عصر بازار

نرخ اجاره خانه‌های ۷۵ متری در تهران + جدول

عصر اعتبار- نرخ اجاره واحدهای ۷۵ متری در مناطق مختلف شهر تهران مقدار اندکی نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

نرخ اجاره خانه‌های ۷۵ متری در تهران + جدول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در شرایطی که بر اساس گزارشات رسمی نرخ اجاره در تهران طی فروردین ماه 9.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، بررسی‌های میدانی از بازار اجاره واحدهای 75 متری که از آن به عنوان الگوی مصرف مسکن یاد می‌شود طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری حاکی از آن است که اجاره بهای این واحدها بین صفر تا 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفته است.

    جدول زیر نرخ اجاره واحدهای 75 متری پایتخت را نشان می‌دهد:

    رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر این‌که تورم یا سود بانکی نباید مبنای افزایش اجاره بها باشد، گفت: اجاره بها در سال 95 هیچ‌گونه افزایشی نسبت به سال 94 نخواهد داشت.

    حسام عقبایی  اظهار کرد: در سال 1395هیچ گونه افزایش اجاره بها نخواهیم داشت. لذا باید مراقب باشیم که سوداگران بازار مسکن با ورود در رسانه‌ها اخبار سوداگرانه در بازار ترویج نکنند. این افراد ممکن است قبلا مسوولیت داشته باشند یا حتی الان در مسوولیتی نشسته باشند اما رویکرد سوداگرانه داشته باشند. به همین دلیل رسانه باید واقعیات بازار را منعکس کند.

    وی افزود: قیمت مسکن در سال 1395 نسبت به سال 1394هیچگونه افزایشی نداشته است. لذا اجاره بها به تبعیت از قیمت مسکن نباید افزایش یابد و مبنای مالکین در مقایسه با سود بانکی قیاس مع‌الفارق است. مثلا ممکن است موجر بگوید قیمت ملک من 300 میلیون تومان است که اگر آن را به بانک بسپارم ماهیانه 6 میلیون سود به من می‌دهد؛ در حالی که اجاره بهای یک منزل مسکونی 300 میلیون تومانی بیشتر از یک میلیون تومان نیست.

    رییس اتحادیه املاک تهران، مقایسه اجاره بها با نرخ تورم را نیز اشتباه دانست و گفت: بعضی مالکان می‌گویند بنزین، نان، لبنیات و غیره گران شده، پس من هم باید اجاره را زیاد کنم. اینها از نظر کارشناسی درست نیست؛ چرا که شاخص اصلی تعیین اجاره بها قیمت مسکن است و همین شاخص باید در جامعه ترویج شود.

    عقبایی یادآور شد: در تیرماه سال قبل به یاد دارم بعضی افراد موج خبری در رسانه ها به راه انداختند که اجاره بها 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. من تا مردادماه، یک ماه کامل توجیه می‌کردم که افزایش 40 درصدی اجاره بها غلط است و چنین چیزی موضوعیت ندارد و گفتم حداکثر افزایش اجاره بها برای سال گذشته، 10 درصد نسبت به 1393 است. الان هم اعلام می‌کنم اجاره بهای 95 همان اجاره بهای 94 است و افزایش نخواهد یافت. به موجران توصیه می‌کنم اجاره‌های سال قبل را در نظر بگیرند که متناسب با درآمدهای دهک‌های پایین و متوسط که عموم مستاجران هستند باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی