عصر بازار

معاون سازمان فناوری اطلاعات خبر داد

فاز نخست دولت الکترونیک هفته آینده افتتاح می‌شود

عصر اعتبار- هفته آینده و با حضور مسئولان کشوری، فاز نخست پروژه‌های دولت الکترونیکی شامل "درگاه واحد خدمات دولت" و "گذرگاه خدمات دولت" به بهره‌برداری می‌رسد.

فاز نخست دولت الکترونیک هفته آینده افتتاح می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رضا باقری اصل با بیان این مطلب اظهار کرد: امروزه در کشورهای مختلف جهان خدمات الکترونیکی فقط از یک درگاه واحد به عموم مردم ارائه می‌شود و بر همین اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز به عنوان یکی از ارکان اجرایی وزارت ارتباطات اقدام به راه‌اندازی درگاه واحد دولت الکترونیکی کرده است.

    وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به برنامه  تکلیفی خود در قانون برنامه پنجم توسعه کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه و نقشه توسعه دولت الکترونیکی کشور، مبنی بر ارائه خدمات الکترونیکی دولت به مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات از طریق درگاه واحد خدمات دولت اقدام به راه‌اندازی این درگاه کرده است.

    او خاطر نشان کرد: درگاه واحد خدمات دولت جهت ارائه خدمات ملی و انواع خدمات ارزش‌افزوده در راستای پیشبرد اهداف پیش‌بینی شده و همچنین خدمت‌رسانی بهتر به مردم و مدیریت یکپارچه خدمات عمومی کشور ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

    دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی گفت: برای ایجاد این درگاه در گام نخست، با تلاش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همکاری 69 دستگاه اجرایی اصلی کشور، بیش از 826 شناسنامه خدمت دولت احصاء شد.

    وی تاکید کرد: درگاه واحد خدمات دولت، شامل کلیه اطلاعات این شناسنامه‌ها و راه ورود به سامانه‌های ارایه دهنده خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی است.

    جانشین دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که درگاه مذکور در سه بخش، خدمات دولت به مردم (G2C) را عرضه می‌کند، تصریح کرد: در بخش نخست و در بدنه اصلی درگاه (Hotpoint)، قابلیت دسترسی به بخش پویا و پرکاربردترین خدمات نظیر سامانه پاسخگویی 195، ایران 141، خدمات شناسنامه‌ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی در دسترس عموم قرار گرفته است که این صفحه به طور هوشمند و متناسب با کاربرد خدمات و تقاضا تغییر خواهد کرد.

    او ادامه داد: در بخش دوم  ارائه خدمات به صورتی فهرست‌وار و تقسیم‌بندی‌های موضوعی (خوشه‌ای)‌ شامل آموزش و پژوهش، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین‌الملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل‌ونقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکان‌پذیر است.

    رضا باقری اصل درباره خدمات ارایه شده در بخش سوم نیز گفت: در بخش آخر، ارائه حدود 800 نوع خدمت از طریق لینک دسترسی به همراه شناسنامه خدمات 69 دستگاه‌ اجرایی که  ارائه دهنده خدمات مختلف هستند، در اختیار مردم قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم این درگاه، بهره‌گیری از جویشگرهای بومی برای دسترسی به خدمات و جستجوی مطالب مرتبط در شبکه ملی اطلاعات است.

    معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد گذرگاه خدمات دولت (G2B) را نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم و کلیدی توسعه دولت الکترونیکی در کشور عنوان و اظهار داشت: سازوکار پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که بستر تبادل الکترونیکی اطلاعات و خدمات (G2G) برای هرگونه استعلام، تبادل و تهیه فرآیندهای دولت ایجاد شود.

    وی با بیان این مطلب که اجرایی شدن این گذرگاه منجر به نظامند شدن گردش اطلاعات دولت و تسهیل فضای کسب‌و‌کار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این گذرگاه الکترونیکی، سازمان‌های دولتی خدمات الکترونیکی خود را در دسترس سایر دستگاه‌ها قرار داده و با استفاده از فناوری اطلاعات و تسهیل در کسب‌‌وکار، ارائه هر چه سریع‌تر خدمت را فراهم آورند.

    وی تاکید کرد: این مهم تنها از طریق پیاده‌سازی بستر نرم‌افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات و اتصال سازمان‌ها به این بستر میسر خواهد شد .

    دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی گفت: در حال حاضر این مدل از شبکه در قالب پروژه شبکه NIX در کشور راه‌اندازی شده بطوریکه ارتباط با کلیه بانک‌های اطلاعاتی کشور از طریق گذرگاه خدمات دولت بصورت خوشه‌های 14 گانه قابل ارایه است.

    او ادامه داد: این زیرساخت‌ها، گام دوم در اجرایی شدن دولت الکترونیکی و گذر به نسل دوم یکپارچگی خدمات، اطلاعات و فرآیندها است و دستگاه‌های اجرایی پس از این می‌توانند از طریق زیرساخت‌های فراهم شده، به سرعت خدمات خود را در بستر G2C، G2B در درگاه خدمات دولت و خدمات G2G را در گذرگاه خدمات دولت ارایه کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی