عصر بازار

استراتژی جدید بیمه سلامت برای کنترل تقاضای بیمه‌شدگان جدید

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، میزان بدهی بیمه سلامت به مراکز و بخش‌های درمانی کشور را ۶۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

استراتژی جدید بیمه سلامت برای کنترل تقاضای بیمه‌شدگان جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد جواد کبیر  با بیان اینکه حدود 41 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: از این تعداد یازده میلیون نفر بیمه شده جدید و بالغ بر 22 میلیون نفر آنها نیز بیمه شده روستایی هستند.

    وی با بیان اینکه نزدیک به 100 درصد اقشار فقیر و آسیب پذیر جامعه بیمه شده‌اند، اظهار کرد: اگر جمعیت کلی کشور را در نظر بگیریم با احتساب سایر بیمه‌ها، بیش از 99 درصد جمعیت کشور بیمه شده‎‌اند.

    کبیر با اشاره به شروع طرح تحول سلامت از دو سال پیش، گفت: وظایفی در این طرح به بیمه سلامت محول شده که تلاش ما این است این وظایف را که شامل حفاظت مردم در برابر هزینه‌های سلامت، پوشش بیمه همگانی، دسترسی یکسان و برخورداری بر اساس نیاز مردم و همچنین تضمین کیفیت و کمیت خدمات است را به خوبی انجام دهیم.

    وی اظهار کرد: معتقدیم در این طرح کنترل تقاضا را به عنوان استراتژی اصلی مدیریت منابع در جهت پیاده سازی منویات مقام معظم رهبری در بحث "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" باید داشته باشیم. در همین راستا نیاز به تجدید نظر جدی در معماری نظام ارائه خدمات داریم که در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.

    کبیر اظهار کرد: معتقدیم توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر می‌تواند مهم‌ترین و اصلی ترین استراتژی برای کنترل تقاضا باشد.

    وی تصریح کرد: استراتژی پیشنهادی بیمه سلامت در جهت کنترل تقاضا در جمعیت یازده میلیون بیمه شده جدید، استفاده از سیستم ارجاع در ارائه خدمات بستری و سرپایی در مراکز دولتی است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: در جهت کنترل تقاضا همچنین از یک سال پیش کارگروه‌های تحلیل هزینه را در استانهای مختلف راه‌اندازی کرده‌ و 50 خدمتی که دارای هزینه‌های بالا هستند را شناسایی کرده و در تلاشیم تا مدیران کل بیمه سلامت مداخلات لازم را برای کنترل این هزینه‌ها داشته باشند.

    6500 میلیارد تومان به بخش های درمانی بدهکاریم

    کبیر در ادامه به بدهی بالای بیمه سلامت به مراکز درمانی کشور اشاره کرد و افزود: میزان بدهی ما در سال گذشته 4500 میلیارد تومان است و نزدیک به دو هزار میلیارد تومان نیز بدهی مربوط به سال 1393 داریم که در مجموع رقم بدهی‌های ما را به 6500 میلیاد تومان رسانده‌ است.

    وی تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان از منابعی که باید به ما می‌دادند تخصیص داده نشد و در سال 1393 نیز 1650 میلیارد تومان از منابعی که باید دریافت می‌کردیم، تخصیص نیافت.

    کبیر اظهار کرد: ما در برآورد و محاسبات مربوط به حوزه منابع بیمه‌ای خوب عمل کردیم، اما زمانی که منابع تخصیص پیدا نکند قطعا نمی‌توانیم مطالبات مراکز درمانی را پرداخت کنیم.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: بیمه سلامت سازمانی است که 85 تا 90 درصد منابع آن از منابع عمومی دولت تامین می‌شود، بطوری که بخشی از این منابع از محل هدفمندی یارانه‌ها و بخشی از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

    وی در خصوص زمان پرداخت مطالبات مراکز درمانی نیز گفت: ما هم منتظریم تا منابع به ما تخصیص شود تا بتوانیم بدهی‌ خود را به مراکز رمانی پرداخت کنیم.

    کبیر اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های رییس جمهور و معاون اول ایشان و نیز رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فکر کنم بتوانیم گام‌هایی را در سال جاری در جهت کاهش میزان بدهی خود برداریم.

    کسی حق گرفتن "زیر میزی" به بهانه بالانرفتن تعرفه‌ها را ندارد

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با محکوم کردن دریافت زیرمیزی به هر بهانه، افزود: در دو سال گذشته تعرفه‌ها رشد خوبی داشته و کسی حق ندارد به بهانه افزایش نیافتن تعرفه‌ها کار غیرمتعارف دریافت زیرمیزی را انجام دهد.

    کبیر دریافت زیرمیزی را تعدی و تجاوز به حقوق مردم عنوان کرد و افزود: در صورت مشاهده این موارد با جدیت با آن برخورد می‌شود.

    وی تصریح کرد: قطعا شان و شرافت جامعه پزشکی بالاتر از آن است که برخی افراد این امر زشت را به جامعه پزشکی منتسب کنند و ما معتقدیم قاطبه جامعه پزشکی ما اهل احترام به مردم و رعایت حقوق آنها هستند.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: از طرفی سیستم بیمه و تعرفه گذاری باید منابع مورد نیاز را پیش بینی کرده تا متناسب با ارزش هر یک از خدمات، نظام تعرفه گذاری را داشته باشیم.

    کبیر خاطرنشان کرد: این نکته هم حائز اهمیت است که مشکلات 20 ساله کشور را دو ساله نمی‌توان حل کرد و زمان نیاز داریم تا بتوانیم تامین منابع پایدار را در نظام سلامت تضمین کرده و از طرفی سیاست گذاری را در جهت جبران این هزینه‌ها به گونه‌ای داشته باشیم که دچار فراز و نشیب نشویم.

    وی با اشاره به روند نزولی دریافت زیرمیزی طی دو سال گذشته، گفت: این روند کم شده و قطعا هم کمتر می‌شود و به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست که افرادی به بهانه بالا نرفتن تعرفه‌ها زیر میزی بگیرند.

    با جدیت پیگیر یکسان سازی بیمه‌ها هستیم

    کبیر در ادامه در خصوص یکسان سازی بیمه‌ها عنوان کرد: دستور این کار از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده شده و کارگروهی نیز در همین راستا تشکیل شده است. وی تصریح کرد: انجام این کار به پیش نیازهایی نظیر اینکه بتوانیم روابط بین سازمان‌های بیمه گر و بیمه شده‌ها را یکسان کنیم نیاز دارد تا از نظر مشارکت مردم در پرداخت حق بیمه به هماهنگی برسند. وی تاکید کرد: انجام این کار در حال پیگیری است و به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی آن انجام خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو