عصر بازار

قیمت دلار از میانه کانال۳۴۰۰ عبور کرد

دوئل دو جریان در بازار ارز

عصر اعتبار- در ۲ روز گذشته، بازار ارز صحنه تقابل دو جریان «معامله‌گران نقدی» و «خالی‌فروشان ارزی» بوده است.روز یکشنبه در ادامه روند افزایشی روز شنبه، دلار رشد قیمت را تجربه کرد تا معامله‌گران نقدی برنده برخورد یاد شده باشند. در دومین روز هفته، شاخص ارزی با ۶ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۵۳ تومان رسید.

دوئل دو جریان در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش خریدهای معامله‌گران ارزی که در بازار به «نقدی کارها» موسوم هستند، در 2 روز اخیر موجب شد که حجم ارز در بازار کاهش پیدا کند و قیمت به‌راحتی جاده افزایشی را بالا برود. افزایش قیمت دو روزه دلار، موجب ضرر خالی‌فروشان ارزی شده است، عاملی که زمینه‌ساز این موضوع می‌شود که این دسته تلاش کنند در روزهای آینده بخشی از ضرر خود را با افزایش تحرکات جبران کنند. خالی‌فروشان کسانی هستند که از فروش صوری ارز کسب سود می‌کنند.روز یکشنبه، همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام‌بهار آزادی نیز در مسیر رشد قرار گرفت و با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان رسید.

     

    احتیاط ابتدایی،‌ تحرک انتهایی

    روز گذشته، دلار به روند افزایشی خود ادامه داد تا از میانه کانال 3 هزار و 400 تومان عبور کند. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 444 تومان آغاز کرد که تنها 3 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. در ادامه روز و تا نزدیکی ساعت یک بعدازظهر، بازار نوسان چندانی نداشت. قیمت در این بازه زمانی، در همان محدوده 3 هزار و 440 تومان تغییرات قیمت محدودی را تجربه کرد. به گفته فعالان، نوسان قیمت آخر وقت شنبه موجب شده بود که معامله‌گران ارزی در ساعات ابتدایی روز یکشنبه با احتیاط بیشتری خرید و فروش کنند. روز شنبه قیمت دلار تا انتهای محدوده 3 هزار و 420 تومان پایین رفت،‌ ولی پس از آن حدود 20 تومان از کف قیمت بالا آمد.

    پس از اینکه قیمت دلار در 2 ساعت ابتدایی روز یکشنبه تکان چندانی نخورد، معامله‌گران با اطمینان بیشتری در مسیر خرید ارز قرار گرفتند و در فضایی که ارز چندانی در بازار نبود، قیمت دلار از مرز 3 هزار و 450 تومان عبور کرد. قیمتی که تا ساعت 3بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 453 تومان بود، ‌رقمی که 6تومان بالاتر از روز شنبه قرار داشت.

    2 روز افزایش پیاپی، فضای بازار را کمی هیجانی‌تر کرده است،‌ هرچند برخی از معامله‌گران در انتظار اصلاح این روند افزایشی هستند. روز یکشنبه تعداد معامله‌گران و حجم معاملات آنها نسبت به روزهای گذشته به طور مشهودی بالاتر رفته بود، ‌عاملی که تا حدی انعکاس‌دهنده هیجان معامله‌گران بازار بود.

    سه زاویه نوسان

    فعالان بازار ارز، در رابطه با عبور دلار از مرز 3 هزار و 450 تومان نظرات متفاوتی داشتند که می‌توان آنها را در 3 دسته جمع‌بندی کرد: 1- افزایش تقاضای نقدی معامله‌گران وخریدهای اجباری خالی‌فروشان. 2- برخورد دلار به کف و افزایش تقاضا. 3. اصلاح قیمت دلار پس از چند کاهش متوالی. در میان این علل، بیشتر فعالان نقش معامله‌گران نقدی و خالی‌فروشان در نوسانی شدن بازار را بیش از دو عامل دیگر دانسته‌اند.

    به گفته فعالان، بعدازظهر روز شنبه، معامله‌گران نقدی با رسیدن دلار به نزدیکی ابتدای محدوده 3 هزار و 430 تومان وارد بازار ارز شدند و با افزایش خریدهای ارزی موجب شدند که قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. افزایشی شدن دلار زمینه‌ساز این شد که پس از ساعت 3 بعدازظهر، خالی‌فروشان ارزی به ناچار وارد بازار شوند؛ ‌چراکه متعهد شده بودند که در ساعت یادشده دلار فروخته شده خود را تحویل دهند. خالی‌فروشان همانطور که از نامشان پیداست ارز فیزیکی ندارند و تنها از انتظارات کاهشی خود کسب سود می‌کنند، اما از آنجا که قیمت روز شنبه به کاهش خود ادامه نداد و افزایشی شد، این دسته نیز ناچار به خرید ارز شدند.

    این خریدها به رشد بیشتر دلار کمک کرد و موجب شد که حجم ارز موجود در بازار کم شود. به گفته برخی بازیگران با تجربه بازار، تقاضای نقدی معامله‌گران دلار موجب شد که خالی‌فروشان ارزی با ضرر هنگفتی مواجه شوند.

    افزایش تقاضای معامله‌گران نقدی و نگهداری آن در اواسط روز یکشنبه موجب شد که میزان حجم ارز موجود در بازار کمتر شود. همین موضوع موجب شد که در ادامه روز یکشنبه تقاضای بیشتری وارد بازار شود تا قیمت دلار از مرز 3 هزار و 450 تومان عبور کند. عده کمتری در بازار نوسانات 2 روز گذشته را بیشتر از لحاظ تکنیکال و روند قیمت توضیح دادند. در این میان، برخی از آنها اعتقاد داشتند که قیمت دلار روز شنبه به کف قیمتی خود رسید و موجب افزایش خریدهای ارزی شد، این در حالی است که عده دیگری اعتقاد داشتند که افزایش قیمت دو روز اخیر تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و به احتمال زیاد این ارز در روزهای آتی نوسان افزایشی خاصی را تجربه نخواهد کرد.

    احتیاط در بازار سکه

    روز یکشنبه سکه تمام‌بهار آزادی نوسان چندانی نکرد و تنها تحت‌تاثیر رشد قیمت دلار، 2هزار تومان افزایش را تجربه کرد تا به قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان برسد. با وجود این افزایش، سکه در دومین روز هفته نوسانات چندانی نداشت. به گفته فعالان، ‌معامله‌گران سکه سعی کردند پیش از باز شدن بازارهای جهانی ریسک چندانی در خرید و فروش نکنند و در انتظار مشاهده روند اونس در روز دوشنبه باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو