عصر بازار

اعلام جزئیات پیشنهاد مجلس برای حمایت از ۶میلیون نفر

عصر اعتبار- طرح حمایت از نیازمندان از کارافتاده که معروف به طرح ۶میلیون نفر شده است، رسما در گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گنجانده شد تا به تصویب نهایی این طرح تنها یک گام باقی بماند.

اعلام جزئیات پیشنهاد مجلس برای حمایت از ۶میلیون نفر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، این گزارش با امضای غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه به هیأت رئیسه خانه ملت ارائه شد و قرار است در صحن علنی پارلمان بررسی شود.

    این گزارش که در جلسات متعدد کارگروه‌های کمیسیون و با حضور مسئولان و کارشناسان تنظیم شده، در 19محور، 24ماده و 88ماده الحاقی برای بررسی و اعلام نظر منتشر شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.نمایندگان مجلس نهم، 10روز برای بررسی این گزارش فرصت دارند و احتمالا شنبه آینده 25اردیبهشت‌ماه و در آخرین روزهای کاری خود این گزارش را در صحن علنی بررسی خواهند کرد.طرح حمایت از نیازمندان از کارافتاده در ماده 58الحاقی این گزارش ذیل موضوع « بیمه اجتماعی و امور حمایتی» گنجانده شده است.

    با توجه به حمایت اکثریت قاطع نمایندگان مجلس از طرح 6میلیون نفر و امضای 2فوریت آن از سوی حدود280نماینده، پیش‌بینی می‌شود این ماده الحاقی گزارش کمیسیون تلفیق بدون مخالفت جدی و با رأی بالایی تصویب شود.

        متن گزارش

    در ماده الحاقی 58 این گزارش آمده است: «دولت مکلف است به‌منظور استقرار عدالت و ثبات اجتماعی، کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، کاهش فاصله دهک‌های درآمدی، توزیع عادلانه درآمد در کشور و نیز کاهش محرومیت و رفع فقر مطلق از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر یک‌سال بعد از تصویب این قانون به شرح زیر مستمری ماهانه را پرداخت کند.

    تبصره - ضوابط و شاخص‌های تطبیق افراد مشمول این ماده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به‌صورت مشترک تهیه و ظرف مدت 6 ماه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

    میزان مستمری به سرپرست هرخانواده ماهانه مبلغ 20درصد حداقل حقوق و مزایای کارگری در هر سال است و به ازای هر نفر عضو خانواده 10درصد و درصورتی‌که در خانواده عضو معلول یا بیمار ازکارافتاده وجود داشته باشد، 10درصد دیگر به سرجمع ماهانه خانواده اضافه می‌شود.

    منابع اجرای این قانون به شرح زیر تأمین می‌شود:
    1- افزایش عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور به میزان 10درصد
    2- افزایش قیمت بلیط هواپیما و کشتی به میزان 5 درصد
    3- افزایش حقوق ورودی خودروهای خارجی به کشور به میزان 20درصد
    4- افزایش حقوق ورودی کالاهای تجملی و مشابه تولید داخلی به میزان 5 درصد
    5- افزایش حقوق ورودی سایر کالاها (موضوع بند (ب) ماده (15)) آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی به میزان 10درصد
    6- افزایش مالیات بر فروش سیگار به میزان 5 درصد
    7- افزایش مالیات بر نقل و انتقال خودروهای لوکس (تجملی) به میزان 15درصد
    تبصره - مصادیق خودروهای لوکس هرساله توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.

    8- واگذاری داوطلبانه کل یا درصدی از یارانه نقدی یارانه‌بگیران از طریق اعطای وکالت به کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور.

    تبصره 1- درصورتی‌که منابع فوق‌الذکر کفایت اجرای این قانون را نکند دولت مکلف است از محل منابع عمومی و هدفمند کردن یارانه‌ها منابع کامل اجرای این قانون را تأمین کند.

    تبصره 2- وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلفند درآمد حاصله را اخذ و به حساب مربوطه نزد خزانه واریز کرده و در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار دهند. مسئول حسن اجرای این قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو