عصر بازار

جذب سرمایه‌گذاران خارجی با راه‌اندازی بورس ارز

عصر اعتبار- یکی از فعالان بازار سرمایه درباره اجرای برجام و بکارگیری آن در بورس کالا معتقد است می توان با راه‌اندازی بورس ارز، به کارگیری اوارق آتی ارز یا اوارقی که ریسک نوسانات ارز را برای سرمایه گذاران خارجی به حداقل برساند نقش بسیار زیادی در جذب این سرمایه گذاران در بازار سرمایه ایران داشت.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی با راه‌اندازی بورس ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علیرضا قدرتی یک کارگزار بورس درباره‌ شرایط بورس اوراق بهادار و بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا در چند سال گذشته نتوانسته انتظارات را آن طور که باید برآورده کند.این بورس کم‌کم باید فکرهای اساسی برای تحرک بخشیدن به معاملات کالاهای بورسی کند، در حال حاضر در واقعیت اقتصادی، تولید‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها چندان به بورس کالا توجهی ندارند.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: می‌توان با راه‌اندازی بورس ارز، بکارگیری اوارق آتی ارز یا اوارقی که ریسک نوسانات ارز را برای سرمایه گذاران خارجی به حداقل برساند نقش بسیار زیادی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران داشت.

    وی ادامه داد: اقداماتی که در ماه‌های گذشته در بورس کالا رخ داده از جمله سپرده‌های کالایی و بحث قیمت تضمینی ذرت و جو باعث می‌شود که نگاه‌ها به بورس کالا بیشتر شود. اگرچه این اقدامات کافی نیست، ولی من آن ها را گام‌های مثبتی می‌بینم چون باعث می‌شود که بورس کالای ایران فعال‌تر و پویا‌تر باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حوزه کشاورزی بورس کالا مورد کم‌لطفی قرار گرفته و طرح‌های خرید تضمینی جو مقدمه‌ خوبی است که در سال‌های آینده بتوانیم بورس کالا را در جایگاه بهتری ببینیم.

    قدرتی در پاسخ به این‌که بورس کالا تا چه حد توانسته در شفافیت قیمت‌گذاری موثر باشد، گفت: ما باید بحث شفافیت را درجه‌بندی کنیم و نباید نگاهی سیاه یا سفید به این موضوع داشت وجود جایی به نام بورس کالا باعث شفافیت می‌شود این بورس سبب شده قیمت‌ها واقعی باشد. البته ما هنوز همه ابزارها، برای شفافیت کامل را نداریم چرا که عرضه‌کنندگان و خریداران متنوعی نداریم و بخش عمده‌ای از معاملات کالایی در خارج از بورس کالا اتفاق می‌افتد.

    وی ادامه داد: این‌که بگوییم بورسِ کالا نتوانسته انتظارات را برآورده کند و غیر شفاف است، اصلا درست نیست. ما باید با ایجاد مشوق‌ها و همچنین کمک شرکت‌های دولتی برای عرضه و تقاضا، مشکلات بورس کالا را به مرور زمان حل کنیم.

    این کارگزار فعال بورس افزود: ما در حال حاضر در کشور، بورس کالایی داریم که در آن قیمت‌ها تقریبا شفاف است و همه فروشنده‌ها و خریداران مشخص هستند. بحث‌های مالیاتی در این بورس مشخص است در نتیجه باید نگهش داریم وگرنه نمی‌شود به آینده بهتری امید داشت. من فکر می‌کنم بورس کالا را باید بیشتر کمک کرد تا به آن شفافیت مطلوب برسیم ولی هنوز ما با آن جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم.

    قدرتی بیان کرد: ما باید الزاماتی داشته باشیم تا بورس کالا، همپای اجرایی شدن برجام بتواند رشد کند مثل موضوعات ضمانت‌های ارزی و اوراق آتی ارزی اگر بتوانیم ضمانت تغییرات نرخ ارز را برای سرمایه‌گذاری خارجی از طریق بورس کالا فراهم کنیم، فکر می‌کنم بورس کالا بتواند در اجرایی شدن برجام انتفاع خوبی داشته باشد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر ضعف تحلیل در بازار زیاد شده و شایعات و اخبار غیرواقعی در بازار موج می‌زند. انتظارات سرمایه گذاران از برخی از صنایع(نظیر صنعت خودرو) با واقعیت فعلی این صنعت فاصله زیادی دارد، ولی قیمت سهام این شرکت ها رشد بیش از واقعیت اقتصادی آن ها داشته است در نتیجه نیاز است که زمان بیشتری را برای تحقق این انتظارات صرف شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که در حال حاضر یک بلاتکلیفی در بازار سرمایه ایجاد شده، ادامه داد: از سویی تاخیر در اجرای نهایی برجام و عدم تحرک در بخش واقعی اقتصاد و تداوم رکود در اقتصاد باعث ایجاد بی انگیزگی در میان سرمایه گذاران شده و برخی تحرکات در صنایع خاص باعث ایجاد هیجان کاذب و بروز شایعات گوناگون در بازار سرمایه گردیده که این باعث رفتارهای هیجانی و دور از تحلیل واقعی از سوی برخی سهامداران کم تجربه و کم آگاه شده است.

    قدرتی با بیان این‌که اصلی‌ترین موضوع خرید و فروش در بورس اوراق ما، انتظارات است، اظهار کرد: انتظارات از آینده باعث می‌شود که قیمت سهام تعیین شود. اجرایی شدن برجام باعث شده که امیدهایی در دل سرمایه‌گذاران به وجود آید و این انتظارات باید کم‌کم به مرحله‌ ظهور برسد.

    وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم با اجرایی شدن برجام، توفیق دولت در رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی کم‌کم اوضاع بهتر می‌شود. البته باید انتظارات معقول باشد. من نسبت به اجرایی شدن برجام تفکر مثبتی دارم و معتقدم که این موضوع در بازار سرمایه ما تاثیرات بسیار خوبی را خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه توصیه کرد که فارغ از هیجانات برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند ادامه داد: باید سرمایه‌گذاری‌ها مبتنی بر تحلیل انجام پذیرد و واقعیت‌های اقتصادی سنجیده شود. مردم باید از ورود مستقیم به بورس تا جایی که می‌توانند بپرهیزند و برای سرمایه گذاری به سازمان‌ها و نهادهایی که برای این کار گذاشته شده‌اند مثل سبد گردان‌ها، شرکت‌های مشاوره، سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها مراجعه کنند. هرچه سرمایه‌گذاری‌ها توام با تفکر باشد در آینده موفق‌تر خواهند بود، اما اگر سرمایه‌گذاران اسیر جریانات هیجان بازار شوند در نهایت ضرر خواهند کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی