عصر بازار

نشست جان کری با بانک‌های بریتانیایی بر سر لغو تحریم‌های ضد ایرانی

عصر اعتبار- بانک‌های بریتانیایی برای حضور در نشستی با جان کری، وزیر خارجۀ امریکا برای بررسی موضوع لغو تحریم‌های علیه ایران، دعوت شده‌اند.

نشست جان کری با بانک‌های بریتانیایی بر سر لغو تحریم‌های ضد ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، پرس تی وی رسانه‌های بریتانیایی روز دوشنبه (20 اردیبهشت) گزارش دادند که برخی از بزرگ‌ترین بانک‌‎های انگلیس برای حضور در این نشست دعوت شده‌‎اند.

    براساس گزارش خبرگزاری اسکای نیوز، انجمن بانکداران بریتانیا (بی.‌بی.‌اِی) به طور رسمی اعضای خود را دعوت کرده است تا نمایندگان ارشد خود را به دیدار جان کری بفرستند.

    این دیدار اواخر هفتۀ جاری و زمانی برگزار خواهد شد که کری برای شرکت در اجلاس مبارزه با فساد وارد لندن، پایتخت انگلیس می‌شود.

    در گزارش اسکای نیوز آمده است که این دیدار جهت مقابله با تردیدِ بانک‌های بریتانیایی برای معامله و کسب و کار با تهران برگزار خواهد شد.

    تنها چند هفتۀ پیش بی.‌بی.اِی کارگروهی برای بررسی موضوع لغو تحریم‌های غرب علیه ایران تشکیل داده بود.

    بانک‌های بریتانیا اگرچه مشتاق حضور در ایران هستند، اما با وجود لغو تحریم‌های ضد ایران از عواقب فعالیت در ایران و واکنش خصمانۀ امریکا واهمه دارند.

    تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که شامل محدودیت‌های بانکی می‌شد در دی ماه سال 1394 با اجرایی شدن توافق هسته‌ای لغو شد، اما ترس بانک‌های بزرگ از نقض سایر تحریم‌های ضدایرانیِ امریکا مانع برقراری روابط اقتصادی شده است.

    از سوی دیگر صادرکنندگان در بریتانیا از این‎که در تجارت با ایران از رقبای فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی خود عقب افتاده‌اند، ناراضی هستند.

    ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیرماه در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.

    لر لامونت، فرستادۀ نخست وزیر انگلیسِ در امور بازرگانی به ایران پیشتر اذعان کرده بود که بریتانیا در ایجاد روابط اقتصادی با ایران از رقبای اروپایی خود عقب افتاده است.

    وی حدود سه ماه پیش در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: «دولت (بریتانیا) نه تنها تحریم‌ها را به جد اجرا کرد بلکه در زمان تحریم، (شرکت‌‎ها را) از داد و ستد قانونی با ایران نیز برحذر می‌داشت. نتیجه این بود که بازرگانی انگلیس بیش از آلمان، فرانسه و ایتالیا متضرر شد.»

    لامونت افزود: «حتی امریکا نیز اخیراً بیش از ما به ایران صادرات داشته است.»

    محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران اوایل ماه جاری در مصاحبه با روزنامۀ نیویورکر گفته بود: «مهم‌ترین مشکل این است که امریکا طی هشت سال گذشته با مجازات سنگین افرادی که به دنبال کسب‌وکار با ایران بودند، همه را ترسانده است و اکنون خود را کنار کشیده است. نهادهای مالیِ مختلف اروپایی میلیاردها دلار جریمه شدند. قرار بود امریکا به بانک‌های مختلف اعلام کند گذشته‌ها گذشته است.»

    وی افزود: «می‌خواهم بانک‌های اروپایی بدون ترس از مجازات ایالات متحده به کسب و کار با ایران بپردازند... همان‌طور که ما تعهدات خود را به طور کامل اجرا کردیم، انتظار داریم به طور کامل نیز نفع ببریم. امریکا وظایف خیلی بیشتری دارد. آن‌‎ها باید پیامی مبنی بر این موضوع ارسال کنند که تجارت با ایران عواقبی در پی ندارد. همین و بس؛ بدون اگر و اما.»

    جان کری در تاریخ 3 اردیبهشت در نشست خبری مشترک با ظریف، گفته بود: «امریکا مانعی بر سر راه تجارت با ایران که بعد از توافق هسته‌ای مجاز شد، نخواهد بود. می‌خواهم تاکید کنم که همانطور که تعهد داده بودیم تحریم‌های هسته‌ای ایران را رفع کردیم... و هیچ کشور یا شرکت و یا حتی هیچ شخصی نباید از این موضوع بترسد.»

    وی افزود: «بانک‌های خارجی هم اینک فرصت تجارت با ایران را دارند. متاسفانه برخی از بانک‌های خارجی دچار سردرگمی هستند و ما می‌خواهیم درباره مبادله با ایران تا آنجا که می‌توانیم، شفاف سازی کنیم.»

    مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند با وجود لغو تحریم‌ها با توجه به این‌که روند تجدید روابط اقتصادی ایران با بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی بین‌المللی بسیار کُند بوده است، هنوز آثار مثبت و سودآور توافق هسته‌ای قابل مشاهده نیست.

    با توجه به تقاضای بسیاری از شرکت‎ها و خطوط هوایی اروپایی برای حضور در ایران، مقامات ایران خواستار دسترسی مجدد تهران به سیستم مالی جهانی هستند. مقامات ایرانی می‎گویند دولت امریکا به وعده‌ها و تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای با ایران عمل نمی‌‎کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو