصر اعتبار- دولت زیمبابوه که هفت سال پیش برای مقابله با تورم ۵۰۰ میلیارد درصدی پول ملی خود را از جریان انداخته بود در صدد انتشار اسکناس های ملی و کنار گذاشتن معامله با دلار آمریکا برآمده است.

زیمبابوه پول ملی خود را دوباره به جریان می‌اندازد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دولت زیمبابوه که هفت سال پیش و برای مقابله با تورم 500 میلیارد درصدی پول ملی خود را کنار گذاشته و معاملات با دلار آمریکا و چند ارز دیگر را برقرار کرده بود اکنون در صدد انتشار اسکناس های جدید برآمده است.

    منتقدان با حمله به این تصمیم دولت معقتدند با رواج دوباره پول ملی، دوران تلخ گذشته که دلار محلی این کشور رواج داشت باز می گردد.

    بانک مرکزی زیمبابوه کمبود اسکناس را عامل اتخاذ این تصمیم اعلام کرده است. اسکناس هایی که قرار است منتشر شوند بر پایه دلار آمریکا قرار دارند و هر کدام از 2 تا 20 دلار ارزش دارند.

    بر اساس این گزارش از چند روز پیش انتشار پول توسط بانک های این کشور محدود شده و دستگاه های خودپرداز خاموش شده اند.

    از هفت سال پیش که در واکنش به تورم شدید پول ملی این کشور کنار گذاشته شده است معاملات در این کشور با دلار آمریکا، یوان چین و رند آفریقای جنوبی انجام می گیرد.

    در سال های منتهی به 2008 اکثر کارخانجات تعطیل شدند، به جز 3 شرکت استخراج پلاتین و الماس. قیمت ها یک شبه چهار برابر می شد و مواد غذایی از اکثر سوپرمارکت ها غیبشان می زد.

    محصولات تولیدی و کشاورزی به شدت کاهش یافته بود و کشور کاملا به واردات وابسته بود. اما دوره تورم شدید زمانی پایان یافت که دولت یک سیستم چند ارزی با محوریت دلار آمریکا را جایگزین دلار بی ارزش زیمبابوه کرد.

    پس از اجرای یک برنامه ترمیم اقتصادی کوتاه مدت، وضعیت اقتصادی با ثبات شد و تولید ناخالص داخلی افزایش یافت، به طوری که در سال 2011، رشد تولید ناخالص داخلی زیمبابوه به 9.3 درصد رسید.

    اقتصاد زیمبابوه از زمان قرار گرفتن بر پایه دلار آمریکا در سال 2009 با رشد مثبت مواجه شده است.

    نرخ تورم این کشور نیز که در سال 2008 بالغ بر 156 درصد بود در سال های قبل به زیر 10 درصد کاهش یافته است. نرخ تورم این کشور در سال 2015 منفی 2.4 درصد شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی