عصر بازار

بانک‌های اروپایی واسطه پرداخت بدهی نفتی هند به ایران

عصر اعتبار- وزیر نفت هند از توافق با ایران برای پرداخت بدهی ۶.۴ میلیارد دلاری نفتی این کشور به تهران از طریق بانک‌های اروپایی خبر داد.

بانک‌های اروپایی واسطه پرداخت بدهی نفتی هند به ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بانک مرکزی هند با مقامات ایرانی توافق کرده است، تا بدهی 6.4 میلیارد دلاری نفتی ایران را از طریق بانک‌های اروپایی تسویه کند.

    با اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران، خریداران هندی نفت این کشور از پرداخت بدهی خود به ایران منع شده بودند و چندین میلیارد دلار از دارایی‌های ایران مربوط به فروش نفت به دلیل عدم وجود نظام پرداخت معین بین دو کشور مسکوت مانده بود.

    با توافق هسته‌ای و لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران، در حال حاضر بدهی نفتی این کشور در حال بازگشت است و توافق بانک مرکزی هند برای پرداخت از طریق بانک های اروپایی می تواند راه دسترسی ایران به این سرمایه ها را هموارتر کند.

    بر اساس توافق دو کشور هند 45 درصد از هزینه واردات نفت از ایران را به روپیه پرداخت می‌کرد و به همین دلیل 55 درصد باقی مانده در دست پالایشگاه‌های هند باقی ماند.

    تا پیش از سال 2013 نیز هندی ها از طریق هالک بانک ترکیه اقدام به پرداخت 55 درصد باقی مانده می کرد که پس از رسوایی فساد مالی در ترکیه این مسیر نیز بسته شد.

    بنا به گفته پرادهان، وزیر نفت هند، توافق کنونی بین بانک مرکزی ایران و هند صورت گرفته است. بر اساس این توافق بانک های اروپایی در تجارت با ایران 6.4 میلیارد دلار ایران را از سوی هند پرداخت کرده و بانک مرکزی هند نیز این هزینه را به بانک‌های اروپایی پرداخت خواهد کرد.

    این مقام هندی از ارائه اطلاعات بیشتر نسبت به این توافق خودداری کرد و اعلام کرد، هم اکنون وزارت بازرگانی و اقتصاد این کشور در حال کار روی این موضوع است.

    بانک یوکو uco هند 45 درصد هزینه نفت ایران را به روپیه در حساب ایران ذخیره می کرد و ایران نیز از این ذخایر برای واردات کالا از هند استفاده می‌کرد.

    بنا به اعلام مقامات دولتی هند، در سفر اخیر وزیر نفت هند به ایران، مقامات ایرانی از هند خواسته اند تا با استفاده از یک بانک آلمانی، بانک مرکزی ایتالیا و هالک بانک ترکیه، بدهی این کشور به ایران را صاف کنند.

    بنا به اعلام منابع آگاه، بانک مرکزی هند استفاده از هالک بنک ترکیه در پرداخت بدهی ایران را رد کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو