عصر بازار

تازه‌ترین اخبار از برنامه‌ و بودجه

عصر اعتبار- آخرین خبرها از روند بررسی برنامه و بودجه حاکی از آن است که ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۱۳۹۵، فردا در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. در عین حال که به نظر می‌رسد با پافشاری نمایندگان احتمال تصویب برنامه ششم در مجلس فعلی نیز وجود داشته باشد.

تازه‌ترین اخبار از برنامه‌ و بودجه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حدود سه ماه از تحویل لایحه بودجه 1395 و همچنین لایحه برنامه ششم به مجلس گذشته است.

    گرچه دولت نیز این لوایح را با حدود 40 روز تاخیر و همزمان با اجرایی شدن برجام به مجلس تقدیم کرد، اما برگزاری انتخابات مجلس دهم در اسفند‌ماه سال گذشته عاملی برای به تاخیر افتادن بررسی برنامه و بودجه شد.

    براین اساس، با ارائه‌ لایحه دو دوازدهم برای بودجه امسال روند به گونه‌ای پیش رفت که دولت در دو ماه اول سال جاری براساس دو دوازدهم بودجه سال گذشته امور مالی خود را گذراند تا این‌که لایحه بودجه بعد از بررسی در مجلس تصویب و در قالب قانون ابلاغ و اجرایی شود.

    این در حالی است که کسب اطلاع از منابع آگاه در این رابطه حاکی از آن است که بعد از ایراداتی که شورای نگهبان به بودجه سال جاری گرفته بود، این موارد مورد بررسی قرار گرفت و فردا -یکشنبه- در صحن علنی مجلس ایرادات مطرح و در صورتی که حل و فصل شود، نهایتا تا انتهای هفته جاری قانون بودجه سال 1395 از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده و آنگاه رئیس جمهور قانون را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ می‌کند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز بعد از دریافت قانون بودجه با تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی، قانون را از خرداد‌ماه در دستور کار قرار خواهد داد.

    بودجه سال 1395 که در آخرین روزهای نمایندگی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نهم مورد بررسی قرار گرفت، با اما و اگر‌ها و حواشی زیادی برگزار شد و مصوباتی داشت که در مواردی به نظر می‌رسد اجرای آن با تردید بوده و بعید نیست که تا انتهای سال فقط در قالب قانون باقی بماند. تبصره مربوط به حذف 24 میلیون نفر یارانه‌بگیر، افزایش سه برابری وام ازدواج از جمله این موارد هستند.

    احتمال تصویب برنامه ششم و حتی پس گرفتن آن به دولت

    اما در کنار مسائل مربوط به بودجه که البته به نظر می‌رسد دیگر مباحث آن به زودی کنار گذاشته خواهند شد، موضوع مهم دیگر بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه است.

    گرچه به نظر می‌رسید با کمبود وقتی که تا پایان مجلس نهم وجود دارد، لایحه برنامه به مجلس دهم منتقل شود، اما آن طور که منابع آگاه به ایسنا اعلام کردند کمیسیون تلفیق برنامه ششم بعد از بررسی‌های انجام شده مجموعه‌ای را گردآوری کرده که اکنون در اختیار کلیه نمایندگان قرار دارد تا در مورد ‌آن اظهارنظر کنند.

    این مجموعه شامل 50 بند اضافه شده به لایحه 30 بندی است که دولت برای برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه کرد. همین موضوع موجب شده تا خبرهایی مبنی بر احتمال پس گرفتن برنامه ششم از مجلس از سوی دولت وجود داشته باشد، چرا که لایحه 80 بندی که مجلس بر آن تاکید دارد همراه با بار مالی بسیار زیادی بوده و از سوی دیگر حاوی عمده ایراداتی است که پیش از این مجلس به برنامه گرفته بود.

    به هر صورت حتی اگر برنامه ششم در مجلس فعلی به تصویب هم نرسد، اصرار برخی نمایندگان برای تصویب لایحه برنامه تا مهلت حدود 15 روزه به تغییر مجلس و همچنین ایجاد تغییراتی که از سوی دولت چندان پذیرفته شده نیست، می تواند روزهای پرماجرایی را در فاصله دو مجلس برای برنامه ششم توسعه و دولت به همراه داشته باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو