عصر بازار

تورم به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد

عصر اعتبار- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: پیش‌بینی کردیم که جمعیت در پایان برنامه ششم توسعه به حدود ۸۴ میلیون نفر برسد.

تورم به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست منتخبین مجلس دهم در سخنانی در تشریح اهداف و برنامه‌های برنامه ششم توسعه گفت: قبل از پایان جنگ جهانی دوم چیزی تحت عنوان رشد اقتصادی نداشتیم. پس از جنگ جهانی دوم به نوعی توسعه وارد ادبیات اقتصادی شده است.

    وی با تاکید بر اینکه از سال 57 تا 67 کشور فاقد برنامه توسعه بوده است، اظهار داشت: از سال 1367 تدوین برنامه‌های پنج ساله توسعه آغاز شده و برای اینکه برنامه‌های توسعه تدوین شود، بودجه‌های سنواتی بار برنامه را به دوش می‌کشیدند.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: مقام معظم رهبری با ابلاغ سند افق 1404 افقی را برای بلندمدت در کشور تعیین کردند و در سال 84 اولین برنامه توسعه کشور در قابل سند چشم‌انداز تدوین شد.

    وی همچنین درباره بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نهم گفت: اگر برنامه ششم در مجلس نهم تمام شود رسیدگی آن به مجلس دهم موکول می‌شود و نمایندگان باید درباره آن تصمیم‌گیری کرده و ریل‌گذاری اقتصادی کشور را تعیین کنند.

    نوبخت برنامه ششم توسعه را سومین برنامه دوره چشم‌انداز 1404 دانست و اظهار داشت: برنامه ششم توسعه را با استفاده از تجارب برنامه‌های گذشته، جامعه‌نگر و همه جانبه‌گرا تنظیم کردیم. ما می‌خواهیم رشد تولید مبتنی بر دانش و بهره‌وری با محوریت اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ایرانی اسلامی و نیز رویکرد سازنده فعال با جهان در 5 سال آینده داشته باشیم که اینها در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

    وی بحران آب را یکی از معضلات جدی در آینده برای کشور دانست و اظهار داشت: اگر به مسئله آب توجه نکنیم دچار بحران جدی خواهیم شود، موضوع محیط زیست نظیر فاجعه‌ای که برای دریاچه‌های اورمیه و هامون اتفاق افتاد واقعیتی است که باید به آنها پرداخته شود.

    نوبخت یکی از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور را صندوق‌های بازنشستگی دانست وگفت: در حال حاضر دولت پرداختی‌های صندوق بازنشستگی لشکری را انجام می‌دهد و این در حالی است که فرد وقتی بازنشست می‌شوند دولت باید حقوق آن را پرداخت کند. ما اگر در پنج سال آینده به موضوع بازنشستگی و صندوق‌ها نپردازیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

    وی یکی از چالش‌های دولت را صندوق بازنشستگی فولاد دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت حقوق بازنشستگان فولاد را پرداخت می‌کند. صندوق‌های بازنشستگی یکی از صندوق‌های مهمی است که باید در آینده به آ‌ن پرداخته شود.

    نوبخت با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه تدابیری برای توسعه سواحل جنوب کشور اندیشیده شده است، گفت: ما در برنامه ششم توسعه براساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی رشد متوسط 8 درصدی رشد اقتصادی را مدنظر قرار داده‌ایم. برنامه ششم توسعه براساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب برای رشد 8 درصدی سالانه اقتصاد تهیه و تنظیم شده است.

    وی اضافه کرد: پیش‌بینی کردیم که جمعیت در پایان برنامه ششم توسعه به حدود 84 میلیون نفر برسد که با این وضعیت برای اینکه نرخ جایگزین 2.1 درصد رشد جمعیت را داشته باشیم و جمعیت را از پیری نجات دهد، به میزان رشد اقتصادی متناسب به آن توجه کرده‌ایم.

    نوبخت ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به طور مستمر با نمایندگان مجلس دهم برای همکاری‌های بیشتر نشست‌ها و جلساتی خواهد داشت.

    وی اضافه کرد: ما آنچه که به مجلس تقدیم کرده‌ایم بیش از هزار صفحه برنامه ششم بوده که در همه بخش‌ها چالش‌ها و فرصت‌ها شناسایی شده‌اند و کمیسیون تلفیق برنامه وقت گذاشت و یک سال هم برنامه پنجم برای بررسی بیشتر تمدید شد که به این منظور از مجلس تقدیر می‌کنم، البته برای ما بررسی لایحه برنامه ششم تفاوتی ندارد که در مجلس نهم و یا دهم بررسی شود.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه در سال 92 تورم بالای 40 درصد بود، اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده‌ایم که تورم در برنامه ششم توسعه به کمتر از 10 درصد کاهش یابد.

    نوبخت همچنین تشکیک در آمار رسمی کشور را صحیح ندانست و گفت: میزان رکود و تورم طبق فرمول و محاسبات مشخصی محاسبه شده که مرکز آمار از آن تبعیت می‌کند و این طور نیست که مردم کاهش تورم را احساس نکنند.

    وی ادامه داد: سالانه 60 هزار میلیارد تومان برای مهار آب‌های مرزی که شامل مناطق محروم است در بودجه گنجانده‌ایم و در بودجه امسال نیز 50 میلیارد تومان برای توسعه خرمشهر و آبادان در نظر گرفته‌ایم.

    نوبخت در پایان خطاب به منتخبان مجلس دهم گفت: باید به این نکته توجه داشته باشید که تریبون، اسلحه نمایندگان است و همزمان همه شبکه‌های بین‌المللی اظهارات ما را می‌شوند و رسانه‌ها هم ثبت و ضبط می‌کنند البته رسالت‌شان را  انجام می‌دهند؛ مراقبت داشته باشید که حیثیت کسی را نبرید و به مردمان منطقه‌ای اهانت نشود این نکته را از باب تجربه خودم عرض کردم، بنده وقتی مثل شما نماینده شدم یک تار مویم سفید نبود. بنابراین اخلاق را در کار رعایت کنید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو